Polska branża gastronomiczna w 2022 roku - Teoretycznie bardzo dobry rok, w praktyce walka o utrzymanie się na powierzchni

Hotelowy know-how

Przeciętna polska firma gastronomiczna zanotowała w 2022 roku solidne wzrosty sprzedaży, nie tylko pozostawiając za sobą koszmar spadków z lat 2020–2021, ale również osiągając przychody aż o ponad 33% wyższe w porównaniu z rokiem 2019. Niestety, te nominalnie wysokie przychody są w dużej mierze wynikiem stale rosnących cen, kompensujących dwucyfrową inflację oraz dramatycznie szybko rosnące koszty produktów, energii, transportu i pracy. W porównaniu z rokiem 2021 liczba transakcji wzrosła o zaledwie 10%, a przeciętna wartość zamówienia wzrosła o 18–20%. Analitycy Dotykačka — dostawcy niezawodnego systemu POS nowej generacji — ponownie przeanalizowali dane statystyczne firm z sektora HoReCa, aby sprawdzić, jak firmy działające w branży gastronomicznej odzyskują sprawność biznesową po trudnym okresie pandemii, jednocześnie funkcjonując w sytuacji wysokiej inflacji oraz pogarszającej się kondycji ekonomicznej. 

Świetne statystyki za sprawą restauracji i cukierni 

Statystycznie polska firma gastronomiczna mogła się pochwalić dosyć udanym rokiem – pod względem wysokości przychodu oraz liczby klientów. Przyjmując za punkt odniesienia dane z roku 2019, możemy mówić o wzroście przychodów o ponad 33%, a w porównaniu z rokiem 2021 wzrost ten wyniósł 25%. Liczba transakcji nie tylko powróciła do stanu z czasów przed pandemicznych, ale nawet osiągnęła wzrost o 10%, w porównaniu z 2021 rokiem.

POLECAMY

W praktyce jest to jednak bardziej efektem adaptacji modelu sprzedaży z dostawą niż tłoku w samych lokalach. Świadczy o tym fakt, że statystyki ciągnęły ku górze głównie restauracje, w których wzrosty przychodów wynosiły ponad 60% oraz kawiarnie i cukiernie, ze wzrostami ponad 40%. 

W przypadku pubów i barów sytuacja wygląda gorzej. Dla nich zeszły rok – mimo relatywnie dużych wzrostów po okresie pandemii – był tylko o 15–20% lepszy niż rok 2019. Odblokowanie sektora turystycznego poprawiło sytuację barów i restauracji hotelowych – tutaj wzrosty w 2022 roku wyniosły ponad 40% w porównaniu do roku 2019.

– Umiejętność radzenia sobie z trudną sytuacją rynkową jest między innymi uzależniona od zrozumienia przez przedsiębiorców, jak duże znaczenie ma dla nich dostęp do danych opisujących faktyczny stan prowadzonego biznesu oraz od możliwości i umiejętności ich poprawnej analizy. Spełnienie tych warunków przekłada się na zdolność do szybkiej i skutecznej reakcji na gwałtowne zmiany zachodzące na rynku, a nawet do wyprzedzania niektórych trendów – mówi Jerzy Łochowski, Country Manager w firmie Dotykačka. – Tutaj właśnie przychodzi z pomocą nowoczesny system POS – taki jak Dotykačka – który gromadzi i udostępnia w zrozumiałej i łatwej do przeanalizowania formie szerokie spektrum danych sprzedażowych. Nasze statystyki wykazują, że użycie przez naszych klientów funkcjonalności analitycznych systemu Dotykačka i Chmury Dotykačka wzrosło w ciągu ostatnich trzech lat o kilkaset procent. Bardzo nas to...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy