Zarezerwuj hotel w wirtualnej rzeczywistości

Hotel marketing Aktualności
Virtual Reality (VR) czyli wirtualna rzeczywistość to obecnie jedno z tzw. "buzz words", czyli terminów, o których wszędzie się mówi. To sposób użycia technologii komputerowej w tworzeniu efektu interaktywnego, trójwymiarowego świata, w którym obiekty dają wrażenie przestrzennej obecności, tak jakby istniały naprawdę.

Na obecnym poziomie rozwoju technologii komputerowej rzeczywistość wirtualną uzyskuje się głównie poprzez generowanie obrazów i efektów dźwiękowych. Rzadziej stosowane są doznania dotykowe, a nawet zapachowe czy smakowe. Dodatkowo technologia ta umożliwia interakcję ze środowiskiem symulowanym przez komputer poprzez różnego rodzaju manipulatory, np. specjalne rękawice.

POLECAMY

"Jesteśmy blisko punktu, w którym trudno będzie zauważyć różnicę pomiędzy rzeczywistością wirtualną a otaczającym światem" - uważa Tim Sweeney, twórca firmy Epic Games i jeden z najbardziej znanych ekspertów ds. grafiki komputerowej. Jego zdaniem, sprzęt podwajać będzie możliwości co kilka lat i za dekadę lub odrobinę później znajdziemy się właśnie we wspomnianym przez niego punkcie.

Jakie możliwości daje VR?

VR rozwija się coraz szybciej, wraz z szybkim rozwojem technologii i spadkiem cen. Szacuje się, że do 2020 roku branża VR będzie warta 150 mld dolarów. Również w branży hotelarskiej wykorzystanie rzeczywistości wirtualnej będzie coraz większe i powszechniejsze. Rosnąca dostępność wirtualnej rzeczywistości stwarza nowe możliwości marketingowe i wizerunkowe dla branży, oferując nowatorskie i głęboko wciągające sposoby angażowania się w relacje z klientami.

Jednym z najbardziej znanych sprzętów VR obecnie jest Oculus Rift. Początkowo był autorskim projektem Palmera Luckeya, który jest wielkim fanem wirtualnej rzeczywistości. Po zebraniu ponad 2,4 mln dolarów na Kickstarterze i wypuszczeniu wersji deweloperskiej został przejęty przez Facebooka, który zapłacił za niego około 2 mld dolarów. Jeśli chodzi o tego ostatniego, to z jednej strony rozwija on wciąż zestawy Oculus, a z drugiej stara się powiązać VR z mediami społecznościowymi, dlatego też jakiś czas temu uruchomił aplikację Spaces, by zachęcić ludzi do obcowania i poznawania społecznościowego wariantu tej technologii. Mark Zuckerberg stwierdził niedawno, że dzięki VR filmy będą ważniejsze niż zdjęcia. I trudno jest się z tym nie zgodzić. Krótkie nagranie ze stadionu, koncertu czy plaży będzie znacznie ciekawsze, bo na chwilę nas tam przeniesie.

VR to świetne narzędzie sprzedażowe

Klienci obiektów hotelowych przed podjęciem decyzji o rezerwacji poszukują różnego typu informacji. Obecnie często posiłkują się przy tym zdjęciami i filmami, jednak znacznie lepszym ich źródłem może być właśnie VR lub przynajmniej wideo360. Dzięki wirtualnej rzeczywistości podróżnik może „zjawić się” w danym miejscu i zobaczyć czy obiekt spełnia jego potrzeby. To również znakomite narzędzie dla samych sprzedawców, niezależnie od ich wielkości. Zamiast dostarczać klientom tradycyjną broszurę lub demonstrować wciąż ten sam film promocyjny, doświadczenie VR może zapewnić spersonalizowaną i szczegółową wycieczkę po ośrodku, hotelu lub apartamencie. Da to klientom poczucie ich obecności na miejscu i zwiększy prawdopodobieństwo konwersji.

Do tej pory bowiem dostawcy usług hotelowych nie mogli skorzystać z zasady „spróbuj, zanim kupisz”, która często jest wykorzystywana przez producentów „namacalnych” dóbr. Dzięki VR będą mogli, w coraz większym stopniu i w coraz lepszej jakości, sprawdzić czy proponowana usługa/atrakcja jest faktycznie zgodna z ich potrzebami i pragnieniami – będą mogli rozejrzeć się dokładnie po pokoju, „przejść” po całym hotelu czy zobaczyć wyposażenie placu zabaw lub poczuć atmosferę hotelowego spa. Chcesz stanąć na werandzie willi, którą planujesz wynająć w wakacje? Nie masz pewności, jaki rodzaj pokoju zarezerwować w danym hotelu? Skorzystaj z obrazu 360 stopni lub spaceru VR. Koniec z poleganiem na dwuwymiarowych obrazach, dostępnych na stronach www, które rzadko dają dokładną percepcję przestrzenną i na pewno nie dostarczają tak wielu szczegółów.

W związku z tym, że w nadchodzących latach stosowanie VR stanie się bardziej powszechnie akceptowanym narzędziem marketingu, hotele będą mogły dzielić się doświadczeniami wirtualnymi bezpośrednio z klientami. Będą one udostępniane za pośrednictwem aplikacji na komputery stacjonarne i smartfony, również przez portale społecznościowe (YouTube lub Facebook 360). Klienci już teraz korzystają z VR podczas imprez sportowych i muzycznych oraz udostępniają znajomym klipy w technologii 360 stopni. Wkrótce ich wakacyjne wspomnienia wideo będą również w formacie VR, a klienci będą oczekiwać, że kurorty będą promować swoje destynacje w podobny sposób.

Gigant podróży Thomas Cook jest jedną z pierwszych firm, która zechciała wykorzystać wirt...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy