Dane te posłużą właścicielom obiektów konferencyjnych do podejmowania lepszych decyzji biznesowych. Aktualna edycja jest zatem próbą przedstawienia kondycji rynku obiektów konferencyjnych w Polsce w 2019 r. Wpisuje się ona w nurt corocznych analiz mających na celu zebranie informacji, które posłużą właścicielom obiektów konferencyjnych do wnioskowania na temat stanu ich przedsiębiorstw w kontekście obecnych trendów rynkowych, a przede wszystkim do podejmowania optymalizacji działań zmierzających do realizacji celów sprzedażowych.
POLECAMY
Charakterystyka badanych obiektów
Za pomocą Computer-Assisted Web Interview (CAWI), tj. kanału internetowego, w kwietniu bieżącego roku rozprowadzono ankiety do obiektów konferencyjnych znajdujących się na terenie Polski. Poszczególne części kwestionariusza dotyczyły różnych aspektów poruszanej problematyki i zostały przedstawione w poniższych analizach. W badaniu wzięło udział 265 dyrektorów hoteli, marketingu, sprzedaży oraz właścicieli obiektów.
Pierwszym analizowanym komponentem była lokalizacja badanych podmiotów. Jak wynika z uzyskanych danych, największy udział w badaniu wzięły obiekty z woj. małopolskiego (17,97%), następnie z mazowieckiego, dolnośląskiego i wielkopolskiego (odpowiednio: 14,06%, 12,89%, 11,72%). Z kolei najmniejszy udział w tym przedsięwzięciu badawczym mają obiekty z województw: podkarpackiego i lubuskiego (po 0,78%).
Lokalizacja jako podstawowy wyróżnik OBIEKTÓW
Zasadniczą cechą wyróżniającą obiekty jest ich lokalizacja, na którą wskazuje aż 67,05% badanych podmiotów.
Ta zmienna w zeszłorocznym badaniu także była najważniejszym wyróżnikiem badanych przedsiębiorstw. Drugim istotnym atrybutem, na który wskazywano, było dopasowanie obiektów konferencyjnych do potrzeb klienta (38,37% wskazań). Trzecią ważną cechą dla respondentów jest możliwość noclegu (36,82% głosów). Ważnymi zmiennymi są także dwa kolejne wskazania: jakość obsługi (29,84%) oraz standard obiektu (29,07%).
Odpowiadając na pytanie: „Jaka jest średnia liczba uczestników szkolenia w Twoim obiekcie?”, 42,91% respondentów wskazało przedział 21–30 osób.
28,35% badanych odpowiedziało, że jest to przedział 31–40 osób, natomiast 25,59% wskazań dotyczy przedziału 11–20. Tylko 3,15% ankietowanych wskazało na przedział 1–10 osób.
Jeśli chodzi o średnią liczbę uczestników konferencji w badanych obiektach, to najwięcej wskazań (28,23%) dotyczyło przedziału 76–100 osób, 23,39% respondentów wskazało przedział 41–50, a 19,35% – 51–75 osób.
Dysponujemy najczęściej trzema salami konferencyjnymi
Kolejne pytanie w przygotowanym kwestionariuszu ankiety odnosiło się do liczby sal szkoleniowo-konferencyjnych w badanych obiektach. Okazuje się, że podmioty biorące udział w tym badaniu najczęściej dysponują stosunkowo niewielką liczbą sal konferencyjno-szkoleniowych. Najwięcej respondentów (21,79%) ma trzy tego typu sale, 15,18% – cztery, 14,40% właścicieli – tylko dwie sale szkoleniowo-konferencyjne, a 11,28% respondentów ma w swych zasobach pięć takich sal. Tylko jedna badana osoba wskazała, że dysponuje aż 45 salami.
Ponadto jeden z badanych obiektów dysponuje ogromną salą szkoleniowo-konferencyjną, może w niej pomieścić aż 15 000 osób. Jednakże najwięcej respondentów, tj. 12,40%, wskazuje, że ma sale mieszczące do 200 osób. 8,91% wskazań dotyczy pomieszczeń, w których jednocześnie może przybywać do 150 gości. Z dalszych analiz wynika, że 8,53% obiektów ma sale szkoleniowo-konferencyjne mieszczące do 100 osób. Nieliczne badane podmioty dysponują salami mogącymi pomieścić do 400 i 500 osób (po 3,49% wskazań).
Liczą się branża finansowa, medyczna i farmacja
Z dalszych analiz wynika, że, tak jak w poprzednim badaniu, w obiektach najczęściej organizowane są szkolenia i konferencje dla sektora finansowego (55,12%). Drugą grupę stanowią w tym względzie przedstawiciele zawodów medycznych oraz farmacji 52,36%. Dla przedstawicieli handlu oraz edukacji/nauki przygotowuje się w badanych podmiotach (odpowiednio 39,37% i 38,58%) różnego rodzaju szkolenia, eventy, kursy itp. 20,08% wydarzeń organizowanych jest dla organizacji rządowych oraz partii politycznych, a 17,72%, dla przedstawicieli zawodów związanych z informatyką.
Najważniejsze są wrzesień i październik
Tak jak w zeszłorocznym badaniu największe zainteresowanie wynajmem sal szkoleniowo-konferencyjnych przypada na miesiące jesienne, tj. październik i wrzesień (odpowiednio 64,84% i 61,72% wskazań). Poza tym dość znaczące zainteresowanie organizacją konferencji i szkoleń przypada na marzec, maj oraz czerwiec (odpowiednio 30,86%, 35,94% i 37,11% wskazań).
Najmniejszym zainteresowaniem cieszą się miesiące wakacyjne (0,78% w lipcu i zerowe zainteresowanie wynajmem w sierpniu). Jeśli chodzi o dni tygodnia, to, tak jak w minionym roku, najwięcej szkoleń, warsztatów itp. przypada na dni pracujące – kolejno czwartek, wtorek i środę.
Po pierwsze, projektor!
Organizatorzy szkoleń/konferencji, decydując się na wynajem sal, stwierdzają, że najistotniejszymi elementami wyposażenia powinny być: projektor – 80,54% wskazań, dostęp do internetu w sali –
60,70% głosów oraz klimatyzacja – 44,75%. W dalszej kolejności wymieniano światło dzienne – 34,24%, nagłośnienie – 27,63%, możliwości zaciemnienia sali – 20,62% oraz flipcharty – 17,12%.
Parking i wyposażenie sali zachętą do eventów
Osoby organizujące szkolenia/konferencje, szukając odpowiedniej sali dla uczestników, najczęściej pytają (poza...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 elektronicznych wydań,
- nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
- ... i wiele więcej!