Łazienki dla gości – czego nie możesz przegapić

Restuaracje

Dla wielu nowych właścicieli restauracji priorytetami są wystrój lokalu, planowanie menu oraz obsada personelu. Czynności te zajmują tak wiele czasu oraz przestrzeni, że coś tak pozornie banalnego jak łazienka dla gości często jest pomijana. To prawda, że toaleta nie jest powodem, dla którego klienci przychodzą do Twojej restauracji, ale czysta i zachowana w higienie łazienka może być jednym z powodów, dla których do niej wrócą.

Wizytówką restauracji nie jest tylko wystrój, ale i czystość lokalu. W przypadku czystości nie chodzi jednak tylko o salę dla konsumentów lub kuchnię. Dużo osób zwraca uwagę również na higienę toalety, z której korzystają. Zachowanie czystości w toalecie dla wielu klientów może odzwierciedlać to jak wygląda kuchnia. Kiedy klient wchodzi do restauracji i od razu jawi mu się ona brudna, to w wielu wypadkach odwraca się i wychodzi. Jeśli Twoja firma działa w branży gastronomicznej, musisz pamiętać o tym, że czysta łazienka może spowodować albo zepsuć pozytywny odbiór lokalu przez klienta. Co byś zrobił, jeśli znalazłbyś się w toalecie, w której jest ciemno, brudno, nie masz gdzie powiesić płaszcza lub torby, nie ma papieru toaletowego i boisz się dotknąć czegokolwiek? 

POLECAMY

Pamiętaj, że brak zachowanej higieny w toalecie oraz odpowiednich standardów już na starcie może być tematem rozmów klienta i może trwać przez cały czas posiłku, gdy klient zacznie mówić o stanie toalety wśród znajomych. Pamiętaj, że obszar łazienki dla gości jest narażony na wiele możliwych zanieczyszczeń i niestety wymaga nieustannej kontroli i sprawdzania czystości, a Ty musisz zrobić wszystko, by w miejscu tym było idealnie. 

Pomyśl o kliencie 

Klient, szukając miejsca, w którym mógłby spożyć posiłek, na pewno oprócz ceny, lokalizacji zwraca również uwagę na obecność toalety w punkcie gastronomicznym. Jest to ważne z punktu widzenia nie tylko załatwienia swoich potrzeb fizjologicznych, ale i higienicznych. Każdy z nas przed jedzeniem chce i powinien umyć ręce. Niewątpliwie toaleta w restauracji to dodatkowy atut dla każdego 
gościa.

Projektuj z głową

Toalety powinny być dostępne w lokalach użytku publicznego zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. Oczywiście do lokali tych zalicza się obiekty gastronomiczne. Na początek trzeba zaprojektować łazienkę dla naszych gości. Musi być to zgodne z obowiązującymi przepisami prawnymi. Częste problemy z ich interpretacją biorą się z tego, że znajdują się one w wielu aktach prawnych, które dodatkowo były tworzone przez różne instytucje. Większość architektów i projektantów wnętrz dobrze zna te przepisy i może Ci pomóc w zaprojektowaniu odpowiedniego lokalu. Jeśli masz wątpliwości, zawsze warto skonsultować się z lokalną inspekcją sanitarną. Pamiętaj, że niespełnienie wymagań toalety może prowadzić do kosztownych i frustrujących problemów, których zawczasu można uniknąć. 

Kto podlega obowiązkowi urządzenia toalety w swojej placówce?

Kwestia ta została uregulowana m.in. w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 1422; dalej: r.s.w.t.). Zgodnie z § 84 ust. 1 tego aktu prawnego toalety ogólnodostępne należy urządzić w zakładach pracy oraz w tzw. budynkach użyteczności publicznej. Może się jednak zdarzyć tak, że w lokalu nie będzie toalety dla klientów restauracji. Często spotykamy się z tym rozwiązaniem w lokalach, które serwują jedzenie na wynos. Jeśli lokal znajduje się w centrum handlowym, szpitalu, dworcu lub innym obiekcie użyteczności publicznej, również nie musi mieć toalety dla klientów. Toaleta jest wymagana bezwzględnie w punktach gastronomicznych, w których jest sprzedawany alkohol. Należy założyć, że powinna być co najmniej jedna toaleta na 20 gości. 

Dbaj o szczegóły! 

Po zakończeniu prac budowalnych, kiedy zostało Ci już tylko ustawienie wyposażenia, warto zaopatrzyć się w kilka rzeczy. Niech w toalecie nie będzie tylko ubikacji i umywalki. Warto zadbać o kompleksowe wyposażenie, takie jak kosz na śmieci, suszarka do rąk lub podajnik na papier, dozowniki na mydło. Dzięki temu klienci restauracji nie będą mieli wątpliwości co do profesjonalizmu Twojej firmy.

Poziom czystości wpływa na sukces restauracji 

Kiedy już masz toaletę, z której można w pełni korzystać, zostało Ci tylko jedno – zadbać o jej czystość! Brudna łazienka może wzbudzać negatywne odczucia Twoich gości dotyczących restauracji. A to wszystko dlatego, że klienci mogą utożsamiać czystość łazienki z czystością całej firmy. Jeśli klient zobaczy, że w Twojej toalecie jest brudno, może mieć też taki obraz o Twojej kuchni. Nawet jeśli wszystko w kuchni będzie lśniło na połysk i nic nie będzie można jej zarzucić. 

Zachowanie higieny w łazienc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy