Organizacja eventów w restauracjach. Przepis na sukces?

Restuaracje

Restauracja rozbrzmiewa głosami wielu gości, obsługa zwinnie lawiruje między stolikami a zapleczem, kuchnia pracuje pełną parą, a w powietrzu unosi się zapach pysznego jedzenia. Sporym niedopowiedzeniem byłoby stwierdzenie, że uzyskanie takiego efektu i wykorzystanie w pełni potencjału lokalu jest proste. Gdyby istniała wielka księga przepisów na sukces lokali gastronomicznych, to zapewne jeden z dłuższych rozdziałów nosiłby tytuł ,,Organizacja Eventów”.

Przede wszystkim: eventy mogą być różne. Małe i duże, firmowe i prywatne, trwające do południa albo zaczynające się późnym wieczorem. Wydarzenie może spowodować zajęcie całej powierzchni lokalu albo tylko jego części. Co więcej: wydarzenia mogą pomóc, jeśli są dobrze przemyślane i zaplanowane, ale mogą też zaszkodzić, jeśli zostaną źle zorganizowane.

POLECAMY

Zacznij od odpowiedzi

Od czego więc zacząć, kiedy zdecydujesz się na organizację eventów w swoim lokalu? Od odpowiedzi na bardzo ważne pytanie: „W jakim celu chcę to robić?”. Powody mogą być różne, jednak wśród najczęściej udzielanych przez restauratorów odpowiedzi padają sformułowania takie jak: zwiększenie przychodów, pozyskanie nowych klientów, lojalność stałych gości, poprawa lub zmiana wizerunku; poinformowanie o zmianach lub otwarciu nowego lokalu. 

Kolejne pytania, które powinien zadać sobie organizator, są następujące: „Jakich klientów goszczę w swoim lokalu?”, ,,Jakie cechy ma mój gość idealny?”. Opisanie takich osób jest szalenie pomocne w kolejnych etapach planowania. Profil gościa powinien przede wszystkim zawierać informacje o tym, w jaki sposób lubi on spędzać czas, co ceni w danym lokalu, jakie potrawy lubi, o jakich porach, w jakim celu oraz z kim odwiedza lokal, a także jakim budżetem dysponuje.

Czas na pomysły

Odpowiadając na te pytania, zastanów się też nad pomysłami. Jeśli masz do dyspozycji sporą powierzchnię, to wśród koncepcji może pojawić się organizacja imprez okolicznościowych, konferencji biznesowych, balów charytatywnych, tematycznych wieczorków tanecznych, a nawet pikników rodzinnych. W przypadku mniejszych lokali to również mogą być integracje firmowe, ale także spotkania stowarzyszeń, wieczór ze specjalnym gościem albo rosnące na popularności gry drużynowe, takie jak PubQuiz. Coraz częściej w ofertach lokali pojawiają się przeróżne warsztaty, które idą w parze z wizerunkiem lokalu. 

Przykładowo: w restauracjach, w których znajduje się sporo roślin, można zorganizować warsztaty z robienia lasu w szkle, a w kawiarni, której częstymi gośćmi są freelancerzy, spotkanie o sposobach organizacji pracy ma szansę okazać się strzałem w dziesiątkę. A może w Twoim lokalu oferowany jest szeroki wybór win? Twoi klienci mogą być zainteresowani zorganizowaną degustacją, którą poprowadzi profesjonalny sommelier. Być może już teraz wśród Twoich gości jest ktoś, kto szuka miejsca na realizację swojego konceptu i możesz podjąć z nim współpracę. Każdą wizję warto jest skonsultować z personelem lokalu, który bardzo często ma trafne obserwacje, a nawet własne świetne pomysły.

Nie tylko wielkość lokalu odgrywa znaczącą rolę, ale i sama funkcjonalność przestrzeni. Czy masz oddzielną salę, która zapewni jednocześnie prywatność uczestnikom wydarzenia i spokój gościom, którzy w nim nie będą brać udziału? A może event zmusi Cię do zamknięcia lokalu dla osób, które nie są zaproszone bądź zapisane? W tym przypadku należy indywidualnie rozważyć, czy takie przedsięwzięcie kalkuluje się finansowo, czy pokrywa się z innymi założonymi celami. 

Planowanie to podstawa

Załóżmy, że masz gotowy pomysł, czas więc przejść do planowania! Dla ułatwienia sprawy w...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy