PAN MÓWI, JA KOMENTUJĘ, RZECZ O GASTRONOMII

Restuaracje
Przekopując się przez media w poszukiwaniu newsów gastronomicznych trafiłem na wypowiedź Marcina Wesołowskiego, kierownik gastronomii wrocławskiego hotelu DoubleTree by Hilton, odpowiedzialny za OVO Bar & Restaurant. Specjalista z branży mówi o tendencjach na polskim rynku restauracyjnym. Ja pozwolę sobie je skomentować patrząc na nie ze swojej perspektywy. Moje obserwację wynikają z doświadczenia i ze szkiełka i oka, a nie Excela.

POLECAMY

- Rynek restauracji w Polsce nadal nie jest całkowicie nasycony, choć stał się dużo bardziej wymagający niż jeszcze kilka lat temu. Restauracja bez autorskiej myśli przewodniej i zaangażowania już się nie obroni. Natomiast na restauracje koncepcyjne jest miejsce w każdym dużym mieście w Polsce. Na potencjał rynku ma wpływ fakt, że Polacy coraz częściej jedzą poza domem i wydają w restauracjach coraz więcej pieniędzy.

Nie będę się zagłębiać w temat. Poniedziałek pora lunchu Poznań. Jestem w suszarni – dwa stoliki zajęte, obok lokal wege pusty, budka z kurczakami pani czyta "Fakt", lokal z hamburgerami i stekami przed lokalem obsługa popala papierosy, ciąg sześciu food trucków tylko cztery osoby przy tym z lodami, restauracja hotelowa - hula wiatr. Pełno jest w sklepach spożywczych, z których kurs galopkiem wypadają panowie i panie korporacyjni z siateczkami foliowymi wypełnionymi bułeczkami dmuchanymi i plastikowymi boksami z serkami i kefirem. A co do myśli przewodniej to tą Amerykę już odkrył Kolumb, niczego się nie sprzeda jeśli to jest bez pomysłów, no chyba, że chińską gumkę do majtek za 0,10 groszy za metr. I co to jest restauracja koncepcyjna? To jest to samo co autorska czy inny twór? Bo żeby była dobra to autor musi mieć koncepcję nawet jeśli chce sprzedawać frytki.

- Już nie tylko smacznego jedzenia potrzebuje restauracja, lecz również wysokiej jakości obsługi, a także przyciągającej atmosfery. Dlatego pomysł na restaurację to nie tylko kuchnia, choć jakość dań jest najważniejsza. Istotne są wszystkie detale, jak światło, design wnętrz czy muzyka. Kluczowy jest w tym klimat stwarzany przez obsługę. Klienci oczekują, że kelner ich rozpozna i potrafi opowiedzieć o tym, skąd p...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy