Niestety, dobre trendy w wielu restauracjach kończą się na jedzeniu. Obok warzyw z własnego ogrodu i serów zagrodowych w menu znajdziemy kolorowe napoje gazowane z największych koncernów oraz kawę niemającą nic wspólnego z wysoką jakością. Wiedza menedżerów i właścicieli lokali gastronomicznych na temat kawy wciąż jest bardzo niska, pomimo że jest to jeden z najpopularniejszych napojów na świecie!
POLECAMY
Sama Brazylia eksportuje poza swoje granice blisko 3 mld t zielonego ziarna rocznie.
Oczywiście, większość z tych miliardów to kawa niskiej, bądź średniej jakości. Może jednak warto zerknąć na te kilka procent kaw wysokiej klasy, zwanych specialty, w kontekście dobrych praktyk gastronomicznych? Spojrzenie na kawę zmienia się diametralnie, gdy okazuje się, że może ona smakować zupełnie inaczej niż według utartego schematu: intensywna, gorzka, ciemna, drewniana. Z kawą wysokiej jakości jest jak z dobrym winem – ma bogaty bukiet, rozpiętość smaków jest od orzechów i czekolady po wiśnie, jagody, owoce tropikalne czy czarną porzeczkę. A przecież w dobrych restauracjach jest zatrudniony sommelier, bądź chociaż osoba wyedukowana w zakresie tego alkoholu. Dlaczego nie postawić też na kawę i poszerzyć doznania gości?
Lokalne jedzenie? Lokalna kawa!
Klasycznym skojarzeniem z kawą w restauracji jest espresso, najczęściej w wydaniu włoskim. Ciemno palone ziarna, z dużą domieszką robusty, niedroga w zakupie, albo ta dodana w ramach wynajmu ekspresu.
W filiżance zapachy drewna, smoły, spalonej skórki chleba, ściągająca język, gorzka, bez rozwijającego się smaku. Często do tego niepoprawnie zaparzona, za długo lub za krótko, z niewłaściwej dozy. Drugą opcją jest postawienie ekspresu na bardzo nieekonomiczne i nieekologiczne kawy z kapsułek.
Pokutuje mit, że nie ma lepszej kawy nad tą wypalaną przez włoskie koncerny. Trendy jednak w ostatnich latach mocno się zmieniły. Przede wszystkim, podobnie jak z jedzeniem, stawia się na lokalne palarnie kawy specialty. Warszawa, Kraków, Opole, Lublin czy Gdańsk mają swoje dobre palarnie, w ofercie których znajdą się zarówno kawy jakości specialty, jak i bardziej budżetowe, ale świeże, niespalone, z surowca znacznie lepszego niż proponują światowe koncerny. Zmiany w ofercie restauracji warto zrobić właśnie od takiego bada...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 elektronicznych wydań,
- nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
- ... i wiele więcej!