Real time marketing - jak tworzyć angażujące treści i małym kosztem pozyskać nowych gości?

Restuaracje
Wiadomości w internecie szybko tracą na aktualności, a newsy umieszczone nie w czas są jak odgrzewany kotlet. Nikogo nie rzuci na kolana odwołanie się do trendu sprzed roku albo kolejna modyfikacja tego samego zdjęcia. Real time marketing ma sens tylko wtedy, gdy działamy błyskawicznie i jesteśmy o krok przed konkurencją. Wtedy zaangażowanie i wirusowy zasięg mamy jak w banku, i to najczęściej przy minimalnych nakładach finansowych. W końcu time is now!

Real time marketing (RTM) to element marketingu, który zakłada działanie w oparciu o nawiązanie do aktualnych wydarzeń, które niedawno zdobyły popularność, szczególnie przez pozytywny czy prześmiewczy przekaz. Niekiedy spontaniczny, a czasem skrupulatnie przemyślany komunikat reklamowy potrafi zdobyć serca użytkowników i wygenerować olbrzymie zasięgi. W skrócie: real time marketing to spersonalizowane działania odnoszące się do bieżących wydarzeń. Odpowiednia treść w odpowiednim czasie.

POLECAMY

Działania RTM wywołują pozytywne emocje i wpływają korzystnie na wizerunek firmy. To istotne szczególnie w dobie ogromnej konkurencji, gdzie produkty od siebie różni właściwie tylko metka. Klient wybierze tę markę, którą zna i lubi. Tymczasem wprowadzenie do komunikacji działań z zakresu RTM może przynieść wymierne rezultaty – pomóc pozyskać nowych fanów, wesprzeć sprzedaż czy poprawić wizerunek albo zbudować sympatię odbiorców. Jest to o tyle istotne, gdy obecność na Facebooku – będąca już chyba wymogiem cywilizacyjnym, a nie świadomym wyborem – jest coraz droższa, a nakłady na reklamę zaczynają stanowić pokaźną część przeznaczonego na marketing budżetu. RTM dzięki swojemu wirusowemu zasięgowi obniża koszty dotarcia do nowych klientów i może spowodować, że nawet małe, lokalne biznesy zdobędą ogromną reklamę na szeroką skalę.

Kto z nas w ostatnich miesiącach nie słyszał o San Escobar? Wpadka ministra spraw zagranicznych, który powiedział, że nawiązuje stosunki dyplomatyczne, z, jak się okazało, nieistniejącym krajem, stała się pożywką do reklamy usług w różnych branżach. Najbardziej skorzystały na tym biura podróży i firmy turystyczne, które oferowały zwiedzanie San Escobar oraz restauracje, w których można było zasmakować potraw z tego egzotycznego kraju.

Zdj. 1.

Źródło: https://www.facebook.com/FalafelBejrutWarsaw

Content is king

O powodzeniu real time marketingu – poza szybkością – decyduje błyskawiczne dopasowanie do komunikacji marki i grupy docelowej oraz błyskotliwy komunikat. Trudno sobie wyobrazić, aby ten sposób komunikacji budowały wokół siebie firmy, które promują wizerunek ekspercki albo na co dzień prowadzą komunikację w sposób zachowawczy. Nie tylko nie będzie pasować to do ich wizerunku, ale może przynieść wręcz przeciwny do zamierzonego skutek. Na wagę złota jest dobry pomysł, dlatego marketingowcy prześcigają się w coraz lepszych kreacjach, a grafików i copywriterów ogranicza jedynie wyobraźnia. Premiera filmu, mecze piłkarskie, wpadka językowa – możliwości rodzą się każdego dnia. To dlatego marketingowiec powinien orientować się w bieżącej sytuacji politycznej, mieć szeroką wiedzę ogólną i być na bieżąco z newsami nie tylko z kraju, ale i zagranicy.

Marketing w czasie rzeczywistym

Real time marketing, nazywany marketingiem czasu rzeczywistego, nie jest nowością. Rokrocznie zapowiadany jako trend nadchodzących miesięcy nie traci na popularności. Jego początków należy szukać w latach 90., ale dopiero rozwój mediów społecznościowych przyniósł mu wielką popularność i pozwolił faktycznie rozwinąć skrzydła. To wtedy RTM, a dokładnie jego cyfrowa postać, zaczęła być określana mianem newsjackingu. Przełomowy okazał się finał meczu ligi futbolu amerykańskiego – Super Bowl – podczas którego nastąpiła awaria prądu. To zdarzenie wykorzystało Oreo. Marka, zaledwie po 15 min od zdarzenia, wykazała się olbrzymim refleksem i pomysłowością, publikując na Twitterze prostą grafikę, która momentalnie rozprzestrzeniła się w Internecie.

Zdj. 2.

źródło: https://twitter.com/oreo/status/298246571718483968

Nasze działania nie tylko muszą nawiązywać do aktualnych wydarzeń, ale również – a może i przede wszystkim – być spójne z przyjętą strategią komunikacji. Kluczowy okazać się może sposób doboru treści, które, odpowiednio zmodyfikowane, powinny być przedmiotem zainteresowania z punktu widzenia RTM. Szczególnie ostrożni powinniśmy być przy publikacji treści natury politycznej. Przecież sympatie naszych fanów mogą być zupełnie rozbieżne, a szkoda ich stracić z powodu jednego nietrafnego wpisu. Wiadomo – każdy z nas jest politycznym specjalistą, lecz nie każdy już w kwestii polityki zna się na żartach. Ale nie tylko na politykę należy mieć oko. Każda sytuacja, nawet pozytywnie przyjęta, musi być dogłębnie przeanalizowana pod kątem celów, które chcemy osiągnąć. Ważny jest również kontekst jej umiejscowienia w przekazie i pomysł na przekazanie dalej. Jeśli nie mamy pomysłu na „ugryzienie tematu” – lepiej odpuścić.

Spontan zaplanowany

Nawet dobry ż...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy