Zero waste to inwestycja w przyszłość – rozmowa z Tomaszem Milewskim

Restuaracje

Wiele artykułów spożywczych w restauracji po prostu ląduje w koszu, kiedy się psuje i nie nadaje się dla gości. Zero waste to sposób na wyhamowanie tego procesu. Wiąże się to jednak z fundamentalną zmianą nawyków pracowników gastronomii i właścicieli lokali gastronomicznych. Jak skutecznie ograniczać odpady w restauracji i dlaczego warto to zrobić? O tym rozmawiamy z Tomaszem Milewskim, szefem kuchni hotelu Mikołajki.

Nawet kilkadziesiąt procent produktów w restauracjach trafia do śmietnika. Do tego dochodzą resztki, które zostawiają po sobie goście. Dlaczego marnujemy tyle pożywienia? 

– Federacja Polskich Banków żywności wyliczyła, że Polacy rocznie wyrzucają 12 mln t jedzenia! Podstawowym błędem jest przeszacowanie ilości, również w restauracjach. Źle zbilansowane porcje to częsty problem. Dania są zbyt duże, goście nie są w stanie ich zjeść, więc resztki się wyrzuca, zwłaszcza w restauracjach à la carte. W przypadku bufetów często zdarza się tak, że goście nakładają sporo ilości na talerz i potem je zostawiają, idąc po kolejną potrawę. Znacznie lepiej jest nałożyć potrawę nawet kilka razy, ale w mniejszych ilościach, lecz skosztować wszystkiego. Tak zresztą mówią też zasady etykiety.

POLECAMY

W jakich restauracjach marnuje się najwięcej żywności? To bardziej miejsca typu fast food czy może te najdroższe miejsca? 

– Nie ma tu reguły. W moim przekonaniu najwięcej żywości marnuje się w lokalach, w których karta ma nawet kilkadziesiąt pozycji. Wówczas oczywiste jest, że przy tylu pozycjach, towar, z którego te potrawy powstają, jest zamrożony, często przemrożony i magazynowany. W tym przypadku produkty marnują się w największej ilości. 

Na czym polega restauracyjne zero waste? Co jeszcze wpływa na to, że restauracja jest zero waste? 

– Jest to analityczny sposób myślenia na temat funkcjonowania restauracji, zarówno na poziomie właścicieli, jak i szefa kuchni, który finalnie decyduje o tym, co można zrobić, żeby jedzenie się nie marnowało.

Niezwykle istotna jest gospodarka odpadami. W hotelu Mikołajki stosujemy pełną selekcję surowców wtórnych, jak i odpadów żywieniowych. Pozostałości...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy