Black Week i Cyber Monday w turystyce – inflacja nie powstrzymała Polaków

Aktualności

Ostatnie dni upłynęły pod hasłem zniżek i rabatów, które na potęgę oferowali przedstawiciele każdej z branży – w tym także turystycznej. Jak prezentował się w niej Black Week i Cyber Monday? Jakie kierunki i terminy cieszyły się największym zainteresowaniem konsumentów? Ile wydaliśmy na podróże? Na te i inne pytania odpowiadają eksperci portalu Travelist.pl, którzy wzięli pod lupę rezerwacje dokonane w tym okresie. A było ich aż o 150% więcej niż w tygodniu poprzedzającym Black Week.

Poziom rezerwacji zbliżony do tego sprzed pandemii

Stale rosnąca inflacja oraz idące za nią wzrosty kosztów utrzymania nie powstrzymały Polaków przed planowaniem podróży w czasie tzw. czarnego tygodnia.

POLECAMY

– Widać, że Polacy czekali na Black Week, w którego trakcie mogli zrealizować swoje podróżnicze marzenia za niższą cenę. Potwierdza to chociażby fakt, że liczba rezerwacji dokonanych od 21 do 28 listopada br. wzrosła u nas o ponad 150% względem tygodnia poprzedzającego Black Week – mówi Eliza Maćkiewicz, Head of Commercial w Travelist.pl. Jak dodaje: Suma transakcji była zbliżona do czasów jeszcze sprzed pandemii. I to pomimo cen, które nawet z dodatkową zniżką z okazji Black Week były zdecydowanie wyższe niż w poprzednich latach. Średnia cena za noc w pokoju hotelowym wyniosła 449 zł, czyli o 82 zł więcej niż w 2021 roku i o 133 zł więcej w porównaniu z sezonem 2019.

Wzrost cen noclegów skutkował także zwiększeniem średniej wartości transakcji. Różnica – oczywiście w górę – względem analogicznego okresu w 2021 roku to nieco ponad 300 zł, natomiast względem 2019 roku – 400 zł. Nie pozostało to oczywiście bez wpływu na kupujących, którzy decydowali się na pobyty nieco krótsze niż w ubiegłych latach. Podczas gdy w 2019 roku średnia długość rezerwacji wyniosła 3,55 dnia, tak teraz mówimy o 3,38 dnia.

Na celowniku: wiosna

Polacy, którzy tegoroczny Black Week postanowili wykorzystać do planowania urlopu, upodobali sobie w głównej mierze… wiosnę 2023. Terminy wiosenne – zwłaszcza na kwiecień, maj i czerwiec – były prawdziwym hitem czarnego tygodnia na Travelist.pl. Aż 20% wszystkich rezerwacji dotyczyło właśnie tego okresu, podczas gdy jeszcze tydzień wcześniej było to mniej niż 10%. Pod względem liczby zakupionych pobytów wzrost z tygodnia na tydzień wyniósł aż 420%. Obniżone ceny skłoniły również turystów do rezerwowania wyjazdów na ferie. Łączna sprzedaż terminów zimowych podczas Black Week była o 350% wyższa niż w tygodniu poprzedzającym wyprzedaż i odpowiadała za ok. 22% wszystkich rezerwacji.

Bałtyk górą

Największą popularnością wśród użytkowników portalu Travelist.pl po raz kolejny cieszył się Bałtyk, a dokładniej znajdujące się w jego sąsiedztwie urokliwe miejscowości takie jak: Kołobrzeg, Gdańsk czy Mielno. Ponad 44 proc. wszystkich transakcji dokonanych w okresie Black Week i Cyber Monday dotyczyło właśnie tego kierunku. Na drugim miejscu znalazło się południe Polski. Na zakup noclegów w górach zdecydowało się nieco ponad 25 proc. klientów. W tym wypadku prym wiodły Sudety: Karpacz i jego okolice, Szklarska Poręba oraz Świeradów-Zdrój. Tuż za „górskim” podium znalazło się Zakopane. Pierwszą trójkę najpopularniejszych regionów zamykają city break, czyli rezerwacje dokonane w największych miastach Polski, takich jak chociażby Kraków.

Przypisy