Wśród popularnych benefitów oferowanych pracownikom biurowym są te związane z jedzeniem w miejscu pracy. Mogą to być doładowywane co miesiąc karty lunchowe umożliwiające – w zależności od regulaminu – samodzielny wybór posiłków nie tylko w punktach gastronomicznych, ale też zakup składników dań w sklepach spożywczych. Pracodawcy są w tym zakresie bardzo elastyczni, ale niestety rzadko oferują wsparcie polegające na dobieraniu zrównoważonych posiłków – dominuje przekonanie, że lepiej, gdy pracownik zje cokolwiek, niż gdy nie zje nic.
POLECAMY
Wyjątkiem są maszyny vendingowe z ofertą fitzestawów, które coraz częściej goszczą w przestrzeniach biurowych. Również coraz częściej zdarza się, że wraz z kartą lunchową kierowane są do pracowników zachęty do odpowiedzialnej konsumpcji i świadomego korzystania z zasobów. Tego typu zachęty mogą obejmować np. lunchboxy wielorazowego użytku, które pracownicy pożyczają z firmowej kuchni, by kupić posiłek na wynos z pobliskiego bistro, albo – wręczane jako upominek – kubki termiczne na kawę na wynos.
Inna propozycja to przekąski dostępne w firmowej kuchni lub jadalni: owoce, jogurty, słodycze, wspólne śniadania. Owocowe dostawy docierają do biur najczęściej w zwrotnych drewnianych skrzynkach, więc pod względem opakowania są zgodne z nurtem eko. Co jednak z zawartością skrzynek? Apetyt na egzotyczne owoce wydaje się ogromny, bo stanowią one większość tego typu zestawów. Jabłka najczęściej są smaczną przypominajką, że i u nas można znaleźć świeże i dobre witaminy, bez konieczności zwiększania śladu ekologicznego naszych przekąsek, czyli wpływu, jaki wywierają na środowisko ich uprawa oraz transport. Pracodawcy starają się też zapobiegać marnowaniu owoców: a to zobowiązując serwis dzienny do obierania i krojenia owoców, by łatwiej było po nie sięgać głodnym pracownikom, a to wprowadzając blendery, które z niedojedzonych owoców pozwalają przygotować pożywne koktajle.
Wyzwaniem dla dostawców w tym sektorze może być zmiana proporcji i zachęcanie do zwiększania liczby warzyw oraz lokalnych owoców w zamówieniach, szczególnie latem. Ponieważ w biurach coraz częściej korzysta się z kranówki, w kuchniach i kantynach pojawiają się szklane dzbanki oraz słoje z kranikami. To również potencjalna szansa dla dostawców skrzynek owocowo-warzywnych związana z włączeniem do oferty np. ziół czy ogórków, które pozwalają przygotować wodę smakową i pięknie się prezentują w szklanych naczyniach na wodę.
Co ciekawe, w firmach poddających się diagnozie w ramach program Biuro Zero Waste widoczna jest swego rodzaju dwoistość – z jednej strony dążenie do tego, by eliminować plastik choćby poprzez rezygnację z wody butelkowanej, z drugiej zaś niemożność wyjścia poza obrane schematy zamówień. Raz za razem okazuje się, że do biur zamawiane są duże liczby jogurtów, batoników, wafelków i cukierków w pojedynczych o...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 elektronicznych wydań,
- nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
- ... i wiele więcej!