Jak skutecznie wypromować restaurację na Facebooku? (cz. I)

Restuaracje
Zanim przejdziemy do planowania działań, istotne jest określenie grupy docelowej oraz kierunku, do jakiego chcemy dążyć. Ważne jest zrobienie "rachunku sumienia" - określenie swoich mocnych i słabych stron, atutów i wyróżników lokalu, a następnie dobór narzędzi i prognoza konsekwencji ich wdrażania. Przed promocją bezwzględnie należy przyjrzeć się jakości zamawianych produktów, pracy kucharzy i obsługi, wnętrzu, panującej atmosferze - bez tego nawet najlepsza reklama nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Nijakość sprawdzi się tylko w sytuacji braku konkurencji, ale przy obecnym nasyceniu rynku jest niedopuszczalna. Jedyna w mieście francuska restauracja może serwować po prostu francuską kuchnię, ale już piąta z kolei musi wprowadzać w urokliwą atmosferę Paryża i serwować kasztany jak na placu Pigalle.

Obecnie trudno znaleźć restaurację, która nie ma profilu na Facebooku, jednak takich, których działania są przemyślane i – co ważne – zaplanowane, jest bardzo mało. Dziś medium to wydaje się tak oczywiste jak telewizja czy prasa, a pomyśleć, że jeszcze 25 lat temu sam internet w Polsce nie był zbyt powszechny. Teraz, jak nigdy dotąd, mamy nieograniczone możliwości docierania do klientów, jednak aby te działania były skuteczne, warto zaplanować odpowiednią strategię. Dobrze jednak mieć świadomość, że zasięgi organiczne na Fabcebooku od pewnego czasu zostały mocno ograniczone, w związku z tym posty, które nie są promowane, docierają zaledwie do 2–4% fanów. Do tego Facebook stale ulepsza swój Edgerank, czyli algorytm odpowiadający za wyświetlanie komunikatów konkretnym użytkownikom na podstawie ich popularności i wartościowych treści. W skrócie – tylko garstka Twoich fanów zobaczy na swoich tablicach, co opublikowałeś. Jednym z rozwiązań jest płatna promocja określonych postów i kierowanie ich do fanów, znajomych fanów, osób odwiedzających stronę www lub targetowanie ich po określonych cechach. Drugim – wykorzystanie w kampaniach zaawansowanych grup odbiorców. Bez względu na to, co wybierzesz, jeśli chcesz promować swoją restaurację na Facebooku, powinieneś zainwestować w płatną reklamę.

POLECAMY

Menu na fanpage’u

Zanim zaczniesz promować swój fanpage, warto zadbać o jego wygląd i o to, żeby znalazły się na nim kluczowe informacje, których szuka potencjalny klient. W branży restauracyjnej jest to przede wszystkim karta menu. To zatrważające, jak wiele lokali o tym zapomina. Ważne, by karty dań nie umieszczać w galerii, bo zaraz zginie pod innymi warstwami informacji. Tworzenie osobnego folderu też nie jest dobrym pomysłem. Najlepszą opcję stanowi przygotowanie osobnej zakładki, która będzie wyświetlana w informacjach po lewej stronie pod zdjęciem profilowym. Mamy dwie opcje – dodanie menu w postaci pliku PDF albo w formie grafiki. Jeśli chcemy skorzystać z pierwszej opcji, musimy ustawić kategorię fanpage jako „Restauracja/Kawiarnia”, a następnie dodać menu w sekcji „Informacje”.  To lepsze rozwiązanie, gdyż pozwala klientowi na natychmiastowe znalezienie szukanej pozycji. Taką zakładkę możemy ustawić przez bezpłatną aplikację Woobox. Oprócz menu umożliwia ona dodanie do Facebooka aplikacji konkursowych oraz odnośników do innych mediów społecznościowych, a także sprawdzanie statystyk kliknięć.

Kampania reklamowa

Aby zacząć reklamować się na Faceboooku, musisz posiadać fanpage. Bez tego jedynym miejscem, gdzie wyświetli się Twoja reklama, będzie prawa strona. A to nie najlepsze miejsce. Po pierwsze, jeśli chcesz ustawić jakąkolwiek reklamę, nie klikaj byle gdzie. Facebook czasami przypomina o możliwości reklamowania, np. „Promuj ten post”, „Uzyskaj więcej wyświetleń”,itd. Jednak z mojego doświadczenia wynika, że takie kampanie osiągają gorsze stawki CPC (ang. Cost Per Click – cena za kliknięcie) czy CPV (ang. Cost Per View – cena za wyświetlenie). Do wyboru są dwa miejsca, gdzie można ustawić swoją reklamę – Menedżer Reklam i Power Editor (ewentualnie z poziomu newsfeedu, w prawym górnym rogu rozwijając menu, znajdziemy opcję „Utwórz reklamę”). Dobrze, jeśli nauczysz się obsługi Power Editora, bo daje on lepsze możliwości targetowania i dostosowywania komunikatów do odbiorców. Jednak na początek radzę korzystać z tego pierwszego – jego obsługa jest łatwiejsza i bardziej intuicyjna. Zanim przejdziesz do ustawienia kampanii, w zakładce rozliczenia należy podać dane do  faktury i wybrać rodzaj płatności (karta, PayPal). W ustawieniach konta można nadać innym użytkownikom uprawnienia reklamowe, wybrać rodzaj powiadomień itp. Następnie należy przejść do zakładki Narzędzia ─ Piksele i wygenerować tzw. piksel Facebooka. Po umieszczeniu tego kodu na swojej stronie internetowej (należy go wkleić do kodu strony) można wychwytywać ruch i trafniej kierować przekaz reklamowy do os...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy