- Co charakteryzuje branżę gastronomiczną w Polsce i co czyni ją interesującą z punktu widzenia specjalisty od PR?
POLECAMY
- W ostatnich latach branża gastronomiczna bardzo się rozwinęła, naprawdę jest w czym wybierać. Jako goście restauracji mamy coraz wyższe oczekiwania, chcemy dobrze zjeść i być profesjonalnie obsłużeni w dobrej i interesującej restauracji. Jesteśmy również bardziej świadomymi gośćmi - dzięki wyjazdom zagranicznym, czy to wakacyjnym, czy służbowym, zdobywamy coraz większe doświadczenie gastronomiczne. Właściciele restauracji i szefowie kuchni dostosowali się do zachodzących zmian i sami znacznie częściej wyjeżdżają, aby zaczerpnąć zagranicznych inspiracji, obserwować i sprawdzać konkurencję, co z kolei przekłada się na podwyższenie standardu ich usług. Coraz częściej też wykształceni i doświadczeni polscy szefowie kuchni wracają do kraju, a to zawsze łakomy kąsek dla inwestora. I dla przy okazji.
- Co takiego zmieniło się w branży gastronomicznej, że pojawiło się zapotrzebowanie na ofertę PR dla restauracji i, co interesujące, szefów kuchni?
- Co do w branży gastronomicznej warto zaznaczyć, że zachodzą w tym względzie zmiany, ale następują one bardzo powoli. Polscy restauratorzy wciąż błędnie definiują PR, oczekując od natychmiastowych i wymiernych korzyści, najczęściej finansowych (wzrost sprzedaży i zysku), a przecież Public Relations to działania długofalowe, czasami trudno mierzalne. Jestem zdania, że jeszcze sporo czasu upłynie, nim polski restaurator stanie się świadomy sensu i korzyści wynikających z inwestowania w działania budujące wizerunek restauracji i relacje z klientem.
Co więcej, bardzo często PR jest utożsamiany z marketingiem, a to błąd, który prowadzi do niepotrzebnych nieporozumień, choć rzecz jasna PR stanowi część marketingu. Niemniej, marketing w większych restauracjach to dziś nierzadko standard, zaś PR to wciąż nowość. Co innego międzynarodowe sieci restauracji czy hoteli - dla nich naturalne jest posiadanie działu PR od pierwszego dnia działalności, a nawet już kilka miesięcy wcześniej, na etapie tworzenia lokalu czy obiektu.
Jeśli mówimy o szefach kuchni, to jako jedyna firma PR specjalizująca się w rynku HoReCa obserwujemy wzrost świadomości potrzeby prowadzenia takich działań wśród kucharzy. Szef kuchni, oddając się pod opiekę agencji, może się skupić wyłącznie na pracy, a budowanie wizerunku i strategii PR pozostawić agencji, która profesjonalnie zadba o interesy swojego klienta.
- Czy przewiduje Pan, że zapotrzebowanie na usługi PR stanie się dłuższym trendem i w którym kierunku będzie się on rozwijał?
- Jestem zdania, że ten trend się utrzyma. Będziemy mieć do czynienia z rozwojem działań w restauracjach i hotelach, zyskają też one na celowości i systematyczności. Dziś bowiem obserwuję albo brak takich działań, albo ich chaotyczność i przypadkowość. Można się o tym przekonać chociażby po działaniach restauracji na Facebooku, gdzie, mam wrażenie, wpisy na profilu są przygotowywane przez przypadkowe osoby między serwisem zupy a drugiego dania.
- Na czym polega usługa PR firmy Smarten skierowana do szefów kuchni? W jaki sposób zarządzają Państwo ich karierami?
- Oferta Smartena to swego rodzaju nowość na polskim rynku, cały czas edukujemy branżę w tym kierunku. Ważne, by w tym miejscu nadmienić, że nie wszyscy szefowie kuchni potrzebują, aby kierować ich karierą. Jeżeli już zgłasza się do nas szef kuchni i prosi o takową usługę, to wówczas siadamy i omawiamy wzajemne oczekiwania. Następnie przedstawiamy mu strategię, a w szczególności tłumaczymy, że nie dla wszystkich jest miejsce w telewizji, a także że budowanie wizerunku nie polega wyłącznie na znalezieniu się w programie telewizyjnym albo na podpisaniu lukratywnego kontraktu reklamowego. Budowa wizerunku to bowiem szereg różnych działań, szkoleń z zakresu wystąpień publicznych, praca nad poruszaniem się po rynku gastronomicznym, zarządzanie współpracą z mediami oraz reprezentowanie klienta i negocjacje w jego imieniu kontraktów reklamowych, jeżeli takie propozycje się pojawią. Rzecz jasna oczekiwania wobec agencji są duże, bo niektórzy szefowie kuchni na działania wizerunkowe spoglądają przez pryzmat ich obecności w mediach i zarobienia szybkich pieniędzy. Ich apetyt na udział w reklamach rośnie, kiedy widzą w nich swoich kolegów po fachu. Czasami to się udaje, czasem nie.
Doradzamy hotelom i restauracjom podjęcie współpracy z dany...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 elektronicznych wydań,
- nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
- ... i wiele więcej!