Jemy oczami - jak dobre zdjęcie sprzedaje danie i zwiększa zyski w twojej restauracji?

Restuaracje
W pierwszej kolejności jemy oczami. Apetyczne sfotografowane danie pomaga nam zwizualizować jego smak, zapach, konsystencję. Dla naszego gościa to zapowiedź tego, co może go czekać w restauracji. W dobie dynamicznego rozwoju technologii i szybkiego internetu fotografia kulinarna stała się nieodłącznym elementem marketingu w branży gastronomicznej, dlatego warto w pełni wykorzystać jej potencjał.

Świat się zmienia! Oczywiście brzmi to jak truizm, niemniej w dzisiejszych czasach, jak nigdy wcześniej, dzięki rozwojowi nowoczesnych technologii, w tym internetu, wszelkie zmiany zachodzą w zawrotnym tempie. Nie omijają one także branży restauracyjnej, czy szerzej gastronomicznej, dotykając właściwie wszystkich aspektów jej funkcjonowania - począwszy od sposobów przygotowywania potraw, poprzez wystrój i urządzanie sali, obsługę gości, po nieustannie prowadzone działania marketingowe. Całokształt tych działań ma przyciągnąć więcej klientów do lokalu.

POLECAMY

Wszystkie aspekty prowadzenia i funkcjonowania restauracji wzajemnie się przenikają i uzupełniają. Przemyślana strategia marketingowa nie przyniesie długofalowych pozytywnych efektów, jeśli w parze nie będzie szła znakomita jakość oferowanych dań i na odwrót. Nie wystarczy mieć produktu lub usługi o dobrej jakości, aby móc czerpać profity w postaci przychodów w firmie. Oczywiście dobry produkt to podstawa - restauracja, w której jedzenie jest dobre, ma ogromne szanse przetrwać na rynku. Jednak bez działań promocyjnych i marketingowych nie ma szans na lepsze prosperowanie.

Właściciele lokali gastronomicznych muszą nieustannie trzymać rękę na pulsie i reagować na zmiany zachodzące w branży, w tym także na zmiany zachodzące w obszarze nowych technologii, rozwiązań promocyjnych i marketingowych skierowanych do ich sektora.

Dlaczego zdjęcia kulinarne są ci potrzebne?

Jeden z elementów wchodzących w skład współczesnych narzędzi marketingowych stanowi fotografia kulinarna. Dobre zdjęcia prezentujące produkt, który firma ma do zaoferowania, to podstawa. Można się zgadzać albo nie, jednak fakt jest taki, że zdjęcia we współczesnym świecie mają coraz większą moc i znaczenie, są też znacznie ważniejsze niż tekst opisujący produkt.

Zdjęcia są ważne w życiu twoich potencjalnych klientów, którzy na co dzień korzystają z potężnego medium, jakim jest internet. Wielką popularnością cieszą się serwisy społecznościowe, w tym fotograficzne (np. Instagram, Pinterest), na których to zdjęcia są najważniejsze, a tekst im towarzyszący ma drugorzędne znaczenie.

Zdjęcia stały się ważnym narzędziem umożliwiającym komunikację w społeczeństwie. Niektórzy nawet posuwają się do stwierdzenia, że ponownie wchodzimy w erę pisma obrazkowego. Dość odważne stwierdzenie, ale coś w nim jest. Faktem jest bowiem, że twoi potencjalni klienci coraz częściej komunikują się za pośrednictwem zdjęć, a zatem chcąc dotrzeć do nich ze swoją ofertą, musisz również używać w swojej komunikacji fotografii. Zdjęcia są jednym z elementów służących do budowania wizerunku i świadomości marki w oczach klientów i nie ma tu znaczenia, czy twoja firma zatrudnia 1 czy 100 pracowników. Jeśli coś sprzedajesz i chcesz na tym zarabiać, musisz mieć świadomość, że bez dobrych zdjęć, spójnych z całokształtem działań marketingowych, osiągnięcie zysków na satysfakcjonującym poziomie może nie być możliwe.

W przypadku restauracji zdjęcia kulinarne, na widok których „ślinka cieknie”, niewątpliwe podnoszą sprzedaż. Dlatego fotografie potraw, które klient widzi w twoich materiałach reklamowych, bez względu na to, w jakim medium zostaną zaprezentowane, powinny być obietnicą wspaniałych przeżyć kulinarnych, winny podsycać ogień pożądania i pragnienia danej potrawy. Oczywiście prezentowane zdjęcia nie mogą być obietnicą bez pokrycia - w takiej sytuacji inwestycja w profesjonalne fotografie nie przyniesie wymiernych korzyści bądź po prostu będą one krótkotrwałe. Zamówione przez klienta danie musi go w pełni usatysfakcjonować. Niemniej prawdą jest, że apetyczne zdjęcie potrafi sprzedać danie - nasz mózg jeszcze przed spożyciem dania tworzy sobie obraz siebie jedzącego daną potrawę, jej smak i uczucia, które będą towarzyszyły mu podczas spożywania posiłku.

Jako osoba prowadząca restaurację na pewno wiesz, że klient nie kupuje jedynie pożywienia, którym zaspokaja głód i dostarcza organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Poza jedzeniem klient zawsze kupuje atmosferę panującą w lokalu, uczucia i emocje towarzyszące posiłkowi. Kupuje prestiż, wyjątkowość, przyjemność, odprężenie, relaks, bezpieczeństwo, zdrowie. Nie wszyscy klienci są tego świadomi, ale gdyby w kupowaniu jedzenia chodziło tylko o zaspokojenie głodu, żywilibyśmy się ziemniakami, zupkami chińskimi, kapustą lub czymkolwiek innym, nie przywiązując większej wagi do tego, co jemy i gdzie jemy. Na szczęście tak nie jest.

Z tego względu zdjęcia potraw i całokształt materiałów wizualnych powinny być wykonane jak najlepiej, zgodnie z filozofią i misją twojej firmy. Wszystkie elementy identyfikacji wizualnej powinny być zrobione tak, aby były komplementarne z charakterem dań, jakie oferujesz, i z klimatem lokalu. Tylko wtedy, gdy to, co komunikujesz swoim gościom, np. poprzez zdjęcia, jest spójne z całym wizerunkiem twojej restauracji, możesz liczyć na większe zyski, które dodatkowo mogą wzrosnąć za sprawą zdjęć kulinarnych wykonanych przez profesjonalistę.

Dlaczego warto zainwestować w fotografa specjalizującego się w fotografii kulinarnej?

Fotografia kulinarna to wbrew pozorom trudna dziedzina fotografii. Może to dziwić, biorąc pod uwagę liczbę zdjęć krążących w sieci. Jeśli jednak dobrze się im przyjrzymy, szybko dostrzeżemy, że zdjęcia zdjęciom nierówne, niestety z przewagą tych gorszych. Co prawda jedzenie jest obiektem, które nie marudzi i nie ma złego humoru (co czasami zdarza się na sesjach zdjęciowych ludzi), jednak nie czyni go to obiektem łatwym do fotografowania i trzeba sporo wiedzy i doświadczenia, aby zrobić ładne zdjęcia potraw.

Nie każde danie, które na żywo prezentuje się ładnie, podobnie wychodzi na zdjęciach. A co dopiero mówić o daniach, które z zasady nie są zbyt urodziwe. Trud...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy