Dołącz do czytelników
Brak wyników

Raport specjalny , Aktualności

3 stycznia 2022

Miniony rok w turystyce: Jak funkcjonowała branża w 2021 roku? Dokąd podróżowali turyści?

0 29

Nieśmiało ukazujący się na horyzoncie koniec roku sprzyja podsumowaniom. Czas zadać pytanie – jak funkcjonowała branża turystyczna w 2021 roku? Dokąd podróżowali turyści? Na szczęście u schyłku 2021 roku można z ulgą przyznać, że wyglądał on zdecydowanie lepiej niż poprzedni. Mimo trwającej pandemii udało się nieco ustabilizować sytuację w kraju, co pozwoliło Polakom na spełnianie zaległych, podróżniczych marzeń.

Chętnych do podróżowania nie brakowało

Już na początku 2021 roku, gdy ważyły się decyzje dotyczące ponownego otwarcia hoteli po trudnej i niepewnej zimie, można było odnotować, że stęsknieni za podróżami Polacy potrzebują wypoczynku. W lutym chwilę po konferencji prasowej rządu, podczas której ogłoszono zniesienie części obostrzeń, nastąpiła błyskawiczna reakcja klientów. Portal rezerwacyjny Travelist.pl odnotował wówczas natychmiastowy wzrost ruchu na stronie – o 139% większy w stosunku do poprzedniego tygodnia.

Spodziewaliśmy się dużego zainteresowania wyjazdami, jednak to, co wydarzyło się w weekend po konferencji rządu, przeszło nasze oczekiwania. Co ciekawe, niemal 80% ówczesnych rezerwacji na portalu dotyczyło najbliższych tygodni. Oznacza to, że Polacy naprawdę potrzebowali zmiany otoczenia i relaksu – głównie w polskich górach, które wówczas najczęściej wybierali – mówi Krzysztof Dębski, marketing director w Travelist.pl.

Podobny trend można było zauważyć w maju, gdy po kolejnym zablokowaniu funkcjonowania obiektów hotelowych pojawiła się decyzja o otwarciu ich działalności po długim, majowym weekendzie. Na portalu Travelist.pl odnotowano wtedy dwukrotnie większe zainteresowanie wyjazdami, w porównaniu do 2019 roku (celowe porównanie ze względu na obowiązujące restrykcje w 2020 roku). Podobnie jak w lutym rezerwacje obejmowały najbliższe terminy.

Bezpieczne podróże w dobie pandemii

Największym wyzwaniem dla branży turystycznej w mijającym roku było przekonanie Polaków do tego, że w hotelach mogą czuć się bezpiecznie. Wiosenne wyjazdy okazały się próbą dla hotelarzy, ale przeprowadzone jeszcze w lutym badanie wykazało, że test zdali oni celująco.

Portal Travelist.pl zapytał niemal 1500 klientów o pierwsze wrażenia z wyjazdów do hoteli działających w tym czasie w reżimie sanitarnym. Przeważająca większość, bo aż ¾ osób biorących udział w ankiecie odpowiedziała, że czuła się bezpiecznie podczas pobytu, uznając jednocześnie, że otwarcie hoteli w obecnej sytuacji było dobrym pomysłem. 9 na 10 ankietowanych zadeklarowało, że ponownie odwiedziłoby obiekty przy zachowaniu tych samych ograniczeń.

Turystyka regionalna górą

Na zagraniczne wyjazdy w 2021 roku Polacy nie byli jeszcze w 100% gotowi, o czym przesądziły w głównej mierze kwestie bezpieczeństwa. Nie oznaczało to jednak całkowitej rezygnacji z odpoczynku poza domem – polscy turyści szturmowali rodzime kierunki.

W okresie wakacyjnym największym zainteresowaniem cieszyło się nadmorskie wybrzeże, gdzie urlop spędziło aż 38% klientów portalu Travelist.pl. Mimo tego, że odnotowywano wyższe ceny noclegów zarówno w nadmorskich, jak i górskich kurortach (+9% względem 2020 r. oraz +17% w stosunku do 2019 r.), to ponad 70% użytkowników serwisu wybrało się na urlop do droższych, 3- i 4-gwiazdkowych hoteli.

Bon turystyczny wyczekał swoje

Analizy Google Trends wykazują, że drugim najczęściej wyszukiwanym hasłem w 2021 roku zaczynającym się od „jak” było „jak aktywować bon turystyczny?”. Nic w tym dziwnego, bo do skorzystania z bonu namawiały w tym roku nie tylko obiekty noclegowe czy rekreacyjne, ale i regionalne samorządy oraz organizacje turystyczne.

Według danych ZUS do czerwca 2021 roku z bonu turystycznego skorzystało zaledwie 15% Polaków. Sytuacja zmieniła się jednak po wakacjach – na początku września informowano, że Polacy wykorzystali przeszło 1,7 mld zł z całkowitej puli 4 mld zł. Portal Travelist.pl podaje, że najwięcej płatności z użyciem bonu dokonano w lipcu oraz sierpniu b.r. – stanowiły one odpowiednio 33% i 36% wszystkich transakcji w tych miesiącach.

Tą formą płatności Polacy pokrywali głównie pobyty nad Bałtykiem – stanowiły one aż 47% wszystkich transakcji z wykorzystaniem bonu w 2021 r. Co równie ciekawe – transakcje z użyciem bonu turystycznego na portalu Travelist.pl miały znacznie wyższe wartości. Wiąże się to między innymi z faktem, że 50% transakcji z wykorzystaniem bonu realizowano w hotelach 4-gwiazdkowych i 31% w hotelach 3-gwiazdkowych.

 

Polacy przekonują się do city breaków

W 2021 roku wzrósł trend tzw. city breaków, czyli krótkich, najczęściej weekendowych wizyt. Według danych Travelist w 2019 roku ten rodzaj wakacyjnych podróży wybrało niespełna 9% turystów. Rok później, pomimo pandemii i towarzyszącego jej lockdownu, blisko 12% z nich. W te wakacje nastąpiły kolejne wzrosty – tym razem na city breaki zdecydowało się 16% podróżnych, a najczęściej wybierano Kraków, Gdańsk, Wrocław, Warszawę i Toruń.

Last Minute poza sezonem

Ciekawym trendem w 2021 r. był także wzrost popularności turystyki Last Minute. Tylko podczas tegorocznego, listopadowego Black Week aż 28% wszystkich rezerwacji dokonanych na portalu Travelist.pl obejmowało grudniowe terminy, a 10% sprzedaży w tym okresie stanowiły rezerwacje listopadowe – mimo iż miesiąc ten dobiegał już końca.

Czego można spodziewać się w 2022 roku?

Pandemia odcisnęła mocne piętno na wyborach Polaków dotyczących podróżowania. 2021 rok minął pod znakiem przemyślanych urlopów i zakupów noclegów, żyjąc według zasady: tu i teraz. Obserwując sytuację gospodarczą, ekonomiczną i pandemiczną, w 2022 roku można spodziewać się kilku trendów w turystyce.

W nadchodzącym roku spodziewamy się jeszcze większego niż dotychczas zainteresowania krajową turystyką, obserwując jednocześnie powrót do turystyki zagranicznej. Jednak w tym drugim przypadku zdecydowanie nie można spodziewać się fajerwerków. Oddech pandemii na plecach przełoży się jednocześnie na turystykę Last Minute – organizowania podróży na ostatnią chwilę, ukierunkowanie na elastyczność cenową oraz tworzenie ofert z możliwością anulacji lub zmiany terminu wyjazdu – mówi Krzysztof Dębski, Marketing Director portalu Travelist.pl

Można się spodziewać, że turystyka krajowa w 2022 roku mocno ukierunkowana będzie również na realizację bonu turystycznego, ponieważ z puli dostępnych środków jest jeszcze sporo do wzięcia.

Przypisy