Dołącz do czytelników
Brak wyników

Skuteczne wejście w hotelowy boom

Artykuł | 24 maja 2020 | NR 4
53

Hossa na rynku hotelowym zachęca kolejnych inwestorów do rozpoczęcia działalności w Polsce. Zanim jednak potencjalny inwestor zdecyduje się na otwarcie nowego obiektu, już na etapie przygotowania inwestycji powinien poznać najważniejsze warunki formalne związane z prowadzeniem działalności hotelowej oraz zweryfikować konkurencję w segmencie, w którym planuje spozycjonować swój obiekt.

Analizą rynku zajmuje się kilka firm konsultingowych posiadających zespoły doradztwa hotelowego, m.in. Colliers International. Dane dotyczące funkcjonujących obiektów gromadzone są przez Główny Urząd Statystyczny (GUS), urzędy marszałkowskie i urzędy miast. Wyspecjalizowanymi firmami badającymi rynki wielkomiejskie i rynek MICE są STR oraz Z-Factor.

Na rozwiniętych rynkach Europy Zachodniej powszechne jest udostępnianie danych przez sieciowe i niezależne hotele, na podstawie których przygotowywane są precyzyjne raporty rynkowe pokazujące trendy w zakresie obłożenia, średnich cen, RevPar. Dzięki temu władze regionów oraz miast mogą elastycznie kształtować działania marketingowe promujące destynacje, a właściciele obiektów hotelowych mogą efektywnie zarządzać cenami. Wskaźniki te są również doskonałym narzędziem dla przyszłych inwestorów umożliwiającym przyjęcie realistycznych założeń do budżetów w ramach opracowania studium wykonalności dla inwestycji.

Osobnym zagadnieniem jest monitorowanie planowanych i rozpoczętych inwestycji hotelowych. Zdarza się, że inwestycje realizowane pierwotnie jako apartamentowce lub inne budynki w ostatniej chwili zmieniają funkcję na hotelową. Stwarza to duże wyzwanie dla precyzyjnego monitorowania rynku i przyszłej konkurencji dla planowanego obiektu.

Formalności na początek 

Jednym z pierwszych kroków, które powinien wykonać inwestor na rynku hotelowym, jest zapoznanie się z regulacjami prawnymi, które leżą u podstaw działalności hotelowej. Od dnia 1 lipca 2018 r. obowiązuje akt prawny pod tytułem „ustawa o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych”. 

W rozdziale o usługach hotelarskich definiuje ona:

  • rodzaje obiektów hotelarskich, 
  • proces zaszeregowania do kategorii, 
  • jednostkę odpowiedzialną za wydanie decyzji oraz prowadzenie ewidencji.

Szczegółowe wymagania dla poszczególnych rodzajów i kategorii obiektów określa natomiast Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, wraz z rozporządzeniami zmieniającymi:

  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 30 grudnia 2005 r.
  • Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 16 listopada 2011 r. 
  • Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 30 sierpnia 2013 r. 
  • Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 29 września 2015 r. 
  • Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 15 lipca 2016 r. 

Powyższe uregulowania określają wymagania co do poszczególnych rodzajów i kategorii obiektów hotelarskich (oraz innych obiektów), ich wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług, w tym usług gastronomicznych, wraz z podaniem dopuszczalnych odstępstw od nich. Przedmiotowe przepisy określają nie tylko, co i jak inwestor powinien przewidzieć, zamierzając zbudować obiekt hotelowy, ale również w jaki sposób będzie to weryfikowane, sprawdzane i kontrolowane przez odpowiednie jednostk...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Sześć numerów czasopisma w wersji papierowej,
  • prenumeratę w wersji elektronicznej,
  • pełne archiwum czasopisma online,
  • 4 dostępy do szkoleń / webinariów organizowanych przez redakcję...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy