Analizą rynku zajmuje się kilka firm konsultingowych posiadających zespoły doradztwa hotelowego, m.in. Colliers International. Dane dotyczące funkcjonujących obiektów gromadzone są przez Główny Urząd Statystyczny (GUS), urzędy marszałkowskie i urzędy miast. Wyspecjalizowanymi firmami badającymi rynki wielkomiejskie i rynek MICE są STR oraz Z-Factor.
POLECAMY
Na rozwiniętych rynkach Europy Zachodniej powszechne jest udostępnianie danych przez sieciowe i niezależne hotele, na podstawie których przygotowywane są precyzyjne raporty rynkowe pokazujące trendy w zakresie obłożenia, średnich cen, RevPar. Dzięki temu władze regionów oraz miast mogą elastycznie kształtować działania marketingowe promujące destynacje, a właściciele obiektów hotelowych mogą efektywnie zarządzać cenami. Wskaźniki te są również doskonałym narzędziem dla przyszłych inwestorów umożliwiającym przyjęcie realistycznych założeń do budżetów w ramach opracowania studium wykonalności dla inwestycji.
Osobnym zagadnieniem jest monitorowanie planowanych i rozpoczętych inwestycji hotelowych. Zdarza się, że inwestycje realizowane pierwotnie jako apartamentowce lub inne budynki w ostatniej chwili zmieniają funkcję na hotelową. Stwarza to duże wyzwanie dla precyzyjnego monitorowania rynku i przyszłej konkurencji dla planowanego obiektu.
Formalności na początek
Jednym z pierwszych kroków, które powinien wykonać inwestor na rynku hotelowym, jest zapoznanie się z regulacjami prawnymi, które leżą u podstaw działalności hotelowej. Od dnia 1 lipca 2018 r. obowiązuje akt prawny pod tytułem „ustawa o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych”.
W rozdziale o usługach hotelarskich definiuje ona:
- rodzaje obiektów hotelarskich,
- proces zaszeregowania do kategorii,
- jednostkę odpowiedzialną za wydanie decyzji oraz prowadzenie ewidencji.
Szczegółowe wymagania dla poszczególnych rodzajów i kategorii obiektów określa natomiast Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, wraz z rozporządzeniami zmieniającymi:
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 30 grudnia 2005 r.
- Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 16 listopada 2011 r.
- Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 30 sierpnia 2013 r.
- Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 29 września 2015 r.
- Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 15 lipca 2016 r.
Powyższe uregulowania określają wymagania co do poszczególnych rodzajów i kategorii obiektów hotelarskich (oraz innych obiektów), ich wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług, w tym usług gastronomicznych, wraz z podaniem dopuszczalnych odstępstw od nich. Przedmiotowe przepisy określają nie tylko, co i jak inwestor powinien przewidzieć, zamierzając zbudować obiekt hotelowy, ale również w jaki sposób będzie to weryfikowane, sprawdzane i kontrolowane przez odpowiednie jednostki.
Podstawowe wskaźniki rynku hotelowego w I połowie 2018 roku:
- Obłożenie: - 63,5 – 65% (+3%, w niektórych miejscowościach + 8-10%)
- ADR: - 265 – 270 PLN (+3-5%, miejscowo +9-11%)
- RevPar: - 169 – 173 PLN (+4,5-6%, miejscowo +15%)
Źródło: Colliers International
Bez kategoryzacji ani rusz
Jak powszechnie...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 elektronicznych wydań,
- nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
- ... i wiele więcej!