Uwaga – remont! Jak, kiedy i dlaczego?

Poradnik inwestora Inwestycje hotelowe
Imponująca liczba nowych inwestycji hotelarskich, coroczne rekordy nowych otwarć obiektów idą w parze z remontami obiektów istniejących już na rynku. Jak dokonać analizy potrzeb inwestycyjnych? Jak określić nasze możliwości realizacji? Jak zawsze najlepiej wszystko dokładnie policzyć.

Nic nie trwa wiecznie, nawet najpiękniejszy i najnowocześniejszy hotel po pewnym czasie będzie wymagał nakładów inwestycyjnych. Jeżeli na etapie inwestycyjnym nasz obiekt został wykonany z bardzo dobrej jakości materiałów i wyposażony w wysokiej jakości sprzęt i meble możemy liczyć, że będziemy mieć kilka lat „spokoju” z większymi inwestycjami. Należy pamiętać, iż na bieżąco należy dbać o właściwe utrzymanie (czystość i konserwacja) materiałów i wyposażenia. Jeżeli na bieżąco nie zostanie usunięte zabrudzenie na wykładzinie, to po jakimś czasie pomijając mało estetyczny wygląd – praktycznie nie da się usunąć zabrudzeń i przebarwień.

POLECAMY

Po pierwsze czystość

Kluczowy w tym aspekcie jak zarówno dobór profesjonalnych środków czystości – jak również szybkość działania. Pamiętając, iż zaraz po jakości obsługi czystość w obiekcie jest jednym z kluczowych aspektów determinujących wybór hotelu przez gości. Istotne jest także rozstrzygnięcie czy mówimy o remoncie „generalnym” – który często jest tak naprawdę rozbudową – modernizacją posiadanych zasobów gdy zmieniamy przeznaczenie pomieszczeń zmieniamy układy pomieszczeń lub też dokonujemy istotnych zmian w instalacjach np. centralna klimatyzacjach czy też modernizacja sieci energetycznej i tzw. „niskoprądowej”.

Spotkałem, się często, iż takie większe remonty – inwestycję związane są z podniesieniem standardu obiektu powiązane z zaszeregowaniem hotelu do wyższej kategorii zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie. Najczęściej takie operacje dotyczyły podniesienia kategorii z trzech gwiazdek do czterech, rzadziej z dwóch do trzech (pozostałe z jednej do dwóch lub z czterech do pięciu są sporadyczne). Czy też mówimy o „odświeżeniu” – remoncie powiązanym z koniecznością nakładów głównie na wyposażenie i okładziny ścian czy też podłogi (najczęściej wykładziny). Tutaj często wybierany w ostatnich latach wariant „optymalizacji nakładów” i zakup tzw. „chińszczyzny” np. krzeseł mści się szybko… i często już po kilku czy kilkunastu miesiącach intensywnego użytkowania takie krzesła mają powyginane nogi i zniszczoną wyblakłą tapicerkę.

Jest to istotna różnica zarówno w aspekcie środków jaki należy przeznaczyć na remont jak również alokacje czasu na wykonanie prac i niegodności jakie będą towarzyszyć procesowi inwestycyjnemu podczas pracy operacyjnej hotelu. Jak trudne jest prowadzenie remontu czy też modernizacji obiektu i jednoczesne przyjmowanie gości najlepiej oddają komentarze gości, którzy wówczas korzystają z usług – praktycznie notoryczne skargi na hałas… ranne pobudki czy też ograniczone możliwości korzystania z wszystkich atrakcji obiektu skutecznie wpływają na obniżenie ocen na portalach rezerwacyjnych i w mediach społecznościowych.

Dlaczego robimy remont?

Kolejna kluczowa analiza naszych potrzeb remontowych to odpowiedź czy konieczność remontu wynika z tak dużego zużycia obiektu iż bez jego wykonania nie jesteśmy w stanie już dalej „bronić” naszych cen czy też planowana inwestycja ma nam pozwolić „zaatakować” wyższe cenny i zwiększyć przychody – rentowność naszego hotelu. Pamiętać należy o obie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy