Świat zmaga się z pandemią COVID-19. Wiemy, że dla restauratorów jest to czas pełen wyzwań. Jak restauracja Aroma poradziła sobie z kryzysem spowodowanym pandemią koronawirusa?
POLECAMY
– COVID-19 zrobił spustoszenie na rynku gastronomicznym i pokazał, jak bardzo skupiliśmy się w ostatnich latach na budowaniu ideologii dołożonej do jedzenia. Nikt przez ostatnie lata nie brał pod uwagę tego, że w 1 sekundzie zostanie nam zabrana możliwość pracy i zapewnienia minimum środków do życia sobie i pracownikom. Nagle okazało się, że restauracje, hotele i cała branża stanęły pod ścianą i zmuszone została do spuszczenia głowy i niejednokrotnie drastycznych zachowań, zaczynając od masowych zwolnień, obniżek wynagrodzeń, a kończąc na ogłoszeniu upadłości.
Czy koronawirus był wyzwaniem?
– Szczerze mówiąc, był i jest początkiem ogromnej, nieodwracalnej zmiany. Zmieni nas (restauratorów, szefów kuchni i restauracje) w kreatywne biznesy, a nie tylko kreatywne „talerze”. Koronawirus wpłynie również na poziom kreacji menu w restauracjach. Efektem tego będzie obniżenie średniego rachunku, co w finalnym podsumowaniu mocno obniży nasze zyski (koszty pozostają na podobnym poziomie). Aroma postawiła na walkę i obronę tego, co przez ponad dwa lata budowaliśmy. Wprowadziliśmy zmiany w postaci lunch menu w pudełkach z odbiorem w okienku, dostawami do domów i firm w obrębie 15 km. Postanowiliśmy wprowadzić własne wyroby wędliniarskie, słoiki i menu grillowe w 100% gotowe do obróbki termicznej. Największym zaskoczeniem był dla nas okres Świąt Wielkiej Nocy: przygotowaliśmy ofertę dań tradycyjnych i ona pozwoliła nam pokryć wszystkie straty i zabezpieczyć kolejny miesiąc utrzymania restauracji i wszystkich pracowników. Z jednej strony był to świetny ruch, który pozwolił mocno wkomponować się w lokalny rynek i zbudować stabilne więzi z naszymi gośćmi. Zmieniliśmy produkt, wprowadziliśmy codzienne zróżnicowane menu, co pokazało, jak mocno możemy liczyć na wsparcie całej społeczności gminy i karmić rodziny od dzieci po osoby starsze, które były w tym okresie najbardziej narażone.
Jak COVID-19 ukształtuje gastronomię? Co musimy zmienić?
– Zacznę optymistycznym akcentem. Może moi koledzy z branży się ze mną nie zgodzą, ale uważam, że ta sytuacja była bardzo potrzebna i pokazała, jak silnymi jesteśmy osobowościami i jak bardzo kreatywnymi. Śledziłem bardzo wielu szefów kuchni i restauracje i przyznam się, że cieszyła mnie różnorodność pomysłów i rozwiązań. Widząc ogólnopolską walkę z COVID-19, optymistycznie patrzyłem w przyszłość. Nagle okazało się, że potrafimy się zjednoczyć, wspierać i utrzymać nie tylko swoje biznesy, ale zadbać też o swoich pracowników, lekarzy i inne instytucje. Na pewno na jakiś czas pozostanie w pamięci to, co nas dotknęło, i będziemy wracać myślami do tych chwil. Dla mnie to...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 elektronicznych wydań,
- nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
- ... i wiele więcej!