W krainie herbat – jak idealnie zaparzać?

Restuaracje

Herbata to prawdziwy temat rzeka. Różnorodność jej dostępności jest wprost niewyobrażalna. Z tego powodu stanowi niezwykle istotny wybór dla każdego przedstawiciela branży HoReCa. Dobrze dopasowana i serwowana, wzbogaca ofertę lokalu i spotyka się z uznaniem gości. 

W saszetkach czy liściasta?

Podstawowe rozróżnienie herbat używanych w gastronomii to podział na herbaty liściaste i w torebkach. W tym przypadku wiele zależy od profilu danej restauracji i od gustu samych klientów. Z jednej bowiem strony herbaty liściaste stanowią synonim elegancji i luksusu. Prawdziwi miłośnicy takich naparów docenią wysokiej klasy gatunek. Jednakże dla restauratorów korzystanie z herbaty liściastej może prowadzić do wielu problemów.

POLECAMY

Podstawa to sposób przechowywania tego produktu, szczególnie z uwagi na możliwe wywietrzenie aromatu w przypadku błędów w tym zakresie. W miejscu, w którym opakowanie często jest otwierane, prędzej czy później dojść musi do jego zwietrzenia. Drugi problem stanowi samo parzenie. Herbatę liściastą należy serwować najlepiej w dzbankach. Obsługa gości musi być przeszkolona pod względem właściwego dobierania ilości suszu oraz właściwej temperatury wody i czasu parzenia. Herbaty liściaste premium są kosztowne, co odbić się może na mniejszej różnorodności wyboru.

Herbata w saszetkach pod wieloma względami jest po prostu wygodniejsza w codziennym użytkowaniu w gastronomii. W tym przypadku stosować można standardowy serwis do herbaty, dodatkowo również kelner ma możliwość podejścia ze skrzyneczką do stolika, aby to klient samodzielnie wybrał smak herbaty. Torebki są lepiej zabezpieczone przed wietrzeniem, co nie oznacza oczywiście, że mogą być przechowywane bez staranności. Obecnie coraz więcej firm ma w swojej ofercie także herbaty przygotowane specjalnie z myślą o gastronomii. Takie gatunki, pomimo że zamknięte w gotowych torebkach, w środku mogą oferować liście herbaciane. Dodatkowo same torebki także zachwycają jakością, produkowane są np. z jedwabistej przędzy.

W zależności od wielkości lokalu najlepiej jest zdecydować się na 6–10 rodzajów herbat. Taka liczba z jednej strony nie wprowadza nadmiernego chaosu i nie utrudnia wyboru, a z drugiej – istnieje olbrzymia szansa, że jeden z rodzajów przypadnie do gustu zamawiającemu. W tym przypadku pod uwagę należy wziąć także specjalizację lokalu. Inny rodzaj herbaty oferowany będzie w typowej kawiarni, a inny w sushi-barze, gdzie do wyboru powinny być typowo japońskie rodzaje herbat, takie jak: genmaicha, sencha albo bancha.

Jak dokonać wyboru herbaty?

Przed złożeniem zamówienia na herbatę z danego miejsca lub danej firmy koniecznością jest oczywiście zapoznanie się z jej składem. Nie powinny znajdować się w nim żadne sztuczne barwniki oraz konserwanty.

To sam czysty susz herbaciany ma podbijać serca gości. Nie bez znaczenia jest miejsce produkcji.

Powinno się unikać serwowania gościom herbat pochodzących z nieznanych źródeł. Nieodpowiednio zabezpieczone w hurtowni liście chłoną wilgoć i wietrzeją, co sprawia także, że tracą swoje cenne przeciwutleniacze. Największą zagwozdką jest jednak wybór konkretnego rodzaju herbaty. Herbata czarna nadal cieszy się w Polsce największą popularnością i nie powinno się z niej rezygnować. Zwłaszcza że jest idealnym napojem do rozgrzania się w chłodniejsze dni.

Zielona herbata jest druga pod względem popularności. Wiele osób zna ją z własnego domu. Ma delikatny, nieco słodkawy aromat, jednak kiedy niewłaściwie się z nią postępuje – gorzknieje. To wybór szczególnie doceniany przez kobie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy