Wyzwania pracodawcy kontra zmiany pokoleniowe

Restuaracje

Od dłuższego czasu utrzymuje się popyt na pracowników. W dużych miastach widać zapotrzebowanie na pracowników szeregowych, jak i fachowców na stanowiska kierownicze. Spoglądając na biznes gastronomiczny, nie da się ukryć, że zmiany związane z pobytem na pracowników następują bardzo szybko. W tym artykule przyjrzymy się zmianom pokoleniowym i ich wpływie na rynek pracy.

Zmiany pokoleniowe to obecnie wykładnik zmian rynku i przyzwyczajeń. Młodzi ludzie nie traktują już pracy jako miejsca docelowego i wykonywania obowiązków do emerytury, jak uważało pokolenie obecnych emerytów czy pracowników, którzy za chwilę na tę emeryturę odejdą. Młode pokolenie jest aktywne, ambitne, żądne doświadczeń zawodowych, przemieszczając się w różne rejony świata. Jeszcze piętnaście lat temu Polacy zmieniali pracę w obrębie województwa, a później na terenie całej Polski. Dzisiaj tak samo jak Europejczycy Polacy poszukują doświadczeń zawodowych poza granicami swojego kraju. 

POLECAMY

Pracownicy liniowi, kierownicy, menedżerowie działów i menedżerowie główni stawiają sobie coroczne cele. Sieci restauracyjne, kawiarniane i cukiernie dają możliwości pracy na całym świecie. Korzystają z tego pracownicy, którzy chcą poznać dany kraj, kulturę i przyzwyczajenia, ale również pracę i relację pomiędzy pracownikami, jak i między kadrą zarządzającą.

Spoglądając na różnice kulturowe, gdzie w Polsce w każdej branży pojawiają się obcokrajowcy, można zauważyć wiele charakterystycznych cech. Pracownicy nadają nowy ton w relacjach międzyludzkich. Bardzo często można zauważyć podejście do pracy z uśmiechem i zaangażowaniem pomimo wielu przeciwności czy kłopotów. Wynika to z podejścia kulturowego, ale i z przyzwyczajeń wyniesionych z domu.  Praca w środowisku międzynarodowym rozwija horyzonty światopoglądowe. Różnimy się od wielu kultur, ale jednocześnie, pracując z ich przedstawicielami, możemy wiele się nauczyć.

Jak pokazać pracownikom, że ich doceniasz?

  1. Okaż zaufanie. Najbardziej wiarygodnym sposobem na okazywanie zaufania w miejscu pracy jest przydzielanie większego zakresu odpowiedzialności. 
  2. Nie masz zwyczaju prawić komplementów? Zmień to. Nagradzanie poprzez wyrażenie pozytywnej opinii jest bardzo wartościowym środkiem motywującym. 
  3. Wskazuj możliwości rozwoju swoim pracownikom. Zorganizuj spotkanie, na którym porozmawiasz o dobrych stronach Waszej współpracy i wskażesz dziedziny, w których rekomendujesz pracownikowi rozwój.
  4. Stosuj zasadę otwartych drzwi. Pokazywanie Twojej załodze, że szanujesz ich jako ludzi, może być prawie tak samo ważne, jak pokazywanie, że szanujesz ich jako pracowników. 
  5. Zadbaj o drobne przyjemności. Zaskocz wszystkich zaproszeniem na poranne pączki i kawę, zamów lunch dla zespołu lub ustal wraz z pracownikami wspólne wyjście na kręgle. 
  6. Po prostu podziękuj. Czasami po prostu powiedzenie szczerego „dziękuję!” jest właśnie tym, czego potrzebują Twoi pracownicy. 

 

Odpowiednia motywacja

Jak w dzisiejszych czasach zmotywować pracownika, aby pozostał w pracy i czuł się doceniony? Na to pytanie z pewnością odpowie piramida potrzeb Maslowa, w której znajdziemy takie potrzeby jak np. bezpieczeństwo. Tutaj świetnie wpisują się wynagrodzenie płacone na czas, umowa o pracę i świadczenia socjalne, ponieważ są to potrzeby, które ma pracownik. Bezpieczeństwo to również atmosfera pracy oraz relacje z pracownikami i kierującymi, a z drugiej strony rzetelna i sumienna praca. 

Potrzeby zaspokojenia podstawowych potrzeb fizjologicznych mogą wydać się błahe, lecz jak bardzo potrzebne. Jeden z pracowników kiedyś wspominał mi o sytuacji, gdzie trwała budowa obiektu i pracodawca niestety nie pomyślał o wynajęciu biura preopenigowego dla załogi. Część pracowników zrezygnowała po rozmowie rekrutacyjnej, widząc dokładnie, jak będzie wyglądać ich przyszła praca. Kolejną istotną potrzebą jest...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy