Zmiany pokoleniowe to obecnie wykładnik zmian rynku i przyzwyczajeń. Młodzi ludzie nie traktują już pracy jako miejsca docelowego i wykonywania obowiązków do emerytury, jak uważało pokolenie obecnych emerytów czy pracowników, którzy za chwilę na tę emeryturę odejdą. Młode pokolenie jest aktywne, ambitne, żądne doświadczeń zawodowych, przemieszczając się w różne rejony świata. Jeszcze piętnaście lat temu Polacy zmieniali pracę w obrębie województwa, a później na terenie całej Polski. Dzisiaj tak samo jak Europejczycy Polacy poszukują doświadczeń zawodowych poza granicami swojego kraju.
POLECAMY
Pracownicy liniowi, kierownicy, menedżerowie działów i menedżerowie główni stawiają sobie coroczne cele. Sieci restauracyjne, kawiarniane i cukiernie dają możliwości pracy na całym świecie. Korzystają z tego pracownicy, którzy chcą poznać dany kraj, kulturę i przyzwyczajenia, ale również pracę i relację pomiędzy pracownikami, jak i między kadrą zarządzającą.
Spoglądając na różnice kulturowe, gdzie w Polsce w każdej branży pojawiają się obcokrajowcy, można zauważyć wiele charakterystycznych cech. Pracownicy nadają nowy ton w relacjach międzyludzkich. Bardzo często można zauważyć podejście do pracy z uśmiechem i zaangażowaniem pomimo wielu przeciwności czy kłopotów. Wynika to z podejścia kulturowego, ale i z przyzwyczajeń wyniesionych z domu. Praca w środowisku międzynarodowym rozwija horyzonty światopoglądowe. Różnimy się od wielu kultur, ale jednocześnie, pracując z ich przedstawicielami, możemy wiele się nauczyć.
Jak pokazać pracownikom, że ich doceniasz?
- Okaż zaufanie. Najbardziej wiarygodnym sposobem na okazywanie zaufania w miejscu pracy jest przydzielanie większego zakresu odpowiedzialności.
- Nie masz zwyczaju prawić komplementów? Zmień to. Nagradzanie poprzez wyrażenie pozytywnej opinii jest bardzo wartościowym środkiem motywującym.
- Wskazuj możliwości rozwoju swoim pracownikom. Zorganizuj spotkanie, na którym porozmawiasz o dobrych stronach Waszej współpracy i wskażesz dziedziny, w których rekomendujesz pracownikowi rozwój.
- Stosuj zasadę otwartych drzwi. Pokazywanie Twojej załodze, że szanujesz ich jako ludzi, może być prawie tak samo ważne, jak pokazywanie, że szanujesz ich jako pracowników.
- Zadbaj o drobne przyjemności. Zaskocz wszystkich zaproszeniem na poranne pączki i kawę, zamów lunch dla zespołu lub ustal wraz z pracownikami wspólne wyjście na kręgle.
- Po prostu podziękuj. Czasami po prostu powiedzenie szczerego „dziękuję!” jest właśnie tym, czego potrzebują Twoi pracownicy.
Odpowiednia motywacja
Jak w dzisiejszych czasach zmotywować pracownika, aby pozostał w pracy i czuł się doceniony? Na to pytanie z pewnością odpowie piramida potrzeb Maslowa, w której znajdziemy takie potrzeby jak np. bezpieczeństwo. Tutaj świetnie wpisują się wynagrodzenie płacone na czas, umowa o pracę i świadczenia socjalne, ponieważ są to potrzeby, które ma pracownik. Bezpieczeństwo to również atmosfera pracy oraz relacje z pracownikami i kierującymi, a z drugiej strony rzetelna i sumienna praca.
Potrzeby zaspokojenia podstawowych potrzeb fizjologicznych mogą wydać się błahe, lecz jak bardzo potrzebne. Jeden z pracowników kiedyś wspominał mi o sytuacji, gdzie trwała budowa obiektu i pracodawca niestety nie pomyślał o wynajęciu biura preopenigowego dla załogi. Część pracowników zrezygnowała po rozmowie rekrutacyjnej, widząc dokładnie, jak będzie wyglądać ich przyszła praca. Kolejną istotną potrzebą jest...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 elektronicznych wydań,
- nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
- ... i wiele więcej!