Zmień się dla swojego gościa i odśwież wystrój restauracji

Restuaracje

Jak ważny jest zadowolony gość, wie każdy, kto prowadzi swoją restaurację. Na satysfakcję z wizyty składa się wiele czynników. Oczywiście najważniejszymi z nich są sam produkt oraz serwis, ale nawet najlepsze danie, jeśli zaserwowane w nieprzyjemnym otoczeniu, potrafi pozostawić po sobie mierne wspomnienie.

Restauracja to jedno z tych miejsc, które powinno oddziaływać na wszystkie nasze zmysły. Dobry zapach zwabi nawet z sąsiedniej ulicy, zanim będzie okazja zaspokoić receptory smakowe, napawamy się widokiem, dotykiem i dźwiękiem. Warto więc zadbać, by doświadczenie miejsca dostarczało satysfakcji na każdym etapie – estetyczne wnętrze bogate w ciekawe detale, naturalne materiały, intrygujące faktury, przyjemne dźwięki o odpowiednim natężeniu – wszystko to składa się na ogólny odbiór danej przestrzeni.

POLECAMY

Chcąc zapewnić gościom najwyższą jakoś usług, restaurator powinien mieć świadomość, że należy o nich nieustannie zabiegać. Trochę tak jak w związku – sekret tych szczęśliwych i wiekowych jest taki, że mimo upływu lat traktuje się drugą stronę z szacunkiem i chce sprawiać jej przyjemność.

Tajemnicą długowieczności marek jest to, że nawet będąc u szczytu, nie spoczywają na laurach. Chcą nieustannie oferować to, co najlepsze swoim klientom, nawet jeśli miałoby to oznaczać, że od czasu do czasu wiązałoby się to z poddaniem się mniejszym lub większym metamorfozom.

Szczególnie w czasach, gdy konkurencja w branży gastronomicznej jest tak silna, ważne jest, by nieustannie słuchać rynku, a zebraną wiedzę umiejętnie wykorzystywać. W praktyce oznacza to trafną analizę aktualnych tendencji, konstruktywną krytykę własnego lokalu oraz wprowadzenie sprytnych rozwiązań, dzięki którym osiągnie się zamierzony cel bez karkołomnych rewolucji.

Restauracje po udanym liftingu to projekty, które należy przeanalizować, jeśli myśli się o wprowadzaniu zmian w swoim obiekcie. My skupimy się na dwóch z naszego polskiego podwórka, przy metamorfozie których mieliśmy okazję pracować, by na ich przykładzie opowiedzieć, co brać pod uwagę przy planowaniu takiego przedsięwzięcia. 

Jednym z przykładów jest Browar Staromiejski Jan Olbracht. Ten lokal otwarty w 2012 r. w XV-wiecznej gotyckiej kamienicy w samym sercu toruńskiej starówki składa się z restauracji oraz warzelni piwa. Po 15 latach funkcjonowania przyszła pora remontu, a wraz z nią refleksji na temat tego, co można by poprawić, by trafić do większego grona odbiorców, będąc jednocześnie wciąż atrakcyjnym dla dotychczasowych stałych bywalców. Pojawiło się klasyczne w takich sytuacjach pytanie: jak iść z duchem czasu, nie zatracając swojej tożsamości i rozpoznawalnego charakteru?

W takiej chwili najlepsze rozwiązanie stanowi przeprowadzenie audytu. Dogłębna analiza przeprowadzona świeżym i niezależnym okiem dostarcza wniosków, które są punktem wyjściowym do zmian oraz skrojonych na miarę rozwiązań. Każdy przypadek jest inny, ale można wyszczególnić kilka zagadnień, które zawsze warto brać pod uwagę przy poprawianiu wizerunku miejsca.

Co zawsze warto brać pod uwagę przy poprawianiu wizerunku miejsca?

  1. Zadbanie o to, by identyfikacja wizualna, komunikacja i wnętrze były ze sobą spójne.
  2. Wyeksponowanie silnych stron i unikalnej oferty.
  3. Wykorzystanie potencjału miejsca (np. historyczna lokalizacja, bogata przeszłość, unikalny widok lub ciekawe otoczenie).
  4. Ulepszanie tylko tego, co jest konieczne – to, co się dotychczas sprawdzało, np. układ funkcjonalny i ergonomia rozwiązań, nie muszą wcale ulegać zmianom!
  5. Wykorzystanie istniejących elementów.
  6. Uporządkowanie wnętrza i usunięcie elementów przypadkowych.

 

1. Zadbanie o to, by identyfikacja wizualna, komunikacja i wnętrze były ze sobą spójne

Często projekt wnętrza restauracji oraz projekt innych elementów, które składają się na jego wizerunek (takich jak logo, menu, stroje pracownicze itd.), tworzone są zupełnie niezależnie, w efekcie czego każde żyje swoim życiem i nie łączą się one ze sobą. Przy okazji remontu warto zadbać o to, by doprowadzić do symbiozy brandingu i wnętrza, tak by były ze sobą spójne i do siebie nawiązywały. Dzięki temu całość będzie lepiej rozpoznawalna i łatwiej zapadała w pamięci. Znak graficzny oraz przestrzeń powinny komunikować sobą ten sam styl i charakter. Może mieć to swoje odzwierciedlenie w określonym doborze materiałów wykończeniowych, dekoracji, kroju pisma, kolorystyce itd. Inaczej te elementy będą wyglądać w browarze o historycznej nazwie, inaczej w restauracji sushi, a jeszcze inaczej w lokalu o kuchni karaibskiej. Czasem lifting oznacza zatem nie tylko remont wnętrza, ale i odświeżenie oraz uporządkowanie kwestii materiałów graficznych. 

W przypadku Browaru Staromiejskiego Jan Olbracht logo akurat nie wymagało zmian, funkcjonowało jako dobrze zaprojektowany i ponadczasowy rozpoznawalny znak. Interwencji natomiast wymagały wnętrze i menu. Nadano im bardziej szlachetny charakter, by odzwierciedlały dostojność logotypu.

2. Wyeksponowanie silnych stron i unikalnej oferty

Często chcemy coś zmienić lub ulepszyć, ale nie wiemy, co by to miało być. Rozmyślania warto rozpocząć od przeanalizowania swojej oferty – w czym jesteśmy najlepsi i co byśmy chcieli zaoferować naszym gościom? Co odróżnia nas od konkurencji? Z czym chcemy być kojarzeni? Zdarza się, że dla właściciela restauracji jego produkt jest tak oczywisty, że nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że nie jest on oczywisty dla każdego. Warzysz na miejscu doskonałe piwo? Masz wieloletnią tradycję, bazujesz na historycznych recepturach, zdobyłeś liczne nagrody i oferujesz również produkty na wynos? Pochwal się tym we wnętrzu!

Niech to, co stanowi powód Twojej dumy, wysyła odpowiedni komunikat tym, którzy jeszcze nie mieli okazji bliżej poznać Twojej oferty. Dobrze wyeksponowane i podświetlone kadzie, instalacja ze starych beczek to elementy, które w nowej odsłonie Browaru Staromiejskiego zachęcają już od wejścia do skosztowania wspaniałego, robionego na miejscu piwa.

3. Wykorzystanie potencjału

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy