Czy rehabilitacja może być nowym wyzwaniem dla hotelarzy?

Poradnik inwestora

W dobie starzejącego się społeczeństwa oraz coraz większych problemów ze zdrowiem chcemy wyjechać nie tylko na urlop, podczas którego odpoczniemy, ale również chcemy zadBać o swoje zdrowie. Dlatego coraz chętniej spoglądamy w kierunku turnusów rehabilitacyjnych. Właśnie o początkach takiej usługi oraz o tym, jak przygotować do niej obiekt, rozmawiałem z Panem Piotrem Włosińskim – prezesem zarządu spółki Polskie Tatry.

Łukasz Paradowski, redaktor prowadzący „Biznes Hotel”: Obecnie coraz częściej hotele dołączają do różnych grup, wybierają zarządców itp. Sama spółka Polskie Tatry powstała 30 lat temu. Chciałbym się dowiedzieć, co leżało u podstaw jej powołania?

POLECAMY

Piotr Włosiński, prezes zarządu spółki Polskie Tatry: Rzeczywiście w tym roku świętujemy nasz okrągły jubileusz. Akt założycielski spółki został podpisany na przełomie 1992–1993 roku. Po tym, jak zauważalny rozwój Zakopanego rozpoczął nową erę rozkwitu gospodarczego na tym terenie, połączono majątki Gminy Tatrzańskiej i Skarbu Państwa i w rezultacie tego połączenia na bazie dobrze prosperujących obiektów turystycznych utworzono spółkę POLSKIE TATRY. Dawało to możliwość dotarcia do nowych klientów, a jednocześnie stanowiło pierwszą próbę zaoferowania im kompleksowych usług turystycznych.
Trzydzieści lat nieustannego funkcjonowania na rynku umocniło naszą pozycję. Spółka w tym czasie rozwijała się, oferując swoim gościom coraz więcej usług – często innowacyjnych względem konkurencji. Obecnie tworzy sieć obiektów hotelarskich, rekreacyjnych, gastronomicznych i o charakterze prozdrowotnym. I jak się okazuje – wciąż chcemy osiągać więcej. Tym samym 30 lat później cel powołania spółki nadal okazuje się jak najbardziej aktualny i uzasadniony. 

ŁP: Wprowadzają Państwo wiele nowych usług i rozwiązań. Jedną z nich są zabiegi rehabilitacyjne. Dlaczego wybór padł właśnie na rehabilitację i jakie były początki wprowadzenia tej usługi?
PW:
Na wstępie pragnę tylko nadmienić, że nie jesteśmy sanatorium i nie mieścimy się w miejscowości uzdrowiskowej. Niemniej jednak zależało nam na tym, by połączyć niepowtarzalną magię Zakopanego i okolic, która rokrocznie ściąga w te rejony miliony turystów, z możliwością zaoferowania im usług prozdrowotnych. 
To ukłon w kierunku tych osób, które do tej pory stale odwiedzały te same uzdrowiska, marząc jednak o wyjeździe w Tatry. Tutaj natomiast brakowało miejsc o takim charakterze, w których mogliby się zatrzymać, odpocząć i jednocześnie zadbać o stan swojego zdrowia.
Pytał Pan o początki wprowadzenia usług rehabilitacyjnych w spółce POLSKIE TATRY. Choć zabrzmi to nietypowo, to podjęcie decyzji zawdzięczamy pandemii. Otworzyła inne perspektywy i pozwoliła na nowe spojrzenie na turystykę. Przede wszystkim nie zatrzymaliśmy się nawet na moment. Lockdowny i brak klientów dały nam czas na wdrożenie prac nad nowym produktem. Natomiast czas po pandemii, kiedy sporo osób postanowiło świadomie zatroszczyć się o stan swojego zdrowia, okazał się dla nas najdogodniejszym momentem na wdrożenie usług rehabilitacyjnych. To wówczas powołaliśmy do życia mieszczące się przy ulicy Wierchowej 2 – na terenie Pensjonatu Antałówka – Centrum Rehabilitacji i Zdrowia POLSKIE TATRY, które wraz ze wspomnianym obiektem noclegowym i Termami Zakopiańskimi (wówczas znanymi pod nazwą Aqua Park Zakopane) utworzyły Kompleks Antałówka TERMY & MED. Z myślą o klientach indywidualnych przygotowaliśmy pakiety zdrowotne (pięcio-, siedmio- i czternastodniowe), łączące w sobie usługi lecznictwa i rehabilitacji z zakwaterowaniem i wyżywieniem. Oferta ta szybko okazała się doskonałą inwestycją, a dla nas stała się motorem napędowym do dalszych działań. Postanowiliśmy nadal rozwijać się w dziedzinie turystyki medycznej. 
 


ŁP: Samo przygotowanie obiektu do takiej dużej zmiany wymagało sporo czasu. Jak wyglądała cała procedura wprowadzenia nowej usługi?
PW:
Mieliśmy to szczęście, że już na etapie prac nad nową usługą posiadaliśmy dobrze przygotowane zaplecze – zarówno pod względem hotelarskim, jak i rekreacyjnym. Dodatkowo Termy Zakopiańskie dysponują basenami, których wody wykazują udowodnione właściwości lecznicze. Najtrudniejszym zadaniem było zatem połączenie wszystkich tych składowych tak, by powstał z nich jeden doskonały produkt. 
Nie bez znaczenia okazała się inwestycja w budowę przewiązki, łączącej Pensjonat Antałówka z Termami Zakopiańskimi. Umożliwiła ona łatwe przemieszczanie się pomiędzy obiektami m.in. osób, które korzystały z usług Centrum Rehabilitacji i Zdrowia POLSKIE TATRY S.A. 
Kluczowe okazało się zatrudnienie kompetentnego personelu, składającego się z uznanych specjalistów z dziedziny ortopedii i traumatologii, psychologii i fizjoterapii. Oni sami odegrali dużą rolę podczas prac nad ofertą skierowaną (początkowo wyłącznie) do klientów indywidualnych, a my chętnie słuchaliśmy ich wskazówek i wdrażaliśmy je w życie. 
Ponadto 3 spośród naszych jednostek noclegowych posiadają wpis do rejestru ośrodków, w których mogą odbywać się turnusy rehabilitacyjne, dzięki czemu nabyte już doświadczenie przy świadczeniu usług prozdrowotnych mogliśmy wykorzystać do przygotowania oferty dla pacjentów biorących udział w turnusach rehabilitacyjnych. 

ŁP: Grupa Polskie Tatry jest jedną z niewielu w Polsce, która posiada obiekt z pełnymi usługami rehabilitacyjnymi. Czy trzeba spełniać specjalne wymogi, aby móc wprowadzić taką usługę w hotelu?
PW:
Jak już wspomniałem – aż 3 n...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy