Jak radzić sobie z tłustymi zabrudzeniami w kuchni?

Restuaracje

Komfort i satysfakcja klienta, który pojawia się w lokalu, powinny być priorytetem każdego miejsca gastronomicznego. Dobra restauracja to taka, w której obok smacznego jedzenia są też inne elementy na odpowiednim poziomie: znakomita obsługa, wyjątkowy wystrój, atmosfera oraz czystość. Ta ostatnia jest głównym parametrem odczuć estetycznych klienta oraz jego oceny.

To, czy dobrze zjemy, zależy od zachowania pewnych standardów w kuchni. Jakość dań oraz – przede wszystkim – ich bezpieczeństwo nie będą na odpowiednim poziomie bez zachowania higieny lokalu gastronomicznego. Jej utrzymanie wydaje się oczywiste, jednakże dobór odpowiednich środków oraz metod utrzymania czystości może okazać się procesem trudnym i skomplikowanym. 

POLECAMY

Nie możemy zapominać tutaj o zaleceniach Dobrej Praktyki Produkcyjnej oraz Dobrej Praktyki Higienicznej czyli zachowaniu funkcjonowania podstawowego, obowiązującego systemu HACCP. Lokal, ze względu na swój charakter, powinien zostać podzielony na poszczególne strefy, które będą się różnić nie tylko charakterem, ale również higienicznymi wymogami. Nie trzeba wspominać, że o każdą z nich powinniśmy zadbać z równą starannością. Należą do nich strefy: kuchenna, konsumpcyjna i sanitarna. W niniejszym artykule przyjrzymy się szczególnie wnikliwie pierwszej z nich. 

Może się wydawać, że dobór środków czystości, odpowiednich metod czyszczenia oraz samej częstotliwości wykonywania porządków to rzecz łatwa i przyjemna. A jak jest w rzeczywistości? Czy każdy właściciel restauracji jest na to przygotowany i przywiązuje do tego należytą wagę? Niestety, nie. Proces sprzątania często jest prowadzony „domowymi metodami” przez przypadkowe osoby. Utrzymanie czystości i higieny zaplecza kuchennego powinno powierzać się profesjonalistom, a nie działać na błędnej zasadzie  „sprzątać każdy może”. 

Odpowiednie utrzymanie czystości w lokalu gastronomicznym to również gwarancja bezpieczeństwa zdrowotnego. „Co niezapisane, to niezrobione” – dokumentowanie wszelkich prac związanych z myciem i dezynfekcją jest wręcz konieczne. Prowadzenie odpowiedniego rejestru stanowi potwierdzenie wykonywanej czynności. Nie zajmuje wiele czasu, a jest czytelne i zrozumiałe dla osoby, która ewidencję uzupełnia oraz kontroluje. Prowadzenie prac porządkowych powinno odbywać się regularnie i w dokładnie zaplanowany sposób. 

Odpowiednie środki i sprzęt

Odpowiednia dbałość o zaplecze kuchenne zaczyna się od właściwego doboru metod i sprzętu. Na pożądaną jakość sprzątania mają wpływ istotne  czynniki w postaci temperatury, czasu, sprzętu oraz użytej chemii. Odpowiednia temperatura roztworu myjącego ma znaczenie np. przy usuwaniu spieczonych warstw tłuszczu, a dobrze dobrane środki myjące pomagają sprawniej usunąć zanieczyszczenia. Jak zatem idealnie dobrać preparat chemiczny? 

Ustalając dobór odpowiednich preparatów, musimy brać pod uwagę, co będziemy czyścić, jaką powierzchnię, z czego jest ona wykonana, czy ma bezpośredni kontakt z żywnością oraz jakie drobnoustroje mamy za ich pomocą usuwać. Wybór stosownych środków do mycia i dezynfekcji nie jest łatwy, a ilość dostępnych produktów jest coraz większa. Ich cechy na przestrzeni lat się mnożą. Poza koniecznością działania we wszystkich stopniach twardości wody i wysoką wydajnością muszą charakteryzować się również dobrą biodegradacją, łatwością użycia oraz neutralnością dla skóry rąk i pa...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy