Raport z badania „Sytuacja w branży noclegowej oczami hotelarzy”

Raport specjalny

Serwis konferencyjny mojekonferencje.pl wraz z Tomaszem Chojnackim z Hotel Marketing Group w dniach 8–15 maja 2020 r. przeprowadzili badanie mające na celu analizę kondycji hoteli i innych obiektów noclegowych w czasie epidemii. To zupełnie nowa rzeczywistość, w której, chcąc nie chcąc, branża musi się odnaleźć.

Rada Ministrów 2 maja 2020 r. wydała rozporządzenie, które wprowadza regulacje w ramach II etapu odmrażania gospodarki. Etap II to wznowienie działalności hoteli, pensjonatów i innych obiektów noclegowych.

POLECAMY

Na mocy rozporządzenia z 4 maja 2020 r. zezwolono na prowadzenie usług hotelarskich – niestety z pewnymi ograniczeniami. Ministerstwo Rozwoju udostępniło także wytyczne sanitarne dla gastronomii, która 18 maja 2020 r. może ponownie otworzyć się dla klientów, a są nimi m.in.: limit osób w lokalu (na 1 osobę muszą przypadać co najmniej 4 m2), konieczna dezynfekcja stolika po każdym kliencie, zachowanie 2-metrowej odległości między stolikami, zachowanie dystansu 1,5-metrowego między gośćmi siedzącymi przy osobnych stolikach, a także noszenie maseczek i rękawiczek przez kucharzy oraz obsługę. 

Konieczne jest również zachowanie dystansu 2 m oraz wprowadzenie licznych standardów sanitarnych. Zabronione jest także gromadzenie się gości, a co za tym idzie – korzystanie z części wspólnych, sal zabaw, siłowni, placów zabaw itp. Zabrania się organizacji przyjęć, konferencji czy targów. 

Hotelarze mieli zaledwie 2 dni na przygotowanie swoich obiektów do ponownego przyjęcia gości. Było to, i nadal jest, ogromnym wyzwaniem. Nie wszyscy hotelarze zdecydowali się na ten krok od razu. Po wielu rozmowach z dyrektorami, a także właścicielami obiektów turystycznych, zebraliśmy wiele różnych opinii, a każdy przedstawiciel branży miał odmienne odczucia co do nowego rozporządzenia. Chcąc poznać szerszą opinię hotelarzy, postanowiliśmy stworzyć branżową ankietę, która odpowiada na kilkanaście kluczowych pytań. W ankiecie wzięło udział 145 przedstawicieli obiektów hotelowych. Dzięki respondentom powstało wartościowe badanie, które dostarcza sporo przydatnych informacji i odpowiedzi na nurtujące pytania.

Obiekty uczestniczące w badaniu i ich charakterystyka

W ankiecie internetowej zdecydowaną większość stanowiły obiekty 3-gwiazdkowe (38,9%) oraz 4-gwiazdkowe (34%). Obiekty 5-gwiazdkowe to 4,6% respondentów. Pensjonaty stanowiły 9% ankietowanych, a pozostałą część grupy badawczej centra konferencyjne oraz obiekty nieskategoryzowane. Obiekty te podzieliły się swoimi doświadczeniami, tym, jak radzą sobie w nowych realiach, i jaką przyszłość widzą dla swoich obiektów.  

Urszula Markowska-Buwaj 
(Ibis Styles Białystok):

„4 maja, po prawie 1,5-miesięcznym przestoju ekonomicznym, zdecydowaliśmy się otworzyć na nowo nasz obiekt. Zachowujemy oczywiście wszelkie zasady podwyższonych standardów higienicznych w związku z COVID-19”.

Na podstawie przeprowadzonego badania wynika, że 53,1% obiektów otworzyło się tuż po 4 maja (w większości obiekty ***, ****), pozostałe (46,9%) planują otwarcie w najbliższych miesiącach. 

Z obiektów, które jeszcze się nie otworzyły, aż 36,2% planuje otworzyć drzwi dla gości w II połowie maja, z kolei 27,5% otworzy się w I połowie czerwca. Odległe plany otwarcia planuje zaledwie 2,9% – te obiekty chcą się otworzyć dopiero z początkiem lipca 2020 r. Są także miejsca, w których data otwarcia wciąż jest nieznana (13%).

Maciej Spychalski 
(IBB Andersia Hotel Poznań)

„Nie otworzyliśmy się 4 maja. Otwarcie planujemy dopiero 22 maja. Sens otwierania jest tylko wtedy, gdy masz gwarancję minimum 5–10 pokoi dziennie, ale niestety nie każdy może sobie na to pozwolić, bo popyt na każdą lokalizację, tj. destynację (czy to biznesową czy turystyczną), jest zgoła inny”.

Na słowa uznania zasługują właściciele i menedżerowie obiektów, którzy zdecydowali się otworzyć swój hotelowy interes już 4 maja 2020 r., bowiem w zaledwie dwa dni musieli przygotować się na przyjęcie gości, opracować wstępne procedury dezynfekcji pokoi, przeszkolić odpowiednio personel w kwestii przyjęcia gości i to wszystko po nowemu.

Mało kto liczył na wysokie obłożenie w pierwszych dniach po wznowieniu działalności. Rezerwacje zaczynają jednak powoli napływać jedna po drugiej, dając nadzieję dla branży na powrót na właściwe tory.

Niemniej – rozpoczynając działalność – obiekty musiały dostosować się do wszystkich wytycznych opracowanych przez Ministerstwo Rozwoju po konsultacji z Głównym Inspektorem Sanitarnym. Ten proces zapewne dla niejednego hotelu trwa do tej pory.

46,9% respondentów wstrzymało się z otwarciem – wpływ na to miało wiele czynników. Głównie obiekty turystyczne powołują się na czystą ekonomię – brak obłożenia przy wysokich kosztach utrzymania powoduje, że obiekty te obawiają się jeszcze większych strat i odkładają otwarcie, licząc na wzrost popytu turystycznego w wysokim sezonie. Wśród wielu powodów wstrzymania się z otwarciem, respondenci zgodnie wskazują niskie zainteresowanie obiektem wśród potencjalnych klientów (50,7%). Przyczyną mniejszego zainteresowania jest oczywiście portfel potencjalnego gościa, który zmniejszył się (i to znacząco!) w ciągu ostatnich dwóch miesięcy – brak wynagrodzeń, utrata przychodów z działalności, konsumowanie oszczędności. Myśl o wypoczynku jest, na ten moment, drugorzędną potrzebą. Co więcej, hotele nastawione głównie na turystę zagranicznego utraciły praktycznie wszystkie przychody. Dopóki granice kraju pozostaną zamknięte, goście ze świata także nie powrócą.

Aż 19,7% ankietowanych jako główną przyczynę nieotwarcia obiektu wskazuje konieczność przystosowania obiektu do nowego reżimu sanitarnego. Jak zakupić odpowiednie sprzęty, przeszkolić pracowników, ułożyć komunikację marketingową, sporządzić odpowiednie regulaminy w ciągu kilku dni? Przystosowanie do zaleceń dla obiektu posiadającego powyżej 100 pokoi jest bardzo trudne i czasochłonne. Procedury działania podczas epidemii to zupełnie nowa sytuacja zarówno dla obiektów noclegowych, jak i dla całej gospodarki. Dodatkowe procedury przy sprzątaniu pokoi i części wspólnych, reorganizacja części wspólnych, kontrola przestrzegania przez gości obostrzeń itp. Czy recepcjonista ma decydować o bezpieczeństwie innych gości? Jak rzetelnie sprawdzić każdego zameldowanego bez odpowiedniego dokumentu czy certyfikatu bezpieczeństwa?

Nie wszyscy mogli rozpocząć działalność. Dotychczasowe ograniczenia narzucone przez rząd uniemożliwiają prowadzenie działalności (w tym momencie) – tak twierdzi 23,9% ankietowanych. Co ciekawe, 1,4% obiektów powstrzymał od otwarcia... remont przestrzeni obiektu.

Anna Lenart 
(Hotel Boss Warszawa)
„Obecną sytuację wykorzystujemy na remont wybranych przestrzeni. Zależy nam na tym, żeby nasi Goście czuli się u nas fantastycznie i stąd taka decyzja – jeszcze chwilowe wstrzymanie z oficjalnym otwarciem”.

Odmrożenie gospodarki, a tym samym dopuszczenie działalności usług noclegowych, nie jest równoznaczne z całkowitym brakiem zagrożenia COVID-19. 1,4% respondentów właśnie w obawie przed zakażeniem pracowników lub gości wirusem SARS-CoV-2 wstrzymało się z otwarciem obiektu. Ryzyko wciąż jest – tym bardziej w m...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy