Współpraca z palarnią – na co zwrócić uwagę przy wyborze kawy?

Restuaracje

Wielu z nas nie wyobraża sobie życia bez kawy. Kochamy ją za dawkę energii w poniedziałkowy poranek (nie tylko poniedziałkowy, ale umówmy się – ten jest zawsze najtrudniejszy), za wyjście do kawiarni z przyjaciółmi, za milion kawowych perspektyw i wreszcie za smak. Ale jak wybrać ten właściwy, skoro możliwości jest tak dużo?

Kawa to wielopłaszczyznowy trunek. Niech potwierdzeniem tych słów będzie chociażby fakt, że cechuje ją większa mnogość aromatów niż wino! Dlatego o rozczarowania nietrudno, szczególnie, kiedy nierzadko wątpliwa jakość ukryta jest pod pięknym opakowaniem i dobrym marketingiem, a sklepowe półki uginają się od mnogości propozycji.

POLECAMY

Najlepsza kawa to zawsze ta, która najlepiej smakuje

Wybór kawy do kawiarni jest szczególnie trudny, bo trzeba zaspokoić kubki smakowe wielu różnych osób. A konsumenci są coraz bardziej wymagający – oczekują nie tylko miłej obsługi i dobrej jakości, ale również doskonałej znajomości produktu, ciekawostek o kawie, jej pochodzeniu czy sposobach parzenia. Bo smak kawy nie zależy tylko od techniki palenia i jej przygotowania, lecz również od składu, jakości czy świeżości ziaren, jakie zostaną użyte. Dlatego tak istotny jest wybór odpowiedniej palarni. Warto wybierać te, które poza szeregiem ważnych czynników, o czym za chwilę, znają historię i proces uprawy kawy u plantatorów.

Nie ma jedynej i właściwej recepty na dobrą kawę, są za to sposoby i procesy, które mogą nas do niej zbliżyć. Jak znaleźć tę, która będzie nam odpowiadała? Eksperymentując. Nie istnieje lepsza metoda niż testowanie, bo często cena nie idzie w parze z jakością. Najlepsza kawa to zawsze ta, która najlepiej smakuje! 

Trzecia Fala kawy – słowo o historii 

Pisząc o kawie, nie mogłabym nie wspomnieć o „Trzeciej Fali” kawy (ang. Third Wave). Ale skoro przyszła trzecia, to musiała wcześniej nastąpić pierwsza i druga. „Pierwsza Fala” to kawa produkowana i pita masowo, pakowana próżniowo, o kwaśnym smaku. To dlatego trzeba było dodawać do niej dużo mleka i cukru, aby w ogóle była znośna. Datuje się ją na lata 1920–1960, a jej głównym celem było dodanie energii. 

„Druga Fala” to czas sieciówek, które spełniały funkcje socjalizacyjne – picie kawy miało być przyjemnością i okazją do spotkania ze znajomymi. Pojawiły się ekspresy do kawy, ziarna robusty, używane w kawie rozpuszczalnej, zostały zastąpione arabicą, espresso zyskało na popularności, zwiększała się również świadomość rodzajów kawy i sposobów jej parzenia.

„Trzecia Fala” to, w skrócie, poszukiwanie najlepszej jakości. Na świecie zaczęła się w 1990 r., w Polsce nieco później – po 2006 r. To również czas rozwoju technik latte art, wszelkich alternatyw parzenia takich jak french press czy aeropress. Krótko mówiąc – rozsmakowaliśmy się w kawach!

Zapunktuj jakością

No dobrze, ale co odróżnia kawę Specialty od Non-Specialty, czyli komercyjnej od produkowanej masowo? Dobra kawa musi spełnić szereg wymagań w procesie oceny certyfikowanych specjalistów, czyli Quality Graderów, a sposoby oceny są opracowywane przez niezależne organizacje i dosyć skomplikowane. Dotyczy ona wyłącznie kawy Arabica i jest kilkuetapowa. Podczas cuppingu oceniane są aromat, smak, słodycz i kwasowość, body, posmak oraz czystość naparu. Aby kawa mogła nosić nazwę Specialty, musi otrzymać odpowiednią liczbę punktów. 

Skala wynosi od 0 do 100 punktów, z czego napój musi zdobyć ich co najmniej 80. Jednak zanim Q Grader przejdzie do oceny sensorycznej, swój proces zaczyna się już na etapie surowego ziarna na plantacji, oceniając stan ziarna, brak defektów, zapach, a nawet poziom wilgotności kawy. Oczywiście taki trunek musi być również oznaczony regionem pochodzenia, datą wypalania (nie może być starsza niż 3 miesiące) i profilem smakowym. Ziarna Speciality wypalane są jasno lub średnio, przez co kawa nie ma smaku goryczki i nie każdemu może smakować.

Arabica (Coffea Arabica) i Robusta (Kawa kongijska/Coffea Canephora) to dwa najpopularniejsze gatunki kawy. I mimo, że na świecie występuje ponad 100 kawowców, to właśnie one podbiły świat. Pierwsza zdominowała ok. 70% światowych rynków, druga 29%, a ten jeden procent pozostał dla innych gatunków. Arabicę cechują zielone lub zielono...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy