Zarządzanie hotelową infrastrukturą sieciową w czasach pandemii

Technologie w hotelarstwie Aktualności

Od kilku lat dostępność i jakość połączenia hotelowego WiFi jest jednym z ważniejszych punktów oceny w portalach typu booking.com. I choć hotele w Polsce znajdują się pod tym aspektem w ścisłej światowej czołówce, epidemia COVID-19 stawia przed nimi kolejne wyzwanie. 

POLECAMY

Z obserwacji ekspertów wynika, że hotelowe sieci w Polsce charakteryzują się coraz lepszym poziomem bezpieczeństwa, chroniącym klientów przed cyberatakami oraz sam hotel i jego pracowników przed utratą wrażliwych danych z sieci lokalnej.

W znakomitej większości hotele dysponują także intuicyjnymi narzędziami do zarządzania siecią bezprzewodową, które pozwalają identyfikować gości poprzez SMS, Facebooka oraz jednorazowe hasła dostępu, które są szczególnie wygodne dla obsługi hotelu.

Nawet najlepiej zaprojektowana sieć WiFi czasem wymaga interwencji specjalisty. Mowa tu nie tylko o istotnych awariach – niekiedy zachodzi np. konieczność aktualizacji oprogramowania znajdujących się w sieci urządzeń, aby utrzymać wspomniany wcześniej poziom bezpieczeństwa na najwyższym poziomie.

Niestety pandemia COVID-19 pogłębiła niedobór specjalistów IT. Często dochodzi do sytuacji, w której firmy czekają na przyjazd technika kilak tygodni.

W odpowiedzi na potrzeby płynące z rynku producenci sprzętu sieciowego postanowili wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i administratorów sieciowych, wprowadzających do swojej oferty rozwiązania SDN (Software Defined Network). Dzięki SDN administratorzy mogą w łatwy i kompleksowy sposób zarządzać centralnie całą siecią, także rozproszoną pomiędzy placówkami – z dowolnego miejsca i o dowolnej porze.

Właściciele firm mogą wybrać system najlepiej dopasowany do ich indywidualnych potrzeb. Wyróżniamy kontrolery sprzętowe, które eliminują konieczność korzystania z komputerów i serwerów lub specjalne oprogramowanie instalowane na komputerze w sieci lokalnej. W ofertach można znaleźć także kontrolery oparte całkowicie na chmurze, które nie wymagają stosowania kontrolera sprzętowego ani programowego. W każdym przypadku zapewniona jest identyczna funkcjonalność, a dzięki takiemu zróżnicowaniu administrator ma wybór platformy, która najbardziej mu odpowiada.

Systemy SDN umożliwiają przydzielanie administratorom różnych uprawnień. Daje to gwarancję bezpieczeństwa poprzez możliwość wieloosobowego, wielopoziomowego zarządzania siecią.

Rozwiązania SDN mają za zadanie maksymalnie skrócić czas potrzebny na wprowadzenie zmian lub usunięcie usterki w sieci. Niektórzy producenci udostępniają także aplikacje na urządzenia z systemem iOS oraz Android, dzięki którym administratorzy zyskują narzędzie do łatwego i inteligentnego monitorowania stanu sieci z dowolnego miejsca i o dowolnej porze. Mogą na bieżąco sprawdzać poziom wykorzystania przepustowości i natężenia ruchu, uzyskiwać dostęp do dzienników ze statystykami, otrzymywać powiadomienia i ostrzeżenia oraz śledzić kluczowe z punktu widzenia hotelu dane bez wychodzenia z domu.

Takie rozwiązanie jest szczególnie ważne w czasach, z którymi przyszło się nam zmierzyć. Goście hotelowi – szczególnie biznesowi – kładą bowiem obecnie jeszcze większy nacisk na dostępność niezawodnej, bezpiecznej i wydajnej sieci hotelowej podczas podróży służbowych.

 

Przypisy