Bar hotelowy – jak zarządzać ofertą, aby przynosił zyski, a nie straty?

Poradnik inwestora

Gastronomia to suma różnych działań i detali, które składają się na pozytywne doświadczenia gości. Wiele barów hotelowych zatrzymało się w kwestii trendów gastronomicznych względem restauracji i koktajlbarów. Karta koktajli składająca się z samych klasycznych koktajli, brak ciekawych alkoholi, mikserów czy toników premium, wydawanie koktajli w tanim brandowanym szkle. To wszystko wpływa na brak atrakcyjności dla gości i w konsekwencji brak zainteresowania barem hotelowym.

Wielu inwestorów, którzy planują wybudowanie hotelu, skupia się głównie na pokojach i przestrzeni konferencyjno-bankietowej. Dopiero później myślą oni o restauracji i restauracji śniadaniowej, a dopiero na samym końcu o barze. W efekcie na dobrze wyglądający i porządnie zaprojektowany bar najczęściej brakuje już pieniędzy. 
A przecież na to, żeby bar nie tylko wyglądał elegancko i interesująco dla klienta, ale też był ergonomiczny dla pracownika, wpływa wiele czynników, takich jak:

POLECAMY

  • odpowiednia wysokość blatu,
  • komora na lód,
  • speed rack,
  • zraszacz do szklanek do piwa,
  • kostkarka podblatowa,
  • lodówki na prowadnicach,
  • sprzęt barmański,
  • eleganckie szkło podkreślające jakość miejsca.

Warto już na samym początku uświadomić sobie, że bar hotelowy jest taką samą wizytówką hotelu jak recepcja. Dlatego swoim wyglądem oraz ofertą powinien zachęcać i wzbudzać ciekawość gości już od pierwszego wejrzenia. Dodatkowo oferta food and beverage powinna być nie tylko dostosowana do miejsca, ale powinno się w niej także uwzględniać siłę i propozycje najbliższej konkurencji.

Bary hotelowe

Bary hotelowe możemy podzielić ze względu na ich rozmieszczenie.

Lobby bar znajduje się często blisko recepcji – to mały bar ze stolikami i wspólną częścią z recepcją.

Bar w restauracji hotelowej znajduje się w centralnym miejscu restauracji, w której rano są serwowane śniadania, a od południa menu à la carte.

Bar z restauracją i przestrzenią eventową to nowy typ baru. Można go znaleźć w hotelu Golden Tulip w Warszawie przy ulicy Towarowej 2. Działa w ramach The complex czyli 3 hoteli i 3 restauracji pod jednym dachem. Jest to pierwszy taki bar w sieci Louvre Hotels Group. Jego ogromnym plusem jest to, że może zostać wynajęty wraz z restauracją na event. Goście hotelowi mają wtedy możliwość skorzystania z oferty drugiego baru w 3-gwiazdkowym hotelu Campanile.

Lobby bar

Oferta beverage. Przygotowując ofertę beverage, warto przeprowadzić analizę SWOT i sprawdzić, co proponuje nasza bliższa i dalsza konkurencja.
Na pewno powinniśmy unikać wojny cenowej i mieć asortyment odmienny od konkurencji. Jeśli w hotelu mamy lobby bar, powinniśmy zainwestować nie tylko w wygląd baru, ale całej sali.
Bardzo ważne jest rozstawienie stolików. Jeśli jest to duża i wysoka przestrzeń – unikajmy ustawiania pojedynczych stołów na jej środku. Istotne jest, aby stolik nie wydawał się pusty. Dlatego warto ustawić lampki lub świece albo małe kompozycje kwiatowe, które ożywią miejsce.
W lobby barze, który znajduje się przy recepcji, goście oczekujący na pokój lub wyjeżdżający chętnie napiją się dobrej herbaty bądź kawy. Dlatego warto zainwestować w te – pozornie dobrze nam znane – napoje. Uwierzcie, że 100-proc. arabica nie jest w tym wypadku idealna. Producenci kawy prześcigają się w swoich ofertach, dlatego na pewno znajdziecie kawę, która zyska uznanie Waszych gości.

Herbata jest drugim najczęściej zamawianym napojem w lobby barach. I w tym przypadku warto postawić na jakość. Dobrze jest wybrać herbatę sypaną, która jest zdecydowanie lepszej jakości od „saszetkowej”. Uroku dodadzą jej ładne prezentery, o które warto poprosić dostawcę.

Lokalne i craftowe piwo. Goście coraz częściej szukają lokalnych alkoholi – wódek, likierów, win czy piw. Małych craftowych browarów w Polsce przybywa. Warto więc nawiązać współpracę z lokalnym browarem i wyeksponować jego produkty na barze. Wybierajmy browary, które nie są dostępne powszechnie w dużych sieciach, lecz są przeznaczone na rynek on-trade, czyli dla gastronomii.

Materiały POS (point of sale) od marek alkoholowych. Niewtajemniczonym podpowiem, że to wszelkiego rodzaju materiały reklamowe, które z powodzeniem możemy umieścić na podłodze (displaye, potykacze, roll-upy), suficie (hangery i różnego rodzaju flagietki reklamowe), barze (dyspensery, standy) czy na półkach (wobblery i shelfstoppery reklamowe)....

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy