Karta gościa po wejściu RODO. Czego nie możesz przegapić?

Przegląd prawny

Nowe rozporządzenie RODO (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego o ochronie danych osobowych), które zacznie obowiązywać od 25 maja 2018 r., przyprawia wielu hotelarzy o ból głowy. Jedno z częściej pojawiających się ostatnio pytań z ich strony dotyczy karty gościa. Jak powinna wyglądać i co zawierać, aby spełniała wszystkie wymogi RODO?

Na początek chciałbym wyjaśnić zasady przetwarzania danych osobowych przez hotelarzy. Aby móc przetwarzać dane osobowe, musi być spełniona przesłanka legalizacyjna. Zgodnie z art. 6 RODO przetwarzanie jest zgodne z prawem wyłącznie w przypadkach, gdy spełniony jest co najmniej jeden z poniższych warunków:

POLECAMY

  1. Osoba, której dane dotyczą, wyraziła zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów;
  2. Przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą, lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy; 
  3. Przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze.

Hotele, świadcząc usługi hotelowe polegające na krótkotrwałym wynajmie pokoi, wykorzystują wszystkie przesłanki, jeśli chcą przetwarzać dane w celach marketingowych. Należy również spełnić obowiązek informacyjny wobec osoby, której dane dotyczą. Spełniając ten obowiązek, należy poinformować osobę, której dane dotyczą, w sposób jasny, przejrzysty, w zrozumiałej i łatwo dostępnej formie. Należy prostym językiem udzielić osobie, której dane dotyczą, wszelkich informacji, danych oraz przedstawić prawa jej przysługujące, opisane w RODO. Zgodnie z art. 13 administrator podczas pozyskiwania danych osobowych podaje swoją tożsamość i dane kontaktowe. 

Numery dowodów osobistych – zbierać czy nie?

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego (IGHP) podczas organizowanych szkoleń z RODO informuje, że Ministerstwo Cyfryzacji jest przeciwne zbieraniu numerów dokumentów tożsamości. Jednakże IGHP zamierza wnioskować w kodeksie dobrych praktyk branży hotelarskiej, który przedstawi PUODO (Prezesowi Urzędu Ochrony Danych Osobowych), o możliwość zbierania tego numeru w karcie gościa. W mojej ocenie zbieranie numeru dokumentu tożsamości jest niezbędne w celu dochodzenia ewentualnych roszczeń w przypadku wyrządzenia szkód przez gościa w hot...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy