Koronawirus a rynek eventów – klienci szukają alternatywnych rozwiązań

Eventy
Organizacje branży MICE (ang. Meetings, Incentives, Conferences and Exhibitions Industry) alarmują, że brakuje kompleksowego programu pomocy dla tego sektora. Spowoduje to falę zwolnień i upadłości. Globalny rynek imprez dla firm B2B jest wart ponad wart 1,1 biliona dolarów, jak informuje raport AMR Global Opportunity Analysis and Industry Forecast, 2019–2026. Do 2026 r. jego wzrost szacuje się do 2,330 bilionów dolarów. Biznes doskonale rozwinął się w ostatnich latach, a branża szybko zapomniała o ostatnim globalnym kryzysie z lat 2007–2008, który i tak był dla Polski dość łagodny. Mocno jednak uderzył w sektor MICE, ponieważ firmy silnie ograniczyły wydatki. Wówczas odbicie przyszło dość szybko. Teraz jest znacznie gorzej, branża została już całkowicie sparaliżowana, a w przyszłości spodziewamy się dalszego znacznego ograniczenia popytu na usługi. Sektor MICE daje bezpośrednio utrzymanie ponad 30 000 osób.

W ostatniej dekadzie polski rynek MICE rozwijał się w zawrotnym tempie. Tylko w latach 2010–2015 liczba spotkań, konferencji i wystaw zwiększyła się niemal dwukrotnie. Eksperci szacują, że w ubiegłym roku na organizację spotkań o charakterze biznesowym przedsiębiorstwa wydały ponad 3 mld zł. Do tego należy doliczyć kwotę pozostawioną w sektorze HoReCa (ang. Hotels, Restaurants, Catering), czyli ponad 2,3 mld zł wydane na usługi gastronomiczne i 500 mln przeznaczone na usługi kulturalno-rekreacyjne oraz koszty związane np. z transportem. 

POLECAMY

Niepewna przyszłość

„W związku z niedawnym wybuchem pandemii koronawirusa, który spowodował odwołanie wydarzeń na całym świecie, ważne jest, aby branża nie traciła wiary. Możemy dostosować się do okoliczności i kontynuować dostarczanie wydarzeń tam, gdzie to możliwe” – informuje Jason Anderson, dyrektor w agencji Avantgarde.

Zaktualizowany raport A2 Global Risk na temat tego, jak pandemia wpływa na przemysł, handel i geopolitykę, podaje, że „Istotny przełom dokonany w ograniczeniu rozprzestrzeniania się wirusa lub opracowania skutecznego lekarstwa jest mało prawdopodobny przez co najmniej kolejne 6–12 miesięcy”. W przypadku turystyki i podróży globalny raport donosi, że: „Organizatorzy wydarzeń biznesowych, kulturalnych i sportowych są pod silną presją, aby je anulować lub odłożyć. Dla firm ma to wyraźny wpływ operacyjny, ponieważ wydarzenia stanowią kluczowy element działań informacyjnych i rozwojowych. Wielu organizatorów turystyki prawdopodobnie spotka bankructwo w wyniku odwołania dużych wydarzeń publicznych. W przypadku lotnictwa komercyjnego w raporcie odnotowano przedłużające się zawieszenia i odwołania lotów na całym świecie, które stanowią wyzwanie dla odporności i rentowności przedsiębiorstw. Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA) szacuje, że całkowite straty przemysłu mogą wynieść 29 miliardów dolarów”.

Za mało jest jeszcze danych, aby przeanalizować skutki obecnej sytuacji dla sektora. Kluczowy jest czas trwania całkowitego zastoju, programy pomocowe, jakie wdroży rząd, UE i środowisko, w jakim zaczniemy funkcjonować. Na pewno przez pewien czas będą obowiązywać duże ograniczenia związane z bezpieczeństwem. Jednym z najlepszych okresów sprzedażowych była zwykle jesi...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy