Szkolenie winiarskie jako element eventów firmowych

Eventy
Wino jest modne. Rośnie również popularność winiarskich szkoleń czy degustacji, oferowanych jako element firmowych imprez. Czy ma to sens? Albo inaczej: jakie mogą być korzyści z dobrze przeprowadzonego „winiarskiego” eventu? Pytanie proste, odpowiedź, jak to często bywa, skomplikowana, ale spróbujmy.

W świecie, w którym tematyka jedzenia zajmuje coraz więcej miejsca, szefowie kuchni osiągnęli status celebrytów, porównywalny z pozycją gwiazd ekranu, a liczba blogów kulinarnych przekracza liczbę internautów, musiał kiedyś nadejść czas na wino. Choć prawdę mówiąc, ten trend rozwija się już od kilku lat. Odbywa się coraz więcej winiarskich imprez, które są adresowane nie tylko do osób z branży, powstaje coraz więcej sklepów z winami, winebarów i wzrasta konkurencja wśród importerów.

POLECAMY

Po pierwsze, wiedza

Dobrze przeprowadzone szkolenie lub degustacja dostarcza sporej wiedzy na temat win, ale nie tylko. Równie ważny jest kontekst kulturowy i cywilizacyjny. Cywilizacja europejska nieodłącznie związana jest z winem. Podróżując przez kraje Europy Południowej i Środkowej, na każdym kroku napotykamy winnice. Wkomponowane w krajobraz, otaczające kościoły, klasztory i zamki, dają świadectwo naszej przeszłości i tradycji. Kształtowanie się winiarskiego pejzażu to trwające przez wieki wzajemne dostosowywanie się ludzi, społeczeństw i ich potrzeb do możliwości, jakie daje natura. Nie przypadkiem wiele regionów winiarskich zostało wpisanych na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO. Szkolenie winiarskie to po części historia naszej cywilizacji w pigułce. Choć stwierdzenie to brzmi górnolotnie, warto pamiętać, że techniczne wiadomości o winach, szczepach i apelacjach często się zapomina, ale ogólny kontekst, dający szersze spojrzenie, pozostaje.

Po drugie, nowe doświadczenie

Szkolenie winiarskie i degustacja win to dla wielu uczestników zupełnie nowe doświadczenie. Obok niewątpliwej przyjemności próbowania wina odkrywają oni nieznany, lub raczej nieuświadamiany do tej pory, świat aromatów i smaków. Degustacja pokazuje, jak wielką rolę odgrywa w postrzeganiu świata zmysł węchu i jak wpływa on na nasze wrażenia smakowe. Uświadamia także, jak istotny (choćby w autosugestii) jest wzrok i jak trudno oderwać się od narzuconego przez ten zmysł kontekstu. Degustacja to również zmuszanie do wyrażenia swoich wrażeń, szukanie do tego opisu właściwych nazw i określeń, wymiana informacji z innymi uczestnikami. Krótko mówiąc – doświadczenie degustacyjne okazuje się całkiem niezłym szkoleniem z umiejętności miękkich i komunikacji interpersonalnej.

Po trzecie, savoir vivre

Na winie nie trzeba, ale wypada się znać. Niezależnie od tego, czy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy