Dołącz do czytelników
Brak wyników

Sales & Marketing

25 lutego 2022

5 elementów nowoczesnego marketingu cyfrowego, które musisz opanować w 2022 roku

0 395

Poradnik przygotowany przez firmę Progress

Wprowadzenie

Niezależnie od branży, firmy na całym świecie często stoją przed podobnymi wyzwaniami, z którymi muszą się zmierzyć, na przykład jak się wyróżnić i zachować konkurencyjność lub jak funkcjonować skutecznie i wydajnie w ramach swojego budżetu.

Specjaliści od marketingu muszą stawić czoła własnemu zestawowi uniwersalnych wyzwań. Niemniej jednak, jedno konkretne wyzwanie, zawsze stoi przed wszystkimi innymi i pomimo że pytanie to nie zmieniło się od wieków, marketerzy wciąż poszukują na nie odpowiedzi, gdyż ta wciąż się zmienia.

Pytanie brzmi… jak przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów i sprawić by stali się klientami lojalnymi?

Dzisiejsi konsumenci są bardziej zdigitalizowani niż kiedykolwiek wcześniej. Niesie to za sobą zarówno możliwości, jak i wyzwania. Pozytywnym jest fakt, że marketerzy mają łatwy dostęp do prawdziwie globalnej grupy odbiorców ale to również sprawia, że przykuwanie ich uwagi jest jeszcze trudniejsze. Dzięki dużej ilości informacji i bodźców zewnętrznych odbiorcy łatwo się rozpraszają.

Dzięki poświęcaniu największej możliwej uwagi odbiorcom, wartość cyfrowych doświadczeń pozostaje na rekordowo wysokim poziomie. Wszyscy, począwszy od klientów, partnerów, dostawców, a skończywszy na pracownikach, oczekują bezproblemowej współpracy oraz dostępu do informacji i zasobów w czasie rzeczywistym.

Firmy muszą z łatwością dostosowywać się do nowych i ewoluujących punktów kontaktu z klientem, zanim zostaną one zakłócone przez konkurencję. Zrozumienie indywidualnych potrzeb klientów, oferowanie im spersonalizowanych interakcji i optymalizacja ich oferty może być kluczem do osiągnięcia większego zaangażowania i solidarności z Twoją marką.

W tej walce o uwagę, samoobsługa, spersonalizowane rozwiązania, dostęp do danych w czasie rzeczywistym, kontekst i logika biznesowa są kluczowymi czynnikami umożliwiającymi wzrost przychodów i optymalizację kosztów.

Tworzenie przyciągających uwagę doświadczeń może stać się doskonałą bazą dla lepszych inicjatyw pozyskiwania i utrzymywania klientów. Daje to również szansę na zwiększenie wartości życiowej klientów i partnerów.

A dla Ciebie, nowoczesnego marketera, jest to wyjątkowa okazja. Okazja, by stać się najlepszą wersją siebie i wprowadzić w życie swoje twórcze wizje.

Czy jesteś gotów stawić temu czoła? Zaczynajmy więc!

Od cyfrowej transformacji do cyfrowej dojrzałości 

Wiele firm spieszy się z przyjęciem technologii cyfrowej, podczas gdy niezwykle istotne jest zrozumienie, że lepiej zrobić to w odpowiedni sposób niż szybko. Zmieniając swoje podejście z nagłej transformacji cyfrowej na stopniową dojrzałość cyfrową, staniesz się bardziej świadomy swojego środowiska biznesowego. Wraz z tą świadomością pojawi się również możliwość łatwej adaptacji i osiągania korzystnych wyników dla wszystkich Twoich inicjatyw.

Specjaliści od marketingu zwykle są kreatywni i pełni werwy, ale czasami też odrobinę impulsywni. Pragną natychmiastowej gratyfikacji związanej z osiąganiem pozytywnych rezultatów. Nieustannie szukają kolejnej wielkiej rzeczy, która pomoże im przezwyciężyć frustrację związaną z ograniczeniami, hamującymi ich kreatywność.

Kluczem do trwałego, długoterminowego sukcesu jest zrozumienie różnych systemów, narzędzi i procesów oraz ich wpływu na złożone interakcje między zespołami w Twojej organizacji. Jeśli dopasujesz wszystkie te elementy, możesz uzyskać pożądane wyniki i mieć pozytywny wpływ na wynik finansowy swojego przedsiębiorstwa.

Chodzi o to, aby poświęcać więcej czasu na robienie tego, w czym jesteś świetny!

Oto kluczowe elementy, które musisz uwzględnić:

  1. Dostosuj się do celów firmy i udziałowców
    Zrozum cele swojej firmy i dostosuj swoją strategię cyfrową do decydentów, kluczowych udziałowców i osób wewnątrz firmy mających wpływ na to co się dzieje. Zgodnie z ostatnią ankietą, którą przeprowadziliśmy wśród światowych liderów biznesu, 79% respondentów potwierdziło, że ich zadaniem jest dostarczenie nowych rozwiązań cyfrowych.
     
  2. Zrozum potrzeby swoich odbiorców
    Przyjrzyj się dotychczasowym wynikom, przejrzyj wykorzystane i utracone okazje i ustal pożądany KPI.
     
  3. Zdefiniuj swoją strategię cyfrową i merytoryczną oraz wyznacz kamienie milowe
    Zaplanuj inteligentne treści, które odpowiadają na potrzeby odbiorców, jednocześnie edukując i ułatwiając dokonywanie ich wyboru.
     
  4. Analizuj, personalizuj i optymalizuj ścieżkę klienta
    Każda ścieżka ma punkty tarcia, które powodują, że klienci zbaczają z drogi do zakupu. Twoim zadaniem jest usunięcie lub przynajmniej zminimalizowanie tych punktów tarcia. Zwiększy to zaangażowanie i ostatecznie poprawi ROI (zwrot z inwestycji) Twoich działań marketingowych.
     
  5. Wykorzystaj efekt dźwigni finansowej
    Wyobrażamy sobie podróż jako określoną ścieżkę z punktu A do punktu B. Jednak w cyfrowym świecie rzadko jest to takie proste — ścieżka jest nieliniowa, często pozornie przypadkowa. Następuje ona na osi czasu klienta i w jego preferowanych punktach kontaktu. Musisz być w stanie zrozumieć, w jaki sposób różne kanały przyczyniają się do zwiększenia Twojego strumienia przychodów.
     
  6. Zawróć jeśli trzeba
    Trzymaj się swojego planu i ufaj swojej wizji. Ale bądź też przygotowany na zwrot, jeśli wymagają tego okoliczności. Zawsze pojawiają się nowe możliwości!

Czy brzmi to przytłaczająco?

Niezbędne jest zrozumienie roli dopasowania między zespołami, znaczenia tworzenia spójnych doświadczeń i korzyści, jakie płyną z nieprzerwanego przepływu interakcji, informacji i danych.

Oto dlaczego

Zanim przejdziemy do sedna

Organizacje odnoszące sukcesy wyróżniają się utrzymywaniem spójności strategii i realizacji. Dlatego zrozumienie celów Twojej firmy i dopasowanie produktów, marketingu, generowania popytu, wsparcia sprzedaży i sprzedaży ma kluczowe znaczenie dla sukcesu firmy. Wszystko opiera się na równowadze.

Aby dotrzymać obietnic, marketerzy potrzebują niezłomnego planu i silnych sojuszników. Plan marketingowy, na przykład, powinien być poparty solidnym zaplanowaniem treści i kompleksową strategią wejścia na rynek. Plan ten musi być dostosowany do wielu zespołów, ich priorytetów i działań, aby zapewnić terminową dostępność produktu lub powiązanych elementów dostarczanych w celu wsparcia wzrostu.

Specjaliści od marketingu, często działający pod presją by zrealizować swoje KPI i kontrolować wiele ruchomych części (pomimo ciągle zmieniających się priorytetów) będą musieli sięgnąć po swoje super moce.

Masz te super moce! Ale jak mówią, z wielką mocą wiąże się wielka odpowiedzialność. Nauczmy się więc jej używać.

Sedno

Aby przetrwać we współczesnej gospodarce elektronicznej, konieczne jest uzyskanie poparcia osób decyzyjnych. Mając ich po swojej stronie, będziesz w pełni przygotowany do konsekwentnego podejścia do wyzwań i wykorzystywania pojawiających się okazji.

Twoja strategia cyfrowa powinna koncentrować się na rozwijaniu relacji, które generują strumienie ciągłego zadowolenia i interakcji z odbiorcami. Dotyczy to wszystkich — odwiedzających, klientów, partnerów, a nawet członków zespołu Twojej organizacji.

Po drodze będziesz potrzebować pomocy innych osób z Twojej organizacji, w tym projektantów UX, projektantów stron internetowych, programistów i administratorów stron internetowych. Ale jako indywidualista marketingowy, będziesz również w stanie zrobić wiele na własną rękę.

Zakasaj więc rękawy i bierzmy się do pracy!
 

Zrozum, analizuj i planuj

Dobrzy marketerzy poświęcają czas na przeanalizowanie i zrozumienie swojego produktu oraz jego docelowych odbiorców. Znakomici marketerzy idą o krok dalej i analizują dotychczasowe wyniki, badają konkurencję, identyfikują punkty tarcia na drodze i wypełniają luki w treści. Wyposażeni są oni również we wszystkie narzędzia, których potrzebują, aby dokonywać zgrabnych zwrotów gdy pojawi się przeszkoda.

Zapoznaj się ze strategią swojej firmy i docelowymi odbiorcami produktów.

  • Umieść klienta w centrum uwagi. Twórz profile. Choć na początku może wydawać się to uciążliwe, pomaga to w podejmowaniu decyzji z perspektywy klienta. Zrozumienie grupy docelowej stanie się podstawą Twojej strategii komunikacji i tworzenia treści.
  • Dopasuj swoje cele do potrzeb odbiorców. Prostym pytaniem, jakie należy sobie zadać, jest, czy na przykład obecny system zarządzania treścią umożliwia łatwe dotarcie do docelowych odbiorców za pośrednictwem preferowanego przez nich kanału interakcji.

Poświęć czas na analizę swojej dotychczasowej bazy użytkowników.

  • Spójrz głębiej niż wizyty i wyświetlenia stron. Wykorzystaj pełny potencjał swoich dotychczasowych rozwiązań analitycznych, aby uzyskać jak najwięcej informacji o swojej bazie użytkowników. Nie zniechęcaj się faktem, że informacje mogą znajdować się w odizolowanych systemach. Twoim celem jest nabranie nawyku szukania możliwości a to wymaga czasu i cierpliwości.
  • Przekształć dane w spostrzeżenia. Wykorzystaj zebrane informacje, aby opracować spostrzeżenia, które pomogą Ci tworzyć lepsze doświadczenia i skuteczną komunikację z odwiedzającymi. Jest to szczególnie ważne, jeśli jesteś w trakcie aktualizacji istniejącej witryny lub migracji na bardziej wydajną platformę.

Zbadaj swoją konkurencję.

  • Zacznij od prostego wyszukiwania w Google, ale na tym nie poprzestań. Przejrzyj raporty analityków dotyczące swojej branży, spędź trochę czasu w sieciach społecznościowych, zatrudnij firmy zewnętrzne, które pomogą Ci w zebraniu informacji o konkurencji, a nawet zapytaj obecnych klientów lub partnerów, dlaczego wybrali Twoją firmę zamiast konkurencji.
  • Metodycznie przeglądaj witryny konkurencji. Zidentyfikuj tendencje panujące w tematach, a także kanały, komunikaty i częstotliwość jakich używają do komunikowania się z potencjalnymi klientami. Nie kopiuj jednak — analizuj to, co próbują robić, i znajdź sposoby, aby zrobić to lepiej. Albo zrób coś wprost odwrotnego i wyróżnij swoją markę.

Przeglądnij każdą stronę swojej witryny internetowej i prześledź ją oczami użytkownika. Przeprowadź badanie użytkowników.

  • Zidentyfikuj luki w komunikatach. Czy kupiłbyś własny produkt lub usługę, gdybyś był potencjalnym klientem? Czy wszystko składa się w logiczny sens?
  • Zidentyfikuj potencjalne punkty tarcia. Czy Twoja witryna wyświetla się poprawnie na urządzeniach mobilnych? Czy formularz na stronie „Kontakt” ma zbyt wiele pól do uzupełnienia? Czy na stronie jest coś, co skłania użytkowników do wyjścia z niej? Czy oferujesz pobieranie materiałów użytkownikom urządzeń mobilnych, zamiast pospolitego zbierania ich adresów e-mail, aby móc później wysłać miłą notatkę z podziękowaniem? Czy Twoja strona ładuje się wystarczająco szybko? Bądź kreatywny i traktuj wszystko, od stop listy słów po dziwnie wyglądające obrazy, jako punkty tarcia.

Zidentyfikuj luki w treści i zaplanuj ich usunięcie.

  • Twórz treści, które wspierają wszystkich Twoich potencjalnych klientów lub zespoły sprzedażowe. Każdy z odwiedzających ma unikalne potrzeby, tak samo jak ty. Upewnij się, że dostępne są treści wspierające każdy z następujących etapów ścieżki: edukacja, wybór rozwiązania i dostawcy.
  • Różne osoby preferują różne interakcje. Czy oferujesz dobrze wyważony miks najświeższych treści na blogu, przeglądów rozwiązań, białych ksiąg, filmów wprowadzających lub webinarów na życzenie? Czy oferujesz wersje demonstracyjne, pliki do pobrania lub samoobsługowy dostęp do informacji i zasobów?

Zrozumienie, czego potrzebują Twoi potencjalni klienci, jakiego rodzaju treści przyswajają i jak wchodzą w interakcję z Twoją marką, to pierwszy krok do wyprzedzenia konkurencji. Przynajmniej z marketingowego punktu widzenia.
 

Rys. 1 Wykorzystaj analizy, aby zrozumieć wydajność programu i udane interakcje użytkowników oraz obszary tarcia na ścieżce kupującego.


 

Twórz konstruktywne treści

Następnym krokiem jest opracowanie i wykonanie planu zamieszczania treści. Plan ten powinien skupiać się na tworzeniu i upowszechnianiu wartościowych, odpowiednich i spójnych komunikatów, które przyciągają i utrzymują jasno określoną grupę odbiorców, a ostatecznie prowadzą do działań klientów przynoszących zyski.

Rozeznaj się w tematach.

  • Przeprowadź rozmowy z innymi podmiotami, które mogą Cię zainspirować. Niezależnie od tego, czy dążysz do stworzenia popytu na nową ofertę produktów, czy też do wygenerowania większej ilości potencjalnych klientów w celu wsparcia bieżącej działalności, rozmowy, które prowadzisz każdego dnia z odpowiednimi stronami, mogą stać się źródłem inspiracji dla usprawnienia Twojej codziennej pracy. Począwszy od spotkań z działem sprzedaży, a skończywszy na rozmowach z klientami, rozmowy te mogą pomóc w zidentyfikowaniu możliwości rozwoju treści.
  • Zacznij korzystać z SEO. Korzystaj z narzędzi SEO, aby badać popularne tematy i identyfikować słowa kluczowe, których ludzie używają do znajdowania informacji związanych z ich potrzebami. Dla wielu organizacji ruch organiczny jest najlepszym źródłem konwersji potencjalnego klienta w klienta dokonującego transakcji. Uwzględnij te tematy w swoim planie treści, aby wesprzeć korzystne pozycjonowanie w wyszukiwarkach i zwiększyć ruch organiczny na swoich stronach internetowych.

Dostarczaj spójne wiadomości w stałym tempie.

  • Bycie spójnym pomaga poprawić konwersję i utrzymać lejek zakupowy. Konsekwentność przekazu jest również ważna po konwersji i promuje spójną komunikację z potencjalnymi klientami. Pomaga również w przesuwaniu potencjalnych klientów w dół lejka z zachowaniem minimalnego tarcia. Powinieneś dążyć do tego, aby odwiedzający zapragnęli zdobyć większą ilość informacji — dlaczego Twoja biała księga nie może wzbudzać zainteresowania podobnie jak thriller?
  • Konsekwentny rozwój treści zwiększa Twoją widoczność na rynku i utrzymuje zaangażowanie odbiorców. Podobnie jak w przypadku jogi, medytacji czy biegania, ich istota polega na spójności i tempie. Aby zwalczyć blokadę i zmęczenie jakie mogą dosięgnąć autora treści, upewnij się, że sam sobie nadajesz odpowiednie tempo. Spróbuj tworzyć treści w różnych formatach lub opracowywać komunikaty, których odbiorcami są różne osoby. Zamiast zatrzymywać się całkowicie, po prostu wprowadź subtelne zmiany w rutynie —utrzymuj publikację treści na stałym poziomie.

Uwzględniaj potrzeby klientów.

  • Aktualizuj i ponownie wykorzystuj istniejące treści, aby wspierać różne etapy procesu lejka sprzedaży.
  • Twórz najświeższe treści, stanowiące wejście do lejka, które przyciągają odbiorców i rozszerzają zakres, aby wspierać wybór rozwiązań i powstałych zależności.
  • Ponowne wykorzystuj i selekcjonuj treści aby udostępniać je w różnych formatach. Począwszy od blogów, przez webinaria, seminaria internetowe, a skończywszy na białych księgach, treści mogą nadal odgrywać kluczową rolę, spełniając różne potrzeby.
  • Marketerzy, którzy metodycznie wzbogacają istniejące treści o nowe informacje, mogą czerpać korzyści z ruchu organicznego o wysokim współczynniku konwersji. Wyszukiwarki internetowe wprost uwielbiają regularne aktualizacje i świeżą, bieżącą  zawartość.

Zarządzaj treścią i rozpowszechniaj ją na dużą skalę.

  • Wraz z treścią pojawiają się możliwości. Jako marketer potrzebujesz umiejętności zarządzania wszystkimi treściami w najbardziej efektywny sposób bez polegania na innych zespołach. Wykorzystaj w pełni swój istniejący system zarządzania treścią — lub pozyskaj wsparcie działu IT, aby przeprowadzić migrację do innego, bardziej wydajnego.
  • Wspieraj swoje treści w dłuższej perspektywie. Cykl życia treści rozpoczyna się dopiero po zapisaniu ostatecznej wersji dokumentu w edytorze tekstu. Nadanie im życia oznacza odpowiednie sformatowanie ich na potrzeby sieci i dodanie wszystkich niezbędnych atrybutów, które naprawdę je wyróżnią. Obrazy, multimedia, integracja z portalami społecznościowymi, cechy SEO… Gładkie dodanie ich do systemu zarządzania treścią lub aktualizowanie ich w najbardziej efektywny sposób oznacza, że możesz wykorzystać wolny czas na wyobrażenie sobie, wizualizację i planowanie struktury kolejnej białej księgi, która wygeneruje strumień wart miliony dolarów.
  • Ułatw zarządzanie treścią. Pamiętaj, zarządzanie treścią nie musi być trudne. Twój system zarządzania treścią powinien ułatwiać Ci życie, a nie je utrudniać. Marketerzy mają już wystarczająco dużo rzeczy, którym muszą stawić czoła. Ich system zarządzania treścią nie powinien dostarczać dodatkowych problemów.
     
Rys. 2 Popraw jakość swoich produktów wyjściowych, jednocześnie redukując stres często związany z wykonywaniem codziennych zadań dzięki intuicyjnemu zarządzaniu treścią.


Działaj na wielu witrynach, bądź wielojęzyczny i wielokanałowy

  • Działaj na wielu witrynach. Dostosuj wymianę informacji do potrzeb Twojej marki lub grupy docelowej. Gdy Twoje portfolio rośnie, utrzymywanie wszystkiego pod jednym dachem może stać się wyzwaniem z punktu widzenia użytkownika. Nie trzymaj się więc tego kurczowo. Uruchamiaj dedykowane strony internetowe lub content huby dla głównych marek w swoim portfolio, różnych użytkowników lub modeli biznesowych. Twój system zarządzania treścią powinien to ułatwiać, nadal więc zarządzasz całym środowiskiem, w tym zmianami dotyczącymi wielu właściwości w całej witrynie z jednego interfejsu.
  • Bądź wielojęzyczny. Konsumenci zawsze będą preferować komunikację w swoim ojczystym języku. Twoja platforma powinna zapewniać wbudowaną obsługę w wielu językach i integrację z usługami tłumaczeniowymi, aby ułatwić przekład treści i współpracę.
  • Bądź wielokanałowy. Nawyki konsumenckie zmieniają się. Ponad 70% populacji Stanów Zjednoczonych korzysta ze smartfonów, a to tylko jeden z wielu nowych kanałów. Dostarczanie treści za pomocą wielu kanałów musi być najwyższym priorytetem — nie możesz pozwolić sobie na to, aby stało się inaczej. Aby to osiągnąć, będziesz potrzebować platformy, która oferuje bezobsługowe możliwości dostarczania treści do wielu kanałów, takich jak smartfony, starsze systemy biznesowe, witryny internetowe i inne. Zarządzanie całym środowiskiem z jednego interfejsu zapewni, że nie będziesz inwestować czasu w zadania naprawcze i aktualizowanie wielu systemów.
     

Dostarczaj spersonalizowane komunikaty   

Czy jesteś typem osoby, która zawsze trzyma się planu i żyje według swojego kalendarza w Outlook’u? Czy pulpit Twojego komputera jest zawsze schludny, czy też wygląda jak wiosenny ogród pełen kolorowych ikon rozsianych po ekranie? Na ile ekranów codziennie patrzysz? Zaczynasz pierwsze spotkanie jadąc do pracy, czy czekasz, aż wypijesz poranną kawę?

Możesz być jednym z 2,5 miliarda posiadaczy iPhone’a, ale prawdopodobnie Twoje doświadczenie z urządzeniem jest unikalne wyłącznie dla Ciebie.

Wiedząc o tym, oczywistym jest, dlaczego uniwersalne i jednolite podejście do komunikowania się nie jest idealne.

Podczas gdy świetny projekt UX i strony internetowej zwiększają satysfakcję użytkowników poprzez ulepszanie strony internetowej lub interfejsu aplikacji, to właśnie komunikacja jest tym, co naprawdę pomaga budować więź emocjonalną z Twoją marką.

Spraw, aby personalizacja działała na Twoją korzyść. Spraw, aby interakcje były osobiste.

Zdobądź wiedzę o swoich odbiorcach.

  • Twoja platforma analityczna powinna umożliwiać wykrywanie wzorców użytkowania i łatwe identyfikowanie trendów. Wykorzystaj te spostrzeżenia do tworzenia segmentów, profilowania odbiorców i kształtowania wyjątkowych ścieżek.

Segmentuj swoich odbiorców

  • Twórz segmenty odbiorców na podstawie jednego lub więcej kryteriów, jeśli jest to możliwe, w tym:
  • Geograficznych: Geolokalizacji, warunków dziennych lub pogodowych
  • Danych demograficznych: zawodu, płci lub wieku
  • Psychograficznych: zainteresowań, osobowości, wartości i przekonań
  • Behawioralnych: urządzeń, spędzonego czasu, liczby wizyt i historii przeglądania

Nadaj wagę różnym kryteriom, aby pomóc w zbudowaniu pełnego profilu użytkownika.

Dostarczaj spersonalizowane wiadomości.

  • Personalizuj. Zacznij na małą skalę i twórz spersonalizowane wiadomości dla kilku   najcenniejszych odbiorców. Skoncentruj się na kluczowych punktach wejścia lub punktach konwersji, takich jak strony kampanii, lub kształtuj całą ścieżkę w oparciu o swój model punktacji dla użytkowników.
  • Bądź konsekwentny i upewnij się, że personalizacja jest utrzymywana między wizytami użytkownika a sesją. Przechowuj i pozyskuj informacje, takie jak źródło ruchu lub pierwszy kontakt, i używaj ich do dostarczania spójnych komunikatów pomiędzy wizytami.
  • Upewnij się, że personalizacja jest utrzymywana pomiędzy urządzeniami. Wprowadź magiczne upominki, które motywują ludzi do rejestracji i dostarczają dodatkowych informacji na temat ich osobowości i danych demograficznych. Przechowuj te informacje w swoim systemie i pobieraj je ma różnych urządzeniach, aby nadal dostarczać spersonalizowane komunikaty lub oferty produktów, niezależnie od urządzenia, z którego użytkownicy korzystają.
  • Sprawdź wydajność i dostosuj swoje działania w razie potrzeby. Praktykuj dobry zwyczaj przeglądania raportów personalizacji i dostosowywania swojego modelu punktacji w razie potrzeby. W ten sposób upewnisz się, że Twoje wysiłki związane z personalizacją będą miały pozytywny wpływ na Twoje inicjatywy marketingowe.
     
Rys. 3 Segmentuj odbiorców i dostosuj przekaz za pomocą różnych kanałów, aby zoptymalizować doświadczenia użytkowników i zwiększyć potencjał konwersji.

 

Mierz i przyporządkowuj. Połącz swoje systemy. Usuń wszystkie silosy.

Najsprytniejsi marketerzy wskazują swoją zdolność do mierzenia i przyporządkowywania ruchu, a także łączenia wielu systemów, automatyzacji procesów i dostarczania wsparcia jako tajemnicę swojego sukcesu.  Usuwanie silosów danych również zwiększa wydajność operacyjną i umożliwia organizacjom podejmowanie decyzji opartych na danych, ostatecznie poprawiając zwrot z inwestycji i działania marketingowe. Rozważ podjęcie następujących kroków, jeśli wykazanie zwrotu z inwestycji jest dla Ciebie kluczowym wyzwaniem.

Zdefiniuj punkty makro- i mikrokonwersji oraz śledź wydajność w poszczególnych segmentach.

  • Rozszerz swoje pole widzenia poza podstawowy tracking. Oprócz mierzenia typowych wskaźników, takich jak wizyty, czas spędzony na stronie, ilość sesji na użytkownika itp., zacznij zwracać szczególną uwagę na interakcje na poziomie strony i mikrokonwersje. Wiele może się wydarzyć, zanim odwiedzający dotrą do formularza kontaktowego. Zrozumienie wzorców użytkowania czy też interakcji umożliwi prowadzenie konstruktywnych rozmów ze współpracownikami zajmującymi się doświadczeniem użytkownika (UX) i projektowaniem.
  • Wykorzystaj wgląd w dane, aby zoptymalizować strony docelowe kampanii i zmaksymalizować ich skuteczność. Dokonując segmentacji odwiedzających na podstawie źródła lub medium kampanii i dostosowując ich doświadczenia do tego konkretnego źródła, doświadczeni marketerzy mogą zwiększyć zaangażowanie, konwersję i lepiej wykorzystać wydatki na reklamę.
  • Pracuj z technologią, a nie przeciwko niej. Koszty bezpośrednie często związane z monitorowaniem wydajności kluczowych punktów konwersji można obniżyć, wykorzystując alerty i raporty oparte na ML, które proaktywnie monitorują Twoje strony pod kątem nadmiernego tarcia.

Połącz swoją witrynę z ulubionym systemem e-mail marketingu lub CRM (zarządzania relacjami z klientami).

  • Twórz marketingową magię z MarTech. Systemy Automatyzacji Marketingu (MA) umożliwią Twojej organizacji automatyczne zarządzanie procesami marketingowymi i wielofunkcyjnymi kampaniami za pomocą wielu kanałów.
  • Wykorzystaj atrybuty kampanii. Mierz wpływ kampanii, uruchamiaj automatyzację i dostosuj komunikację z potencjalnymi klientami, aby doprecyzować, co działa najlepiej.
  • Podążaj tą drogą. Połączenie swojej strony internetowej z systemem MA/CRM daje lepszą widoczność na wielu etapach lejka. Marketerzy mogą obserwować poczynania odwiedzających, na ich drodze do stania się cenionymi klientami, co pomaga im zrozumieć, w jaki sposób działania kampanii, dostosowane komunikaty lub zmiany w witrynie wpłynęły na kondycję lejka. Takie spostrzeżenia można następnie wykorzystać do dalszej optymalizacji tworzenia treści, doświadczenia użytkownika i działań związanych z kampanią.
     
Rys. 4 Mądre spostrzeżenia mają kluczowe znaczenie dla sukcesu Twoich programów marketingowych.

 

Nigdy nie przestawaj optymalizować

Chaotyczny charakter dzisiejszej ścieżki zakupowej sprawia, że  zachęcanie klientów do działania i przewidywanie ich zachowań jest bardziej konieczne niż kiedykolwiek wcześniej. Optymalizacja całej strategii marketingowej i projektu witryny lub aplikacji jest kluczem do transformacji odwiedzających w klientów. Oznacza to usuwanie barier i punktów tarcia, tworzenie przyjemnych doświadczeń dla klientów i dostarczanie bodźców, które zachęcają do podejmowania konkretnych działań.

Optymalizacja Współczynnika Konwersji (CRO) to sposób na zwiększenie konwersji, poprawę jakości podróży użytkownika i, co nie mniej ważne, mierzenie zalet i wad zmian wprowadzonych w projekcie.

Jak ta jedna zmiana, którą tak bardzo chcesz wprowadzić na swojej głównej witrynie.

  • Zwiększ konwersję. Przetestuj wiele wariantów (testowanie A/B) swoich treści, aby określić, który komunikat trafia do użytkowników najlepiej, a także elementy strony (obrazy, tekst i/lub kolor sygnału do działania, liczba pól formularza i wskazówki wizualne itp.), które zapewniają najwyższy współczynnik konwersji.
  • Popraw ścieżkę użytkownika. Dobra podróż użytkownika może oznaczać różnicę między znajdowaniem przez odwiedzających informacji, które prowadzą ich do zakupu, a sfrustrowaniem skutkującym opuszczeniem witryny. Zidentyfikuj kluczowe strony wejścia lub wyjścia, gdzie można poprawić ważne wskaźniki sieciowe, takie jak zaangażowanie, współczynnik odrzuceń lub czas spędzony na stronie.
  • Wykorzystuj testy A/B krytycznych punktów połączenia. Użyj testów A/B, aby przetestować i zoptymalizować właściwości kluczowych elementów strony i ścieżek nawigacji.
  • Zmierz plusy i minusy zmiany projektu. Zmiany w układzie strony internetowej są często proponowane przez strony biorące udział w projekcie. I chociaż te aktualizacje mogą być dobrze przemyślane z biznesowego punktu widzenia, nie zawsze pamiętają o samym odwiedzającym. Testy A/B to wartościowa metoda sprawdzania wpływu zmian na stronie internetowej przed przystąpieniem do projektowania.
  • Opieraj się na danych. Nie podejmuj impulsywnych decyzji, które mogą negatywnie wpłynąć na Twoje aktualne wyniki lub konwersje. Sprawdź swoje hipotezy i zastosuj zmiany, gdy osiągniesz poziom istotności i uzyskasz dane na poparcie swoich decyzji.
     

 

Wykorzystaj wszystkie możliwości by wznieść się ponad zgiełk

Zachowanie równowagi wszystkich elementów strategii marketingu cyfrowego gwarantuje, że posiadasz wszystkie elementy potrzebne do budowania płynnych, bezproblemowych doświadczeń klientów. A tworząc te dynamiczne, zorientowane na klienta środowiska, jesteś o krok bliżej do zwiększenia zaangażowania i ostatecznie osiągnięcia większych przychodów.

Wykorzystaj moc treści, aby przyciągnąć nowych użytkowników do swoich zasobów online. Wykorzystaj moc personalizacji, aby zapoczątkować znaczące doświadczenia i przekształcić odwiedzających w klientów. Zoptymalizuj swoją podróż, aby poprawić konwersje i zatrzymać klientów.

Wykorzystanie pełnego potencjału Twojego cyfrowego doświadczenia i platformy do zarządzania treścią zapewni Ci możliwość, nie tylko większej elastyczności, produktywności i odniesienia sukcesu w codziennej pracy, ale także pomoże z łatwością dowieść zwrotu z inwestycji w programy marketingowe.

Niezależnie od tego, czy Twoim celem jest przyciągnięcie, konwersja czy zatrzymanie klientów, kluczowe znaczenie ma personalizacja treści i optymalizacja podróży. Wykorzystując w pełni swoje treści, możesz generować ciągły strumień okazji do rozwoju swojej firmy i przeskoczenia konkurencji.
 

Przypisy