Rosnąca popularność akcji promocyjnych – z czego wynika?

Sales & Marketing

Różnorodność działań marketingowych sprawia, że ludzie mogą być na wiele sposobów motywowani do zaangażowania się w przedsięwzięcia o charakterze promocyjnym. Jak podają wyniki badania „Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie” (przeprowadzonego w sierpniu 2021 roku na zlecenie Sodexo), Polacy w głównej mierze oczekują akcji marketingowych przyjmujących postać programów lojalnościowych, loterii oraz promocji z gratisami. To właśnie te bodźce w największym stopniu budują w ich świadomości zaufanie do konkretnej marki, jak również skłaniają do zakupu danego produktu, czy też skorzystania z usługi – ludzie są do nich po prostu przyzwyczajeni. Głównym impulsem zachęcającym do zaangażowania się w akcję promocyjną jest wizja zdobycia nagrody.

POLECAMY

Akcje promocyjne – kto najczęściej bierze w nich udział?

Wyniki wspomnianego powyżej badania jednoznacznie pokazują, że Polacy są miłośnikami akcji promocyjnych – korzysta z nich 73% ankietowanych. Warto podkreślić, że średnio połowa respondentów przynajmniej raz w miesiącu ma bezpośrednią styczność z takimi narzędziami marketingowymi. Loterie, konkursy i programy lojalnościowe cieszą się największą popularnością wśród osób do 40 roku życia (około 80% respondentów). Nieco mniej zwolenników takich przedsięwzięć znajduje się w grupie wiekowej 60+ (jest to około 60% konsumentów).

Dlaczego ludzie tak chętnie uczestniczą w akcjach promocyjnych?

Analiza wyników tego badania pozwala wysnuć wniosek, że motywacje uczestników akcji promocyjnych są naprawdę zróżnicowane. Najczęściej zachęca do tego chęć zysku i zdobycia nagrody, a co za tym idzie –  możliwość zaoszczędzenia i podreperowania kondycji swojego domowego budżetu. Jednocześnie należy podkreślić, że dla sporej grupy osób zaangażowanych w loterie lub konkursy, kluczowa jest wynikająca z tego dobra zabawa, rozrywka, czy urozmaicający codzienność zastrzyk pozytywnych emocji. To dla nich ekscytujące hobby, które na tle innych zainteresowań i sposobów spędzania wolnego czasu cechuje się znaczną oryginalnością, a nawet pozwala zdobyć nową wiedzę.

Co ciekawe, uczestnicy akcji promocyjnych nie przywiązują dużej wagi do miejsca ich przeprowadzania – można stwierdzić, że są w tej kwestii dość elastyczni. Angażują się w nie zarówno stacjonarnie (43,7%), on-line (19,5%), jak i korzystając z obu tych rozwiązań (36,7%). To duża szansa dla organizatorów, którzy zyskują tym samym swobodę wyboru konkretnych metod, dopasowując je do charakteru przedsięwzięcia, specyfiki swojej branży, czy obranego celu.

Nagroda – najważniejszy element angażującej akcji promocyjnej

Rosnąca popularność akcji promocyjnych sprawia, że coraz więcej marek decyduje się na zainwestowanie w tego typu działania. Co za tym idzie, pojawiają się naprawdę ciekawe oraz angażujące loterie i konkursy, stanowiące sprawdzony sposób na przyciągnięcie uwagi, nawiązanie kontaktu z konsumentami, wejście z nimi interakcję, zdobycie zaufania i utrzymanie zbudowanej relacji. Badane postawy osób angażujących się w tego typu działania marketingowe jednoznacznie wskazują, że receptą na sukces akcji promocyjnych są nagrody, które można dzięki nim zdobyć.

Dlatego tak ważne jest, aby oferowane bonusy były atrakcyjne oraz dopasowane do rzeczywistych oczekiwań oraz preferencji odbiorców, do których kierowany jest konkretny przekaz. Aby tak się stało, na etapie organizowania akcji promocyjnej niezbędne jest szczegółowe zweryfikowanie potrzeb reprezentowanych przez wybraną grupę docelową. Badanie „Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie” pokazuje, że aktualnie największym uznaniem cieszą się nagrody pieniężne, jednak nie tylko w postaci bezpośrednio przekazywanej gotówki, ale również w formie gwarantujących wolność wyboru kart podarunkowych i przedpłaconych lub eVoucherów. Z kolei tylko połowa ankietowanych byłaby zadowolona z otrzymania nagród rzeczowych. Respondenci najniżej ocenili skuteczność prezentów takich jak: rabaty na zakupy, wycieczki oraz pobyty w SPA.

Działania promocyjne – co warto mieć na uwadze?

Akcje promocyjne, bez względu na przyjętą formę, można określić mianem długoterminowej inwestycji, która jest opłacalna dla konkretnego podmiotu bez względu na rodzaj prowadzonej przez niego działalności. To zespół działań przynoszących wielopłaszczyznowe korzyści, wśród których największe znaczenie ma: wsparcie sprzedaży, promowanie całej marki lub konkretnego produktu, budowanie pozytywnego wizerunku, czy trwałe zagoszczenie w świadomości konsumentów.

Jednak, aby loterie, konkursy i programy lojalnościowe przynosiły oczekiwane efekty, trzeba się do nich odpowiednio przygotować. Planowanie wdrożenia związanej z tym strategii powinno uwzględniać przede wszystkim zdefiniowanie grupy docelowej, skonkretyzowanie celu, wybranie właściwych narzędzi, skonfigurowanie kosztów oraz umiejętne dopasowanie kanałów komunikacji. Takie szerokie spojrzenie, spersonalizowanie działań oraz wskazanie nagrody stanowiącej trafną odpowiedź na zachowania, zwyczaje i upodobania odbiorców to niezaprzeczalny klucz do sukcesu.

Przypisy