Dobre wyniki na rynku hotelowym kuszą deweloperów – wywiad z Bolesławem Kołodziejczykiem z Cresa Polska

Aktualności
W czasach, gdy podróże po świecie stają się coraz tańsze i bardziej dostępne, baza hotelowa musi się zmieniać. Hotele i hostele wyglądają dzisiaj zupełnie inaczej niż dziesięć czy nawet pięć lat temu, wpisując się w ogólnoświatowe trendy coworkingu i colivingu, są bardziej lifestylowe – mówi dr Bolesław Kołodziejczyk, dyrektor Działu Badań Rynkowych i Doradztwa w Cresa Polska.

Deweloperzy do tej pory związani wyłącznie z rynkami biurowym albo handlowym zaczynają budować hotele. Czy chodzi wyłącznie o dywersyfikację portfela inwestycyjnego?

POLECAMY

Na takie decyzje składa się wiele czynników, dywersyfikacja jest oczywiście jednym z nich. Ale dywersyfikować też trzeba mądrze, a rynek hotelowy w Polsce osiąga coraz lepsze wyniki. W niektórych lokalizacjach można uzyskać wyższe stopy zwrotu niż na rynku biurowym. Poza tym jest to jeszcze stosunkowo nienasycony rynek, co ma oczywiście swoje minusy, ale również wiele plusów. Jest jeszcze sporo miejsca dla inwestorów i dużo do zrobienia. Polsce przyglądają się międzynarodowe grupy hotelowe, również takie, których jeszcze w naszym kraju nie ma, a których produktami interesują się fundusze inwestycyjne. W tym kontekście warto dodać, że w ciągu ostatnich 11 lat rynek transakcji hotelowych w Europie Środkowej urósł aż trzykrotnie. 

Wśród polskich miast największy przyrost podaży na rynku hotelowym obserwujemy w Gdańsku, Warszawie i Katowicach. Pod względem osiąganych wyników liderem obecnie jest Wrocław, gdzie wskaźnik przychodu za pokój RevPAR w okresie od stycznia do kwietnia wzrósł o 13% w relacji do analogicznego okresu ubiegłego roku. W stolicy Dolnego Śląska już od kilku lat rośnie nie tylko biznes i rynek biurowy, ale również turystyka. Na tym tle słabsze wyniki na początku roku odnotowuje Poznań, jednak w ubiegłym roku to on był liderem wzrostu przychodów hoteli w Polsce (wzrost przychodu za pokój o 9,4% względem 2017 r.). 

Które segmenty rynku rozwijają się najszybciej, gdzie jest najwięcej klientów?

Popyt na rynku usług hotelowych i turystycznych w Polsce systematycznie rośnie. Generują go liczne podróże biznesowe, ale i coraz mocniej rozwijająca się turystyka. Turyści potrzebują bazy hotelowej o często innym standardzie niż biznes. A ta baza nie jest u nas usieciowiona. Wciąż wiele obiektów (ok. 65%) funkcjonuje lokalnie, bez rozpoznawalnego brandu. 

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy