Fotograf na evencie – co powinieneś wiedzieć?

Eventy
Większość współczesnych eventów nie może obejść się bez zdjęć z wydarzenia. Przyjrzyjmy się zatem bliżej zagadnieniom związanym z fotografią eventową. Co powinien wiedzieć event manager, jak może wykorzystać fotografię jako narzędzie pracy oraz jak podjąć współpracę z fotografem?

Czym różni się zawodowy fotograf od osoby posiadającej umiejętność obsługi aparatu? Odpowiedź jest dość prosta. Praca obu tych osób zasadniczo różni się efektem końcowym. Dobrze wiemy, że to właśnie on decyduje o reakcji odbiorcy. Nie mówię tu o technicznym aspekcie i jakości zdjęć, który też jest ważny, ale o zawartości i treści przekazu. Zawodowy fotograf to osoba obdarzona sztuką obserwowania świata, a także instynktem przewidywania zdarzeń. Te cechy w połączeniu z umiejętnością doboru i wykorzystania potencjału sprzętu oraz oprogramowania wpływają na efekt końcowy, jakim jest fotografia. Zilustrowanie wydarzenia zdjęciami, które nie wzbudzają refleksji, to sucha i bezwartościowa dokumentacja. To często tysiące plików bez wartości zapychające dyski twarde. Czy zatem każdy zawodowy fotograf wykona właściwie swoją pracę na evencie? Fotograf z doświadczeniem w reportażu zrobi to z pewnością lepiej od portrecisty czy fotografa specjalizującego się w fotografii reklamowej. Fotograf z dużym doświadczeniem w pracy na eventach dostarczy jeszcze więcej wartościowego materiału, gdyż dobrze wie, czego oczekuje agencja lub event manager. Można jednak jeszcze bardziej usprawnić pracę fotografa i uzyskać dzięki temu o wiele większe efekty. Profesjonalna fotografia eventowa nie może być chaotycznym zbiorem zdjęć z wydarzenia.

POLECAMY

Angażowanie event managera do wyboru i skategoryzowania zdjęć jest dużym nadużyciem wielu fotografów. Często to czynnik wpływający na decyzję o rezygnacji z fotorelacji i współpracy z fotografem. Konieczność wyboru materiału do dalszego opracowania w nawale obowiązków skutkuje również tym, że materiał zdjęciowy często publikowany jest z dużym opóźnieniem, a jego wartość dla klienta maleje. Spośród kilku tysięcy zdjęć wybiera się zaledwie kilka. Jednolitość i spójność również pozostawiają wiele do życzenia.               

Jak więc uporządkować kwestie związane z fotografią na evencie i spowodować, że środki zainwestowane w fotografa zaczną przynosić profity? Doskonałe rozwiązanie stanowi odpowiednio opracowany brief, czyli dokument precyzyjnie określający oczekiwaniaevent managera wobec fotografa. Materiał zdjęciowy z eventu można z łatwością podzielić na kilka kategorii. Przykładem jest scenografia. Określając w briefie dokładną liczbę wymaganych zdjęć w szerokich planach, jak i w zbliżeniach, precyzujemy oczekiwania. Można określić, czy zdjęcia mają zawierać brand klienta, czy nie. To samo dotyczy zdjęć reportażowych. Bardzo ważną kwestią jest wykonanie serii zdjęć startowych i dostarczenie ich jeszcze przed wydarzeniem. Z technicznego punktu widzenia nie stanowi to żadnego problemu, a agencja, event manager lub klient może na podstawie tego materiału poinformować media społecznościowe o rozpoczynającym się wydarzeniu w oparciu o wartościowy materiał.

Fotograf pracujący na podstawie briefu dostarczy zdjęcia podzielone na odpowiednie kategorie w oczekiwanych ilościach. Mogą to być zdjęcia scenografii, detali, serwisu niezawierającebrandu klienta, wykonane tuż przed pojawieniem się gości. Może też być to materiał z po...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy