Podstawy prawne do sprawdzenia paszportu covidowego – czy możemy wiedzieć, kto jest zaszczepiony

Hotelowy know-how

Branża hotelarska od czasu rozpoczęcia pandemii COVID-19 zmaga się z wieloma problemami. Długotrwałe zamknięcie obiektów hotelarskich i gastronomicznych oraz wprowadzone limity gości spowodowały, że branża poniosła ogromne straty. Nie ulega wątpliwości, że hotelarze – chcąc ochronić się przed kolejnym lockdownem – gotowi są na wdrożenie rozwiązań, które chociaż częściowo pozwolą na dalsze prowadzenie biznesu. Czy z pomocą mogłaby przyjść możliwość sprawdzania tzw. paszportów covidowych gości? Czy istnieją podstawy prawne, aby branża hotelarska wiedziała, kto jest zaszczepiony?

Paszport covidowy to Unijny Certyfikat Covid (UCC), czyli zaświadczenie, które pozwala na swobodne przemieszczanie się po krajach Unii Europejskiej. Stanowi on potwierdzenie przyjęcia szczepionki przeciw COVID-19, przejścia choroby albo otrzymania negatywnego testu na obecność koronawirusa. Dokument ten pozwala nie tylko na swobodne przekraczanie granic, lecz w wielu krajach pozwala również na skorzystanie z usług restauracji czy hotelu. Jak jest w Polsce?
Od 1 lipca br. obywatele naszego kraju również mogą uzyskać Unijny Certyfikat Covid. Nie oznacza to jednak, że bez paszportu covidowego na terenie naszego kraju nie mogą skorzystać z usług obiektów hotelowych czy restauracji. Aktualnie w Polsce nie ma przepisów, które pozwalałyby na korzystanie z usług branży hospitality (poza ew. limitami) wyłącznie przez osoby zaszczepione. Nie ma również przepisów nakazujących hotelarzom i restauratorom weryfikację, czy gość posiada UCC. Takie rozwiązania istnieją jednak już w wielu innych krajach (np. we Francji czy we Włoszech), co oznacza, że tam prowadzący biznes w branży hospitality mają obowiązek weryfikacji, czy gość został zaszczepiony (lub posiada negatywny test na obecność COVID-19). 
Ponieważ w Polsce hotel nie ma obowiązku sprawdzania paszportów covidowych swoich gości – pojawiły się pytania, czy jednak może samodzielnie taką zasadę wprowadzić i oferować usługi wyłącznie osobom zaszczepionym, powołując się na bezpieczeństwo gości i pracowników. I tu warto podkreślić, że podobnie, jak nie ma przepisów pozwalających na korzystanie tylko osobom zaszczepionym z usług hotelarskich, tak w przepisach nie ma również podstawy prawnej do sprawdzania paszportu covidowego przez obiekt hotelarski. Oznacza to, że hotel nie powinien samodzielnie takich zasad wprowadzać. Co więcej – w Polsce nie tylko nie ma obowiązujących przepisów, które nakazywałyby weryfikację paszportów covidowych przez hotelarzy i restauratorów, ale nie ma również takich, które dawałyby...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy