Rozwiązania smart – zmień swój hotel w inteligentny budynek

Technologie w hotelarstwie

Każdy klient ma swoje preferencje związane z pobytem w hotelu. Dzięki nowoczesnym technologiom w zasadzie całe wyposażenie pokoi może dopasowywać się do gustów gości. Poczynając od świateł, programów w telewizji, temperatury, a na wiszących na ścianach obrazach kończąc. To jednak nie tylko kwestia komfortu gości, ale i realnych korzyści dla zarządzających obiektami. Inteligentny hotel sam dba o minimalizowanie zużycia energii czy zgłaszanie możliwych usterek nawet zanim do nich dojdzie.

Wchodzimy do pokoju hotelowego. Rolety w oknach powoli się unoszą, światła uruchamiają, a na ekranie telewizora wyświetla się powitanie z naszym imieniem i nazwiskiem. Klimatyzacja ustawia temperaturę na takim poziomie, jaki lubimy. Kanały w telewizji ustawione są w kolejności naszych preferencji. Z głośników płynie ulubiona muzyka, a na ścianach wiszą obrazy pasujące do naszego gustu. Wystarczy słowo, a łazienka sama przygotuje ciepłą kąpiel. Tak już niedługo będzie wyglądał standard podejmowania gości w nowoczesnym hotelu. Wszystko za sprawą inteligentnego wyposażenia. 

POLECAMY

Na wyciągnięcie ręki

Urządzenia takie jak klimatyzacja, silniki rolet, oświetlenie, multimedia, specjalne lustra i obrazy, a nawet krany – już teraz mogą komunikować się z otoczeniem i zmieniać swoje działanie w zależności od potrzeb.

Możemy więc połączyć sterowanie wszystkimi urządzeniami w jednym systemie. Wystarczy tablet, pilot do telewizora, smartfon klienta czy urządzenie rozpoznające mowę, by zarządzać pokojem. Wynns Resort w Las Vegas wyposażył wszystkie pokoje w urządzenia Amazon Echo pozwalające na sterowanie głosem oświetleniem, temperaturą, draperiami i telewizorem. 

W siedzibie sieci Marriott powstało specjalne laboratorium, gdzie testowany jest pokój przyszłości. Poszczególne elementy inteligentnego systemu zarządzania pokojem będą wprowadzane do hoteli w ciągu pięciu najbliższych lat.

– Wiemy, że nasi goście spodziewają się, że w swoim życiu będą mogli spersonalizować prawie wszystko, a ich doświadczenie w hotelu nie powinno być niczym innym. Współpracując z najlepszymi w swojej klasie partnerami, wykorzystujemy technologię mobilną i technologię głosową, aby zapewnić naszym gościom możliwość ustawienia pokoju tak, aby najlepiej odpowiadał ich potrzebom – bez względu na to, czy tworzy to doskonałe środowisko relaksacyjne, czy też umożliwia wydajność. dla osób podróżujących służbowo – mówi Stephanie Linnartz, dyrektor ds. globalnego handlu w Marriott International.

Samoobsługa

Jeżeli klient rezerwuje pokój za pomocą aplikacji dostarczonej przez hotel, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby za jej pomocą mógł otworzyć drzwi pokoju. Co więcej, wsiadając do windy, może mieć pewność, że ta zawiezie go na właściwe piętro. W ten sposób klient nie musi meldować się w recepcji, a kluczem jest jego własny telefon. Równie dobrze ten sam telefon może służyć do powiązania rachunków klienta z baru, SPA czy restauracji. Dla klienta jest to bardzo wygodne rozwiązanie, bo zazwyczaj telefon ma przy sobie i nie musi nosić dodatkowej karty czy klucza. Oszczędza czas potrzebny na zameldowanie i rozliczanie dodatkowych usług.

Jest to również korzystne dla samego hotelu. Taka samoobsługa przy meldowaniu oznacza mniejsze obciążenie recepcji, a sam fakt dokonywania rezerwacji przez aplikację hotelową oznacza konkretne korzyści.

Nie musimy płacić prowizji internetowym biurom podróży, a poza tym mamy znacznie większe szanse, że klient, który raz skorzystał z takiej aplikacji, będzie z niej korzystał przy kolejnej podróży. Łatwiej dotrzeć do takiego klienta z ofertami specjalnymi czy podpowiedzieć dodatkowe atrakcje w czasie pobytu.

Sterowanie pokojem

Ten sam telefon może również sterować wyposażeniem pokoju. Systemy takie jak klimatyzacja, oświetlenie, rolety czy multimedia z powodzeniem mogą być sterowane za pomocą urządzenia, które jest klientowi dobrze znane, bo korzysta z niego na co dzień. Co więcej, system może zapamiętywać preferencje klienta i odtwarzać je automatycznie w każdym hotelu danej sieci na świecie. Chodzi o temperaturę w pokoju, kolejność stacji telewizyjnych czy natężenie lub barwę światła. 

Klient może sam zaprogramować sposób budzenia o konkretnej godzinie. System może o wyznaczonej porze odsunąć rolety lub powoli zwiększać natężenie światła. Oprócz tego, zamiast dźwięku budzika czy telefonu, może włączyć muzykę lub kanał informacyjny w telewizji. Jeden z hoteli w Amsterdamie pozwala połączyć system hotelowy z informacjami o lotach i jeśli odlot samolotu jest opóźniony, system sam zmieni porę budzenia, by podarować klientowi dodatkowy czas sn...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy