Jednym z bardzo istotnych elementów poszerzających funkcjonalność takiego systemu jest właśnie automatyka hotelowa. Pozwala ona monitorować różnego rodzaju czujniki i sterować urządzeniami w pomieszczeniach. W dobrych rozwiązaniach tego typu system powinien być zogniskowany na potrzebach gościa. Zastosowanie odpowiedniej technologii umożliwia zarządzanie wszystkimi zasobami z jednego miejsca – również zdalnie przez internet. Co więcej, personel i goście mogą otrzymać dostęp do aplikacji, która umożliwia dwustronną komunikację oraz sterowanie elementami wyposażenia pokoju hotelowego.
POLECAMY
Automatyka hotelowa to coś więcej niż automatyka budynkowa
Obecnie większość powstających budynków już na etapie projektu jest wyposażana w elementy automatyki. Mam tu na myśli zewnętrzne czujniki temperatury, czujniki ruchu, kamery, systemy antywłamaniowe czy standardy przeciwpożarowe, które większość projektantów uznaje za normę. Na rynku istnieje wielu producentów urządzeń do automatyki, jednak ich oferta koncentruje się na tzw. sterownikach uniwersalnych PLC (Programmable Logic Controller). Są one idealnie dopasowane do budynków biurowych, centrów handlowych czy lotnisk. Pytanie, które pojawia się podczas naszych rozmów z klientami, brzmi następująco: czy możliwe jest zaadaptowanie rozwiązań PLC do wsparcia pracy hotelu? Oceniając nakład pracy i koszty, należy sobie otwarcie powiedzieć, że jest to nieopłacalna inwestycja.
Specyfika działalności hotelowej kreuje inne wymagania dotyczące sterowników automatyki w budynkach. W hotelu cała uwaga powinna koncentrować się na gościu i jego pokoju. Dodatkowo oczekiwany zakres funkcjonalności automatyki hotelowej jest zdecydowanie większy niż w przypadku standardowej automatyki budynkowej. Warto również pamiętać, że biura otwarte są tylko w dni robocze, a personel może przechodzić cykliczne szkolenia, które pokazują, jak obsługiwać sterowniki i poruszać się po budynku. Natomiast pobyty w hotelach są zazwyczaj krótkotrwałe, więc obsługa automatyki hotelowej powinna być maksymalnie prosta i intuicyjna.
Jakich funkcji mogą oczekiwać goście hotelowi?
Tak jak wspominałem, zasadniczą cechą automatyki hotelowej jest jej koncentracja na potrzebach gościa. Przyjrzyjmy się zatem rozwiązaniom tej automatyki jego oczami. Klient przybywając do hotelu, oczekuje szybkiego dostępu do pokoju. Najlepie...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 elektronicznych wydań,
- nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
- ... i wiele więcej!