Systemy rezerwacji pokojów – optymalne zarządzanie cenami

Technologie w hotelarstwie

Jak wiadomo, systemy hotelowe są obecnie nieodzownym elementem wyposażenia każdego nowoczesnego hotelu. Niosą ze sobą wiele funkcji usprawniających codzienną pracę personelu i pozwalają na efektywne zarządzanie całym obiektem oraz tworzenie kompleksowych raportów i analiz, tak ważnych przy planowaniu i realizacji strategii biznesowych. System rezerwacyjny często stanowi pierwszy punkt kontaktu gość – hotel. Ważne, by to pierwsze spotkanie przebiegało sprawnie i satysfakcjonująco dla obydwu stron. 

Gdy mowa o rezerwacji w hotelu, większość gości myśli o portalach rezerwacyjnych, które pozwalają na przeglądanie ofert i rezerwację pobytu bądź o rezerwacji bezpośrednio w hotelu (na stronie lub telefonicznie).

POLECAMY

Gość nie zastanawia się zwykle, z czego wynikają prezentowane ceny, jest natomiast skłonny porównywać je między poszczególnymi hotelami. 

Dla nas, jako specjalistów, rezerwacja to o wiele więcej. Hotele korzystają z różnych platform dystrybucji, takich jak wyspecjalizowane platformy rezerwacyjne, operatorzy współpracujący z hotelami czy globalne systemy dystrybucji. Profesjonalny system hotelowy łączy w sobie wszystkie ścieżki pozyskiwania gości, umożliwiając efektywne przyjmowanie rezerwacji, a także ułatwia szybkie reakcje na wszelkie zmiany cen na rynku i ich natychmiastową aktualizację we wszystkich kanałach dystrybucji. Dopiero te elementy składają się na efektywne zarządzanie obłożeniem hotelu. 

Dostęp do systemu rezerwacyjnego to również duży atut dla gości. Dzięki niemu mają dostęp do całościowej ceny za pobyt oraz mogą dokonać szybkiej rezerwacji. Możliwość wyboru dogodnego sposobu uregulowania płatności (karta, inna płatność on-line) również jest nie do przecenienia. Ponadto gość ma dużą łatwość korzystania z wszelkiego rodzaju voucherów czy kart podarunkowych. Wszystkie aspekty, które mogą być postrzegane przez gościa jako udogodnienia, są w istocie równie wygodne dla operatora hotelu (lub sieci). Dodatkowo dochodzi jednak wiele zalet dostrzeganych tylko przez personel i właścicieli. Należy tu przede wszystkim wspomnieć o efektywnym zarządzaniu cenami pokoi.

Rys. 1. Profit Management Center – PMC

 

Wiadomo, że od dawna ceny w hotelach nie są stabilne i zmieniają się niezwykle dynamicznie (chociażby w zależności od takich czynników, jak ceny konkurencji, pogoda, dzień tygodnia czy zmiany cen surowców lub mediów). Oczywiste jest zatem, że potrzebny jest dostęp do danych i możliwość ich efektywnej analizy. Ważne, by program hotelowy umożliwiał analizę na kilku poziomach. Kadra zarządzająca na co dzień potrzebuje dostępu do określonych danych, raczej zwyczajowo obserwuje i ocenia konkretne wskaźniki, a główną wartość stanowi tu dostęp do tych danych 24/7 i ich aktualizacja w czasie rzeczywistym. Specjalnie z myślą o tej sytuacji stworzyliśmy panele dla kierowników, tzw. Dashboardy, zapewniające dostęp do kluczowych wskaźników za pomocą urządzeń mobilnych. 

Sytuacja przedstawia się nieco inaczej, gdy mowa o przygotowaniu strategii czy przy podsumowaniach okresowych. Trzeba wówczas dysponować pełnymi możliwościami analitycznymi, czyli narzędziami pozwalającymi na p...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy