Technologie chmurowe w hotelarstwie

Technologie w hotelarstwie

Fundamentem sukcesu każdego hotelu są jego goście. Jeśli są oni zadowoleni i wracają, wtedy biznes się rozwija. Jak dbać o lojalność klientów? Pomagają w tym nowoczesne technologie chmurowe (technologie cloudowe), dzięki którym hotelarze zapewniają klientom wspaniałe doświadczenia przed, w trakcie oraz po zakończeniu pobytu. Właściciele hoteli przenoszą do chmury wiele obszarów swojej działalności: od sprzedaży czy marketingu po automatykę budynkową! Nawet najlepszy obiekt hotelowy o najwyższym standardzie i z najlepszą infrastrukturą nie będzie bowiem w pełni konkurencyjny bez wsparcia technologii.

Dziś opowiemy o tym, co to są technologie chmurowe, jakie mają zalety i co najważniejsze: jak dzięki nim hotele mogą budować przewagę konkurencyjną?

POLECAMY

Kilka słów o technologii chmurowej

Choć nazwa jest dość tajemnicza, tzw. technologia chmury obliczeniowej oznacza, że przedsiębiorstwo decydujące się na takie rozwiązanie nie musi mieć żadnej infrastruktury on-premise, czyli w swoich obiektach, ponieważ dbanie o zaplecze jest po stronie dostawcy. Nie musisz nawet wiedzieć, gdzie dokładnie znajduje się infrastruktura i to stąd właśnie wzięło się abstrakcyjne określenie „chmura obliczeniowa”. Choć serwerownie są jak najbardziej uziemione – dosłownie i w przenośni.
Rozwiązania chmurowe nazywane są SaaS, od angielskiego określenia Software as a Service, czyli oprogramowanie jako usługa. Są to takie produkty, których nie musisz nigdzie instalować. Jeśli więc korzystasz z dokumentów czy arkuszy Google, pracujesz w chmurze, ponieważ jedyne, co musisz zrobić, to zalogować się w przeglądarce. Jeżeli zaś używasz pakietu MS Office, musisz zainstalować go na swoim dysku, nie jest to więc rozwiązanie chmurowe.
W kontekście rozwiązań chmurowych mających ułatwić zarządzanie relacjami z klientami, a w przypadku hoteli – gośćmi, mówimy o systemach CRM (Customer Relationship Management). Adresują one wiele obszarów działalności i są doskonałym przykładem narzędzi w chmurze.

Bezpieczeństwo i skalowalność

Technologia cloud oferowana przez zaufanych dostawców ma wiele zalet: 

  • jest bezpieczna – to priorytet dla każdego dostawcy i podstawowa kwestia dla klientów, dostawca nie może pozwolić sobie na kompromisy w tym obszarze, bo zwyczajnie straci klienta;
  • jest skalowalna, co oznacza, że wraz z rozwojem swojego przedsiębiorstwa nie musisz inwestować w infrastrukturę – zajmuje się tym dostawca; 
  • jest tańsza niż rozwiązania lokalne (on-premise) – między innymi dzięki temu, że możesz dowolnie dostosowywać je do potrzeb swojego hotelu i otrzymujesz rozwiązanie szyte na miarę – nie musisz kupować gotowego pakietu rozwiązań;
  • jest mobilna: aplikacje na smartfony i urządzenia przenośne umożliwiają dostęp do danych gromadzonych w chmurze, co jest konieczne, szczególnie jeśli trzeba szybko reagować na zmieniające się preferencje klientów lub rozwiązywać problemy;
  • umożliwia agregację i analitykę ogromnych ilości danych o Twoich klientach, dzięki czemu możesz stale podnosić jakość swoich usług. 

Z technologii chmurowych korzystają hotele na całym świecie. Z największych warto wymienić choćby globalnych graczy jak Marriott czy Accor. W Polsce jakiś czas temu głośno było o wdrożeniu rozwiązań typu cloud przez sieć hoteli Gołębiewski. Wg badania Northumbria University Research Portal 82,43% badanych przedstawicieli branży hotelarskiej wykorzystuje systemy SaaS (Software as a Service).

Jak branża hotelarska zyskuje dzięki technologiom chmurowym?

A teraz to, co – mamy nadzieję – najbardziej zainteresuje właścicieli i menedżerów hoteli. Kilka słów o konkretnych zaletach technologii cloud w kontekście kluczowych obszarów działalności hotelarskiej.

Pozyskiwanie nowych klientów 

Czy wiesz, że aż 84% klientów ufa opiniom zamieszczanym w internecie? Dzięki chmurowym narzędziom do śledzenia internetowych wzmianek o Twoich usługach (Social Listening) możesz na bieżąco reagować na treści związane z Twoim hotelem, a także w miarę potrzeby komunikować się z niezadowolonymi klientami. Dasz tym samym do zrozumienia, że dbasz o swoją markę, a ponadto nie pozostajesz obojętny na głos gości. Twoja proaktywność może być języczkiem u wagi w sytuacji, w której potencjalny gość będzie mieć do wyboru podobne obiekty w tej samej lokalizacji. Jest duża szansa, że wybierze właśnie Twój!
 


Zwiększanie lojalności kl

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy