Tworzenie inteligentnego hotelu od podstaw

Technologie w hotelarstwie

Budynki hotelowe zmieniają się z roku na rok. Kompleksy hotelowe, które były najnowocześniejsze kilkadziesiąt lat temu, obecnie nadają się wyłącznie do wyburzenia. Nowe technologie budynków to struktura konstrukcji murów i ścian, które będą odpowiednio zaprojektowanie do naszych czasów. Przyjrzyjmy się bliżej, jakie cechy powinien mieć inteligentny hotel.

Inteligentny budynek ma systemy czujników i detektorów oraz zintegrowany system zarządzania wszystkimi instalacjami. Dzięki informacjom pochodzącym z różnych elementów systemu budynek może reagować na zmiany środowiska wewnątrz i na zewnątrz, co prowadzi do maksymalizacji funkcjonalności, komfortu i bezpieczeństwa, minimalizacji kosztów eksploatacji i modernizacji oraz ograniczenia emisji szkodliwych zanieczyszczeń.

POLECAMY

System inteligentnego budynku nie powinien wpływać negatywnie na ludzi znajdujących się w jego środowisku. Często możemy spotkać się w hotelarstwie odnośnie do inteligentnego hotelu z akronimem BMS (Building Management Systems), który jednak oprócz hotelu znajduje zastosowanie także w budynkach biurowych i przemysłowych. 

Najczęściej centralny system komunikuje się z wieloma systemami, które są zintegrowane z:

  • sterowaniem oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego w zależności od stanu obecności osób w pomieszczeniu oraz ruchu w oparciu o natężenie światła. Najczęściej w hotelach stosowane jest w częściach wspólnych (korytarzach, łazienkach ogólnodostępnych z wyłączeniem kabin, gdzie stosuje się detektory obecności);
  • sterowaniem ogrzewaniem osobnych pomieszczeń (najczęściej zastosowanie sekcji pomieszczeń, które mają indywidualne sterowniki ogrzewania, takie jak sale konferencyjne, restauracja, bar, recepcja i hall. Podczas zmian pogodowych jest to przydatne urządzenie w celu optymalizacji kosztów zużycia energii; 
  • sterowaniem wentylacją, klimatyzacją i filtracją w oparciu o parametry jakości powietrza, czyli dwutlenku węgla i wilgotność. Najbardziej nowoczesne klimatyzatory instalowane w hotelach mają funkcje kontroli wilgotności i nawilżania pomieszczenia. Obecnie instaluje się czujniki, które weryfikują wilgotność i podają informacje do centralnego systemu zarządzania; 
  • symulacją obecności (detektory obecności) – instalowaną najczęściej w toaletach i pokojach. Pomaga w komunikacji z recepcją i z działami pań pokojowych. Czujniki te pozwalają na nieinwazyjne wchodzenie do pokoju przez obsługę;
  • systemem alarmowym i monitoringiem budynku z zewnątrz i wewnątrz;
  • systemem przeciwpożarowym, DSO – dźwiękowym systemem ostrzegania zintegrowanym z BMS;
  • systemem kontroli dostępu – system kontroli wejść pracowników do pomieszczeń monitujących wejścia o wysokiej skali ryzyka; 
  • systemem zarządzania produkcją i magazynowaniem energii odnawialnej z własnych mikroźródeł;
  • obsługą urządzeń audio-video i rozbudowanych systemów wizyjnych i innych urządzeń codziennego użytku;
  • systemem sterowania oddymianiem pożarowym, sterowania i monitorowania klap przeciwpożarowych.

Sterowanie ogrzewaniem

Przykładem zastosowania może być reakcja systemu na zbyt niską temperaturę w danym pomieszczeniu, polegająca na podgrzaniu powietrza wyłącznie w tym konkretnym pomieszczeniu. System może działać także odwrotnie, tzn. w przypadku zbyt wysokiej temperatury w pomieszczeniu może podjąć kroki mające na celu jej obniżenie do wskazanej wartości. 

Reakcja systemu w przeciwieństwie do klasycznych rozwiązań nastąpi tylko wtedy, gdy w pomieszczeniu znajduje się żywa osoba. Jeśli budynek jest wyposażony w system identyfikacji, to reakcja systemu ogrzewania/klimatyzacji następuje w momencie wejścia lub wyjścia użytkownika z budynku. Najczęściej systemy te wykorzystywane są w hallu recepcyjnym, gdzie w zależności od funkcjonalności budynku przebywa lub przechodzi największa liczba gości.  

Inteligentny budynek ma systemy czujników i detektorów oraz zintegrowany system zarządzania wszystkimi instalacjami. Dzięki informacjom pochodzącym z różnych elementów systemu budynek może reagować na zmiany środowiska wewnątrz i na zewnątrz, co prowadzi do maksymalizacji funkcjonalności, komfortu i bezpieczeństwa, minimalizacji kosztów eksploatacji i modernizacji oraz ograniczenia emisji szkodliwych zanieczyszczeń.

 

Symulacja obecności

Popularnym sposobem wykorzystania systemu inteligentnego hotelu jest symulacja obecności gości polegająca na załączaniu i wyłączaniu oświetlenia w konkretnych pomieszczeniach oraz np. na odtwarzaniu muzyki w konkretnych pomieszczeniach. Centralne st...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy