10 elementów, które czynią hotel prawdziwie luksusowym

Hotelowy know-how

U podstaw luksusowej usługi hotelowej leży wiele elementów, które nie dotyczą jedynie fizycznych atrybutów obiektu. One wykraczają znacznie poza materialne pojęcia. Luksusowa usługa to mieszanka ekstrawagancji i przepychu oraz autentycznych niezapomnianych doświadczeń i przewyższanie oczekiwań gościa ponad standardy marki. Musi być w pewnym sensie niepowtarzalna, wyjątkowa, mieć charakter ekskluzywności. Przyjrzyjmy się elementom, które czynią hotel prawdziwie luksusowym.

Pojęcie luksusowego hotelu wywołuje od jakiegoś czasu wiele dyskusji na naszym rynku hotelowym, gdzie ten segment hoteli dopiero raczkuje, a hotele skategoryzowane na pięć gwiazdek pozostawiają wiele do życzenia. Przede wszystkim dlatego, że niewielu naszych rodzimych inwestorów stać na hotel prawdziwie luksusowy, a ponadto zwrot z takiej inwestycji jest dłuższy. Świadczy o tym chociażby fakt, że sieci hotelowe nie wprowadzają do Polski swoich luksusowych marek. Otwarcie hotelu Raffles Europejski w Warszawie jeszcze wiosny nie czyni, choć jest to ważny postęp i rozpala nasze nadzieje na więcej. Zatem co czyni hotel prawdziwie luksusowym?

POLECAMY

1. Lokalizacja

Lokalizacja jest niezwykle istotna dla luksusowej marki, nie tylko hotelowej. Definiuje pozycję marki i jej aspiracje. Luksusowy hotel musi być w centrum danej destynacji. W prestiżowym otoczeniu, które stanowi wartość dla gości. Musi być w miejscu, w którym chcą przebywać, w którym coś się dzieje. Dużą wartością luksusowego hotelu jest również to, że bywa destynacją samą w sobie.

2. Dziedzictwo

Dziedzictwo i łącząca się z nim historia obiektu wzbogacają wartość luksusowego hotelu, tworzą jego duszę. Ale na dziedzictwo hotelu składa się nie tylko jego historia, ale i praca pokoleń ludzi, którzy pracowali i pracują na rzecz budowania silnej marki, oraz wizja samych jej kreatorów. To także elementy, które decydują o wyjątkowości hotelu, takie jak właśnie lokalizacja, wyjątkowa architektura, styl wnętrz, elementy wystroju oraz sami goście, zwłaszcza ci znani, którzy stają się ambasadorami marki. Pielęgnowane dziedzictwo stanowi gwarancję zachowania wysokiej jakości usługi. Dziedzictwo to swego rodzaju DNA luksusowej marki, które przenosi na nowe, modernistyczne obiekty. Współczesne marki luksusowych hoteli bez historii, które dopiero powstały, muszą od początku budować swoje dziedzictwo dla przyszłych pokoleń gości i pracowników.

3. Twórca i wizja

Każda luksusowa marka ma swojego ojca założyciela, wizjonera, który zbudował silne podstawy i wyznaczył kierunek rozwoju. Twórcę inspirującego personel. Lidera szykującego następców, którzy będą pielęgnować tradycję i dbać o dziedzictwo hotelu i marki. Luksusowe hotele z tradycjami, jak i te współczesne, często wprowadzają innowacyjne rozwiązania dotyczące wyposażenia czy obsługi. Four Seasons jako pierwsza sieć hotelowa wprowadziła kosmetyki do łazienek i usługę SPA w swoich hotelach.  St. Regis w Nowym Jorku był pierwszym hotelem na świecie, który miał klimatyzację. Plaza w Nowym Jorku jako pierwszy hotel na świecie w 2008 r. wyposażył pokoje w tablety służące jako informator i umożliwiające rezerwację usług dodatkowych. Waldorf Astoria,  także w Nowym Jorku, wprowadził jako pierwszy hotel na świecie usługę dostarczania posiłku do pokoju (room service).

4. Goście

Żaden hotel nie będzie istniał bez swoich gości, którzy wierni marce będą ją rekomendować innym. Goście tworzą nie tylko historię obiektu, ale także jego atmosferę, reputację i poczucie ekskluzywności. Wszak nie każdego stać na pobyt w hotelu prawdziwie luksusowym. Goście wcale nie muszą być sławni, aby przyciągnąć pożądaną klientelę. Jednak znani artyści, arystokraci, biznesmeni prowadzący rozmowy o interesach w renomowanej hotelowej restauracji, ludzie świata kultury i show-biznesu (ale show wyższych lotów) na pewno podnoszą prestiż hotelu. Nazwiska znanych i – dodałbym – uznanych osób niewątpliwie pomagają w budowaniu historii, renomy, a niekiedy mitów, które dodają smaczku.

5. Apartamenty

Każdy prawdziwie luksusowy hotel ma tzw. Signature Suites, czyli apartamenty flagowe. Ich historia jest często związana ze znanymi osobistościami, które w nich mieszkały. To też element dziedzictwa luksusowych hoteli. W takich apartamentach pozostają często przedmioty używane przez ich byłych mieszkańców, które dodają wartości, w sensie niematerialnym i materialnym – przekładając się na cenę apartamentu.

Najwyższą kategorią Apartamentów (przez duże A) są oczywiście Prezydenckie i Królewskie, które kosztują nawet dziesiątki tysięcy dolarów za noc. Apartament Prezydencki w hotelu Raffles Europejski w Warszawie kosztuje „jedynie” 16 tys. zł za noc. 

Lokalizacja jest niezwykle istotna dla luksusowej marki, nie tylko hotelowej. Definiuje pozycję marki i jej aspiracje. Luksusowy hotel musi być w centrum danej destynacji. W prestiżowym otoczeniu, które stanowi wartość dla gości. Musi być w miejscu, w którym chcą przebywać, w którym coś się dzieje. Dużą wartością luksusowego hotelu jest również to, że bywa destynacją samą w sobie.

 

6. Personel

To pracownicy tworzą unikalną kulturę firmy. Są istotą hotelu, zwłaszcza luksusowego. Dostarczają usługę w oparciu o standardy i filozofię marki. To oni tak naprawdę decydują o sukcesie hotelu. Ogromną wartością dla luksusowego obiektu są pracownicy z długim sta...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy