Dołącz do czytelników
Brak wyników

Technologie w hotelarstwie

8 czerwca 2022

NR 3 (Maj 2022)

Czy innowacje technologiczne wpływają na doświadczenia gości hotelowych?

0 128

Profil gości oraz ich oczekiwania dotyczące doświadczeń zmieniają się wraz z rozwojem technologii. Odwiedzającym nie wystarcza już sam dostęp do sieci bezprzewodowej. Oczekują, aby była ona szybka, bezpieczna i pozwalała na podłączenie wielu urządzeń naraz. Jakę sprostać wymaganiom klientów i nie ponieść przy tym dużych kosztów?

Czego oczekuje nowoczesny klient?

Goście rezerwujący nocleg w obiekcie mają różne wymagania, ale łączy ich jedno – potrzeba dostępu do sieci lokalnej.  
Z badań amerykańskiego dostawcy internetu współpracującego z sektorem HoReCa wynika, że dla 90% ankietowanych możliwość korzystania z hotelowego wi-fi jest bardzo ważna. Na tyle, że aż 85% z nich gotowych jest zmienić rezerwację na inną w przypadku, gdy obiekt nie będzie oferował dobrej jakości internetu1. 
Co ciekawe, 65% gości już w ciągu pierwszych 7 minut pobytu logowało się do wi-fi, a 76% próbowało podłączyć więcej niż jedno urządzenie. Ponadto aż 90% właścicieli obiektów zaznaczyło, że streaming treści był zdecydowanie najczęstszą z poszukiwanych usług. Respondenci wyrażali również obawy o bezpieczeństwo swoich danych.  
Dostęp do internetu stał się już nie tyle ciekawym dodatkiem do pobytu, ile realnym oczekiwaniem ze strony klienta. Wymagania nowoczesnego gościa poszerzyły się również o bezpieczeństwo oferowanego połączenia oraz streaming zapewniający rozrywkę. Umiejętność realizacji tych potrzeb powinna być dzisiaj w standardowej ofercie każdego nowoczesnego hotelu.

POLECAMY

Czy nie wystarczy zwykły router?

W niewielkich obiektach rzeczywiście domowy router może zdać egzamin. Jednak w przypadku dużych budynków typowe urządzenia nie spełnią wielu ważnych kryteriów. Poza tym nie sprawdzą się w zmiennych warunkach atmosferycznych oraz gdy priorytetem będzie moc sygnału wi-fi w parku, na placu zabaw czy parkingu.
Infrastruktura sieciowa hotelu musi być budowana przy pomocy przeznaczonego do tego sprzętu spełniającego kryteria jakości, prędkości i przepustowości. Projektując sieć, należy przewidzieć przybliżoną liczbę osób z niej korzystających. Na przykład w pomieszczeniach biurowych czy pokojach będzie to zaledwie kilka osób. W tym przypadku jeden punkt dostępowy powinien wystarczyć. Natomiast w salach konferencyjnych i restauracjach liczba urządzeń podłączonych do wi-fi może oscylować wokół tysięcy, a to wymaga wdrożenia dedykowanych, indywidualnie projektowanych rozwiązań.
Z kolei infrastruktura na zewnątrz hotelu powinna wyróżniać się dużym zasięgiem obejmującym cały teren oraz możliwością jednoczesnej obsługi wielu użytkowników. Ponadto sprzęt umieszczany w otoczeniu obiektu musi charakteryzować się odpornością na warunki atmosferyczne oraz być dostosowany do montażu na różnych obiektach i powierzchniach – np. ścianach czy słupach. 

Technologia dla branży hotelarskiej

Standardem wyjściowym jest oferowanie dwóch pasm wi-fi – 2,4 oraz 5 GHz. Pierwsze pozwala na dostarczenie sygnału na większym obszarze, lecz przy niższej wydajności i dla mniejszej liczb użytkowników. Drugie pozwala na uzyskanie większej przepustowości i dużej liczby podłączonych jednocześnie urządzeń, jednak w mniejszej odległości od routera. Na uwagę zasługuje również technologia mesh. Pozwala ona na uruchomienie punktów dostępowych w miejscach, do których nie można poprowadzić tradycyjnego okablowania. W takiej sytuacji sygnał sieciowy jest dostarczony do punktu dostępowego drogą radiową. Technologia mesh jest jedynym rozwiązaniem w miejscach, w których tradycyjna instalacja nie jest możliwa – np. w hotelach zlokalizowanych w zabytkowych budynkach czy na terenach zielonych. Tam, gdzie liczba gości korzystających z wi-fi sięga setek, a nawet tysięcy, warto zdecydować się na punkty dostępowe oferujące technologie MU-MIMO czy beamforming. Są one wysoko wydajne, a ich zadaniem jest obsługa maksymalnej liczby urządzeń przy zachowaniu wysokich parametrów jakościowych sygnału. 
Przydatnym rozwiązaniem...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Sześć numerów czasopisma w wersji papierowej,
  • prenumeratę w wersji elektronicznej,
  • pełne archiwum czasopisma online,
  • 4 dostępy do szkoleń / webinariów organizowanych przez redakcję...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy