Czy media strumieniowe zastąpią tradycyjną telewizję w hotelu?

Technologie w hotelarstwie

Jeszcze kilkanaście lat temu usługi Video on Demand, czyli filmy na życzenie, były popularne w hotelach. Zwłaszcza w tych z dużą liczbą gwiazdek i nastawionych na klienta biznesowego. Wielkie metalowe szafy wypełnione odtwarzaczami VHS zajmowały naprawdę dużo miejsca. Gość płacił tak jak w kinie za każdy obejrzany film. Wszystko odbywało się automatycznie w hotelowym pokoju, bez udziału recepcji czy hotelowej obsługi.

Dostęp do Internetu był płatny. Już wtedy można było zauważyć, że nie wszystkie hotele były otwarte na nowe technologie. Pomimo tego, że miały konkretny udział w zyskach – prowizję od każdego zamówionego przez gościa filmu czy wykupionego dostępu do Internetu. Wprowadzanie nowości technicznych trwało bardzo opornie. Nadal wiele hoteli ma skromną ofertę telewizyjną, głównie opierając się na telewizji naziemnej oraz słaby i niestabilny dostęp do sieci. Przekłada się to na zadowolenie gościa z pobytu w takim obiekcie, a pośrednio także na przychody. Niezadowolenie gościa to duże prawdopodobieństwo, że następnym razem wybierze inny hotel.
Takie podejście hotelarzy nie zmieni jednak faktu, że technologia ciągle ewoluuje. A w ślad za tym i przyzwyczajenia gości. Usługi VOD w hotelach są obecnie marginalne. Bezpłatny dostęp do Internetu stał się standardem. Goście coraz chętniej przenoszą swoje domowe przyzwyczajenia do hoteli. Nie chcą mieć już narzuconych przez usługę VOD ograniczonego dostępu filmów. Chcą oglądać dokładnie to samo co w domu. Korzystać z tych samych aplikacji i serwisów strumieniowych. I w tak samo prosty sposób. Bezpośrednio ze swojego laptopa, smartfona lub tabletu na ekranie telewizora w pokoju hotelowym.

POLECAMY

Nadążyć za gośćmi

Kilka lat temu królowała tendencja „zabierz ze sobą swoje urządzenie” (BYOD, ang. bring your own device) i wymusiła na hotelarzach instalację wszelkiego rodzaju łatwo dostępnych złączy czy całych paneli, tzw. media hubów. Ułatwiały podłączenie telewizora hotelowego do urządzenia gościa np. laptopa poprzez kabel HDMI. Zmieniły się urządzenia. Wraz ze wzrostem popularności technologii bezprzewodowych znikły fizyczne złącza z urządzeń. Zmieniły się trendy, które ewoluowały w stronę innego hasła – „zabierz ze sobą swój własny kontent” (BYOC, ang. bring your own content). Blisko 98% gości podróżuje obecnie ze swoim smartfonem. I właśnie smartfon stał się centrum rozrywki. Za pomocą aplikacji i wykupionego dostępu do usług strumieniowych goście otrzymują żądane treści, filmy, wydarzenia sportowe czy programy. Miejsce przestało mieć znaczenie. Rozpoczęty w domu film czy serial można oglądnąć w pociągu czy w hotelowym pokoju. „Zabierz ze sobą swoje urządzenie” powoli traci na znaczeniu. Zwłaszcza że nawet w najlepiej wyposażonym w złącza multimedialne pokoju trudno podłączyć smartfon do złącza HDMI.
Hotelarze stanęli przed wyborem, jak nadążyć za zmieniającymi się przyzwyczajeniami gości? Aplikacje, takie jak Netflix, Amazon Prime, Hulu czy Spotify stały się tak popularne, że wypierają tradycyjną telewizję liniową, czyli opartą na ustalonej ramówce programowej. Ze statystyk używalności serwisów strumieniowych w hotelach wynika, że popularnością zaczynają one przewyższać płatne kanały telewizyjne premium – filmowe i sportowe. Dostęp do tych usług internetowych jeszcze niedawno był wartością dodaną i tylko nieliczne hotele mogły sobie pozwolić na takie rozwiązania. Łatwe i bezpieczne połączenie między smartfonem a telewizorem hotelowym, aby goście mogli przesyłać strumieniowo własne zapisane profile, to obecnie coraz częstsze oczekiwanie. Tak samo jak dobre i stabilne łącze do Internetu. Niespełnienie takich oczekiwań, może sprawić, że wrażenia z pobytu będą w najlepszym razie przeciętne. A to z kolei ma duży wpływ na przychody hotelu.
Aby spełnić oczekiwania gości w tej materii, wystarczy wdrożyć kilka rozwiązań dostępnych na rynku. Najbardziej znaną usługą SVOD (ang. Streaming Video On Demand – strumieniowe filmy na żądanie) jest amerykański Netflix. I niestety większość hotelarzy ogranicza się do tego jednego serwisu, starając się za wszelką cenę udostępnić gościom akurat tylko tę usługę. Pozostawiając w niełasce znaczną część użytkowników innych serwisów. Najczęściej padające pytanie w ciągu ostatnich miesięcy to: Czy ten telewizor ma Netflixa?
 


Bezpiecz

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy