Dołącz do czytelników
Brak wyników

Spa & Wellness

19 grudnia 2018

NR 3 (Maj 2018)

Czym kierować się przy tworzeniu usługi hotelowego SPA?

44
W numerach „Biznes Hotel” 6/2017 i 1/2018 mogliście przeczytać o tym jak ważną rolę w zarządzaniu przychodem jest dobrze skonstruowana oferta. Opisałam jaką role w konstruowaniu zawsze rentownej oferty ma zaplecze, czyli infrastruktura, którą dysponujemy. Drugim niezmiernie istotnym aspektem jest usługa lub produkt, które będziemy rekomendować naszym klientom.

W celu zmaksymalizowania przychodów należy dobrze przeanalizować, co i komu będziemy sprzedawać, jak w związku z tym zarządzać ceną oraz to jakich partnerów biznesowych zaprosimy do współpracy z nami. Poniższa grafika przedstawia trójkąt współzależności usług od trzech czynników.

Zastanów się, kto będzie Twoim klientem

Aby trafnie skonstruować ofertę SPA przeanalizuj, kto będzie Twoim klientem: klient biznesowy, rodzina na pobyt wakacyjny czy zakochana para na romantyczny weekend. Możesz np. zaproponować klientowi zabiegi o długim czasie realizacji usługi i bardzo holistycznym podejściu do ciała i umysłu, a możesz postawić na szybkie rozwiązania o wysokiej skuteczności tu i teraz. Te pierwsze będą pożądane w obiektach resortowych, wypoczynkowych, gdzie goście przyjeżdżają na dłuższy wypoczynek i myślą o relaksie, sporcie oraz pielęgnacji.

Drugie natomiast sprawdzą się w hotelu biznesowym i konferencyjnym. Ustal więc potrzeby swojego potencjalnego klienta SPA i dostosuj do niego rodzaj i czas usługi. To wpływa na jej wycenę i organizacje czasu pracy terapeutów, co z kolei ma wpływ na generowanie przychodu. W jaki sposób organizacja pracy terapeutów ma wpływ na wysokość przychodu?  Każda niepotrzebnie stracone pięć minut miedzy zabiegami w dni kiedy masz 100% obłożenie powoduje utratę potencjalnego dochodu.

Charakter obiektu oraz rodzaj klienta określą też godziny funkcjonowania SPA. Od dłuższego już czasu zastanawiam się, dlaczego w większości hoteli biznesowych SPA zamyka swoje drzwi o godzinie 20.00, najpóźniej o 21.00. Gość biznesowy często dojeżdża do hotelu o godzinie 19.00 lub później i nawet jakby chciał skorzystać z usług SPA to po uzyskaniu odpowiedzi, do której jest czynne SPA, rezygnuje z pomysłu gdyż musi wybierać między kolacją a masażem.

Dobierz odpowiedniego kontrahenta

Projektując ofertę usług i produktów wybierz do współpracy dostawców produktu, którzy nie tylko chcą abyś kupił od nich produkt, ale również mają pomysł na to jak możesz go najefektywniej sprzedać i wykorzystać. Negocjując warunki umowy o współpracę z hotelami dla znanej na całym świecie marki kosmetycznej, najczęściej słyszę prośby o rabat oraz wsparcie marketingowe w postaci gratisów. Rozumiem, że wszyscy lubią otrzymywać rabaty i prezenty. Jednak z pięcioletniej współpracy z hotelowymi SPA nie wynika, aby wynegocjowane na początku gratisy pomogły tym SPA, które nie wiedziały jak je dalej dobrze wykorzystać, a nie bardzo były zainteresowane sugestiami.

Zastanów się proszę, czy Ty też masz taką magiczną szafkę, do której wędrują gratisowe produkty od dostawców otrzymywane w przesyłkach z zakupami a przeznaczone na testery lub promocje dla gości. Jeżeli masz taka szafkę i jest ciągle pełna choć rozdajesz prezenty, ro...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy