Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekologia w hotelarstwie, czyli o życiu hotelarzy w zgodzie z naturą

Artykuł | 25 kwietnia 2020 | NR 1
84

Świadomość społeczeństwa na temat troski o środowisko naturalne jest już tak wysoka, że wiele firm, w tym hotele, wpisuje w politykę odpowiedzialności społecznej biznesu (CSR) zasady proekologiczne.

Współcześni goście hotelowi przywiązują dużą wagę do takich praktyk. „Zielony trend” zaczynają dostrzegać polscy inwestorzy hotelowi i wdrażają rozwiązania, dzięki którym chcą pokazać zaangażowanie w sprawę, tym samym wyróżniając się spośród konkurencji i wzbudzając zainteresowanie klientów.

Oszczędność wody i energii 

Najczęściej stosowanymi rozwiązaniami mającymi chronić środowisko i zasoby naturalne m.in. są: perlatory montowane w kranach, dzięki którym oszczędność wody wynosi nawet kilkadziesiąt procent; minibary o wysokiej klasie energetycznej, które nie wydzielają freonu; oświetlenie LED konsumujące o 75% mniej energii i emitujące o 75% mniej ciepła; czy zmywarki kuchenne posiadające funkcje obniżające zużycie wody, energii i detergentów. Standardem staje się zasada niewymieniania ręczników, jeśli gość odwiesił je na wieszak, a także zmiana pościeli co trzeci dzień pobytu lub na życzenie gościa, co redukuje tym samym zużycie wody i detergentów. 

Hotel Crowne Plaza w Kopenhadze wręcz nagradza gości za rezygnację ze sprzątania pokoju, wręczając voucher do hotelowego baru. Z kolei sieć Vienna House nagradza gości słodkościami zostawionymi w woreczkach zawieszonych na klamce. Grupa Hotelowa Orbis (AccorHotels) realizuje program Plant for the Planet, który polega na przekazywaniu 50% oszczędności z tytułu prania ręczników na zalesianie.

Z okazji Dnia Gościa Ziemi („Earth Guest Day”) pracownicy polskich hoteli sprzątają lasy i parki oraz sadzą drzewa i kwiaty. To nie wszystko. Nowojorski 1 Hotel Central Park zamontował przy prysznicach w pokojach klepsydry odliczające czas 8 minut, jako optymalny czas na wzięcie prysznica, co ma uświadomić gościom potrzebę oszczędności wody.

Certyfikacja

Obiekty, które kompleksowo realizują politykę proekologiczną, zaczynając już od etapu budowy, mogą pochwalić się zielonymi certyfikatami, wskazującymi, w jaki sposób wybudowany obiekt wpływa na środowisko. Radisson Blu Resort w Świnoujściu jest pierwszym pięciogwiazdkowym hotelem w Polsce zaprojektowanym i wybudowanym od podstaw zgodnie z certyfikacją LEED. W trakcie procesu certyfikacji brane były pod uwagę wszystkie elementy zrównoważonego budownictwa, takie jak lokalizacja i rodzaj terenu przeznaczonego pod inwestycję, zużycie energii i wody, jakość środowiska wewnętrznego, rodzaj zastosowanych materiałów, innowacyjność. 

QO Amsterdam to pierwszy hotel w Europie, który otrzymał najwyższy stopień Platinum w certyfikacji LEED. Hotel uprawia warzywa i zioła we własnej szklarni na dachu budynku. Organiczne odpadki służą do ogrzewania obiektu. System „szarej wody” służy do spłukiwania toalet, a pozyskiwana woda deszczowa do podlewania roślin w szklarni. Do budowy hotelu użyto 5 t betonu pozyskanego w procesie recyklingu z wyburzonego starego budynku.

Z kolei krakowski hotel Mercure Stare Miasto ma certyfikat BREEAM, świadczący o niskoemisyjności i obniżeniu zużycia energii elektrycznej i cieplnej. Innym prestiżowym certyfikatem, który ocenia zarządzanie zużyciem wody, odpadami, żywnością i ekologiczne inicjatywy, jest Green Key. Posiadaczem takiego cert...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Sześć numerów czasopisma w wersji papierowej,
  • prenumeratę w wersji elektronicznej,
  • pełne archiwum czasopisma online,
  • 4 dostępy do szkoleń / webinariów organizowanych przez redakcję...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy