Hotel z franczyzą - kiedy, dla kogo, dlaczego warto

Aktualności
Czy inwestor, decydując się na realizację swojego marzenia, czyli budowę hotelu, powinien pomyśleć o franczyzie? Czy lepiej, aby stając się hotelarzem, stworzył niezależny (czytaj: wyjątkowy) obiekt? Postawmy się w roli takiego inwestora. Mamy środki, chcemy wybudować hotel. I co dalej? Jak nasz inwestor powinien podejść do dylematu: postawić na brand polski bądź światowy czy na indywidualną markę. Najlepiej zapytać u źródła.

Kiedy powinniśmy zastanawiać się nad franczyzą: przed budową czy po jej zakończeniu? Czy franczyzobiorca nakłada wymagania co do specyfiki obiektu na inwestora?

POLECAMY

Wojciech Popis, wiceprezes zarządu, VHM HOTEL MANAGEMENT Sp. z o.o.: Zastanawianie się nad franczyzą dopiero po zakończeniu budowy hotelu może doprowadzić do sytuacji, gdzie inwestor nie będzie już mógł skorzystać z pewnej ilości możliwości franczyzowych. Większość sieci hotelowych wymaga od swoich franczyzobiorców, w zależności od tego, której to marki dotyczy, uwzględnienia w planach hotelowych konkretnych elementów lub rozwiązań specyficznych dla tej marki. Może to zarówno dotyczyć koncepcji gastronomicznej dla danego obiektu, gdzie inwestor nie zaplanuje odpowiedniej powierzchni na kuchnię i zaplecze, czy też wręcz będzie się odnosiło do układu pokoju gościnnego, w którym ze względu na wymiary nie będzie możliwe zrealizowanie standardów ustawienia elementów wyposażenia danej marki. Zdecydowanie powinniśmy zastanawiać się nad franczyzą przed rozpoczęciem budowy, a dokładniej rzecz ujmując: na etapie projektowania naszego przedsięwzięcia, tak by spełnić wszystkie wymagania stawiane przez sieć. Najczęściej wypracowana koncepcja architektoniczna hotelu stanowi załącznik do umowy franczyzowej.

Jakie korzyści inwestorowi przynosi umowa franczyzowa?

Magdalena Sekutowska, dyrektor ds. rozwoju w Europie Wschodniej i Polsce Hilton World: Franczyza daje przynajmniej kilka korzyści. Spróbuję wymienić te najbardziej istotne. Po pierwsze, rozpoznawalność i w przypadku Hiltona jest to to kwestia niebagatelna. Wszystkie nasze marki, od ekonomicznej, jaką jest Hampton by Hilton, do luksusowej (Waldorf Astoria), są konceptami dopracowanymi w szczegółach, są optymalne operacyjnie (co pozwala na minimalizację kosztów operacyjnych), atrakcyjne estetycznie i innowacyjne – odpowiadające na ewoluujące oczekiwania gości – choćby pod kątem technologii. Kolejną korzyścią jest dostęp do standardów marki.  Hotele indywidualne muszą wypracowywać same standardy – i techniczne, i operacyjne.  Oznacza to, że właściciel lub ekipa zarządzająca improwizuje, często ucząc się na błędach. Wypracowanie wielu standardów samemu trwa latami i nie zawsze gwarantuje najlepsze rezultaty. Nie zapominajmy również o szkoleniach.  Z franczyzą właściciel hotelu nie potrzebuje zatrudniać firm zewnętrznych do szkolenia pracowników lub siebie. Wszystko zapewnia franczyzodawca. Dobrze wyszkoleni pracownicy przesądzają o jakości usług w hotelu.  A to przekłada się na zadowolenie gości i w ten sposób przychód hotelu. Inną korzyścią jest dystrybucja.  Dzięki franczyzie hotel ma dostęp do znacznie większej liczby kanałów sprzedaży: naszych biur sprzedaży regionalnych (w Warszawie, Frankfurcie, Moskwie etc.), naszych międzynarodowych systemów rezerwacji: centrum telefonicznego, strony internetowej, aplikacji Hilton Honors i systemu lojalnościowego.  Do tego dochodzi korzystanie z pośredników na podstawie wynegocjowanych przez nas umów. Franczyza zapewnia również d...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy