Kiedy SPA nie przynosi zysków

Spa & Wellness
Masz duże obroty, lecz SPA nie generuje zysku? Czujesz, że gdzieś uciekają Twoje pieniądze? Poddaj analizie swoje menu SPA i sprawdź, czy jest ono rentowne. Aby mieć pewność, że Twoje SPA będzie rentowne, przyjrzyj się swojemu cennikowi i zweryfikuj wszystkie koszty związane z wykonywaniem usług. Wprowadź kontrolę kosztów, procedur zabiegowych oraz ich realizacji. W poniższym artykule wyjaśnię, co składa się na dobrze skalkulowaną cenę zabiegu.

W zarządzaniu przychodem z pokoi hotelowych zawsze operujemy równą jednostką czasu, którą jest doba hotelowa. W zarządzaniu przychodem z zabiegów SPA jednostka czasu jest różna, w zależności od usługi. Dodatkowo jest zdecydowanie krótsza. Średni czas zabiegu w SPA to 60 minut. Zdarzają się usługi 30- lub 45-minutowe, zdarzają się też 75-, 90-minutowe i dłuższe. Dlatego każda usługa powinna podlegać oddzielnej wycenie, która uwzględnia ten aspekt.

POLECAMY

Aby nie popełnić błędu w szacunkach opartych na czasie trwania usługi, pamiętaj o tym, że po każdym zabiegu terapeuta powinien odprowadzić gościa do pokoju relaksu lub szatni, zamknąć sprzedaż kolejnej usługi i detalu, uzupełnić kartę klienta oraz posprzątać gabinet . Zatem czas trwania usługi to jedno, a czas pracy terapeuty, nim przejdzie do kolejnej usługi, to drugie. Warto więc od początku założyć w kalkulacji rentowności zabiegu cały czas, który terapeuta potrzebuje na pełne wykonanie usługi i opieki nad gościem. Jeżeli masaż trwa 50 minut, to do kalkulacji rentowności zabiegu zalicz minimum 60 minut.

Zdarza się, że wymuszamy na pracownikach skracanie przerw miedzy zabiegami w myśl, że przerwa miedzy zabiegami to strata czasu i pieniędzy. Nie jest to właściwy tor myślenia. Klient potrzebuje atencji, przywitania i pożegnania. Proces sprzedaży też jest złożony z etapów, gdzie na początku należy zainteresować klienta, a na końcu domknąć sprzedaż. Nie możemy zamknąć sprzedaży w gabinecie podczas np. masażu. Pod koniec usługi klient zazwyczaj jest pogrążony w głębokim relaksie, nierzadko śpi. Nie ma z nim kontaktu. Natomiast po masażu, w pokoju relaksu, przy aromatycznej herbacie terapeuta może uzyskać wysoką skuteczność sprzedażową. Aby porównać rentowność usług o różnym czasie trwania, najlepiej jest przeliczyć, jaki zysk na minutę generuje każdy zabieg. W ten sposób określisz prawdziwą rentowność każdej usługi.

Jak widzisz, w tabeli przedstawionej na rysunku numer 2, nie używam pojęcia „zysk”, lecz „zysk pozorny”, gdyż do tej kalkulacji nie bierzemy pod uwagę wszystkich kosztów. Trudne jest przeliczenie kosztów pracowniczych oraz kosztów amortyzacji obiektu na minutę zabiegu. Łatwo można za to policzyć koszty kosmetyków zużytych do zabiegów, które powinien udostępnić nam dystrybutor kosmetyków. Upe...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy