Dołącz do czytelników
Brak wyników

Spa & Wellness

27 grudnia 2019

Kiedy SPA nie przynosi zysków

60
Masz duże obroty, lecz SPA nie generuje zysku? Czujesz, że gdzieś uciekają Twoje pieniądze? Poddaj analizie swoje menu SPA i sprawdź, czy jest ono rentowne. Aby mieć pewność, że Twoje SPA będzie rentowne, przyjrzyj się swojemu cennikowi i zweryfikuj wszystkie koszty związane z wykonywaniem usług. Wprowadź kontrolę kosztów, procedur zabiegowych oraz ich realizacji. W poniższym artykule wyjaśnię, co składa się na dobrze skalkulowaną cenę zabiegu.

W zarządzaniu przychodem z pokoi hotelowych zawsze operujemy równą jednostką czasu, którą jest doba hotelowa. W zarządzaniu przychodem z zabiegów SPA jednostka czasu jest różna, w zależności od usługi. Dodatkowo jest zdecydowanie krótsza. Średni czas zabiegu w SPA to 60 minut. Zdarzają się usługi 30- lub 45-minutowe, zdarzają się też 75-, 90-minutowe i dłuższe. Dlatego każda usługa powinna podlegać oddzielnej wycenie, która uwzględnia ten aspekt.

Aby nie popełnić błędu w szacunkach opartych na czasie trwania usługi, pamiętaj o tym, że po każdym zabiegu terapeuta powinien odprowadzić gościa do pokoju relaksu lub szatni, zamknąć sprzedaż kolejnej usługi i detalu, uzupełnić kartę klienta oraz posprzątać gabinet . Zatem czas trwania usługi to jedno, a czas pracy terapeuty, nim przejdzie do kolejnej usługi, to drugie. Warto więc od początku założyć w kalkulacji rentowności zabiegu cały czas, który terapeuta potrzebuje na pełne wykonanie usługi i opieki nad gościem. Jeżeli masaż trwa 50 minut, to do kalkulacji rentowności zabiegu zalicz minimum 60 minut.

Zdarza się, że wymuszamy na pracownikach skracanie przerw miedzy zabiegami w myśl, że przerwa miedzy zabiegami to strata czasu i pieniędzy. Nie jest to właściwy tor myślenia. Klient potrzebuje atencji, przywitania i pożegnania. Proces sprzedaży też jest złożony z etapów, gdzie na początku należy zainteresować klienta, a na końcu domknąć sprzedaż. Nie możemy zamknąć sprzedaży w gabinecie podczas np. masażu. Pod koniec usługi klient zazwyczaj jest pogrążony w głębokim relaksie, nierzadko śpi. Nie ma z nim kontaktu. Natomiast po masażu, w pokoju relaksu, przy aromatycznej herbacie terapeuta może uzyskać wysoką skuteczność sprzedażową. Aby porównać rentowność usług o różnym czasie trwania, najlepiej jest przeliczyć, jaki zysk na minutę generuje każdy zabie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Sześć numerów czasopisma w wersji papierowej,
  • prenumeratę w wersji elektronicznej,
  • pełne archiwum czasopisma online,
  • 4 dostępy do szkoleń / webinariów organizowanych przez redakcję...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy