Dołącz do czytelników
Brak wyników

Komfortowy i funkcjonalny pokój hotelowy

Artykuł | 24 maja 2020 | NR 4
62

W Polsce z roku na rok przybywa hoteli, które są nie tylko coraz lepiej zarządzane, ale i projektowane. Mamy grono polskich uznanych architektów, którzy specjalizują się w inwestycjach hotelowych. Mimo to w dalszym ciągu popełniane są błędy na etapie projektowania wnętrz. Przedkłada się estetykę nad funkcjonalność i zapomina o komforcie gościa. A diabeł tkwi w szczegółach!

Hotele międzynarodowych marek mają własne wypracowane standardy urządzania i wyposażenia pokoi, więc tam sytuacja jest nieco lepsza. Jednak i w hotelach sieciowych dostrzegam problem z doborem materiałów wykończeniowych, które są zwyczajnie niepraktyczne, trudne w utrzymaniu czystości i niegwarantujące długiego okresu użytkowania. Polskie przepisy kategoryzacyjne regulują tylko niektóre kwestie. Reszta zależy od woli inwestora i wiedzy projektanta. Na podstawie  swoich obserwacji i doświadczeń chciałbym wskazać istotne elementy komfortowego i funkcjonalnego pokoju hotelowego. 

Praca i wypoczynek

Projektując pokój hotelowy, należy mieć na uwadze, że jest on miejscem zarówno do wypoczynku, jak i pracy. Łóżko to główny element wyposażenia pokoi. Przepisy kategoryzacyjne regulują kwestię jego szerokości i długości. Brakuje jednak przyjętego standardu wysokości łóżka. Zważywszy na komfort gościa łóżko powinno mieć ok. 60 cm wysokości (to suma wysokości nóżek, podstawy i materaca, a niekiedy także dodatkowej nakładki, co jest praktykowane zazwyczaj w hotelach wysokiej klasy). Ważna jest także wysokość zagłówka łóżka, o który gość mógłby wygodnie oprzeć plecy i głowę. Najlepiej, gdyby zagłówek był miękką tapicerką, a nie twardą płytą. Tutaj nie należy oszczędzać na wygodzie. 

Z racji różnych odbiorców usług hoteli praktyczne rozwiązanie stanowi wstawianie do większości pokoi dwóch pojedynczych łóżek, które można połączyć w jedno. Należy jednak pamiętać, że tzw. łóżko małżeńskie powinno zagwarantować jednolitą powierzchnię, bez wyczuwalnej przerwy po środku. Uczulam hotele premium, aby miały na stanie cienkie nakładki lub nawet koc, które zniwelują przerwę. Zwracajmy uwagę także na dobrej jakości poduszki, najlepiej różnej twardości do wyboru na życzenie, bo komfort snu w hotelu jest podstawą niezależnie od liczby gwiazdek. 

Nie mogę zrozumieć, dlaczego jeszcze zdarzają się sytuacje w nowobudowanych i remontowanych hotelach, w których problem stanowi funkcjonalne rozmieszczenie gniazdek elektrycznych przy biurku i łóżku. Wolne gniazdka, do których nie są wpięte lampki nocne, powinny być montowane nad szafkami nocnymi, najlepiej po dwie sztuki z każdej strony łóżka.

Obecnie goście używają kilku urządzeń elektronicznych, odpoczywając lub pracując w łóżku – laptopy, telefony, tablety. To samo dotyczy biurka, przy którym często brakuje więcej niż jednego wolnego i łatwo dostępnego gniazdka. 

Innym rozwiązaniem dotyczącym gniazdek elektrycznych stosowanym w znikomym stopniu (za granicą robi się to częściej) przez polskie hotele są uniwersalne kontakty do różnego rodzaju wtyczek. To komfortowe rozwiązanie dla gości, jak również dla recepcji, która nie musi wypożyczać adapterów i pilnować ich zwrotów. W hotelach, zwłaszcza premium, które goszczą wielu gości z zagranicy, takie rozwiązanie powinno być standardem, podobnie jak gniazdka USB i HDMI. 

Powszechnie stosowane w pokojach mod...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Sześć numerów czasopisma w wersji papierowej,
  • prenumeratę w wersji elektronicznej,
  • pełne archiwum czasopisma online,
  • 4 dostępy do szkoleń / webinariów organizowanych przez redakcję...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy