Największe wyzwania stojące przed pracodawcami: co zaoferować pracownikom poza satysfakcjonującym wynagrodzeniem?

Pracownik

O ile pracodawcy na przestrzeni ostatniego roku zainwestowali w podwyżki dla swoich pracowników, o tyle ofertę benefitów pozapłacowych pozostawili na podobnym poziomie. Według Raportu Płacowego Antal część firm zdecydowała się na całkowity bądź częściowy powrót do biur. Jednak możliwością pracy zdalnej dysponuje tylko o 2 p.p. mniej specjalistów i menedżerów niż w przypadku zeszłej edycji raportu.

Więcej firm zdecydowało się ograniczyć możliwość elastycznego czasu pracy – tu nastąpił spadek o 8 p.p. Pracownicy natomiast częściej otrzymują prezenty i bony świąteczne – na co zapewne miała wpływ poprawiająca się sytuacja gospodarcza (wzrost o 8 p.p.). Więcej badanych ma również możliwość wzięcia pożyczki od pracodawcy na preferencyjnych warunkach (wzrost o 5 p.p.).

POLECAMY

Które benefity z tzw. standardów są najbardziej doceniane przez pracowników?

Z „Raportu Płacowego 2022” opublikowanego przez Antal wynika, że do benefitów najbardziej popularnych i docenianych przez pracowników należą:

  • prywatna opieka medyczna (59% wskazań pracowników),
  • elastyczne godziny pracy (65% wskazań),
  • możliwość pracy zdalnej (64% wskazań),
  • prezenty i bony świąteczne (43%),    
  • służbowy sprzęt do użytku prywatnego (41%),
  • karta sportowa (36% wskazań), 
  • dofinansowanie nauki języków obcych (36% wskazań). 
     


Większość pracodawców dobrze określa potrzeby swoich pracowników. Według Raportu Płacowego Antal – benefitami, które mocno zyskały na znaczeniu (i to pracodawcy oferują je najchętniej) są prezenty i bony świąteczne, na co zapewne miała wpływ poprawiająca się sytuacja gospodarcza. W stosunku do poprzedniej edycji raportu ich wzrost nastąpił o 8 p.p.
i oferuje je 42% firm. Na znaczeniu zyskały także benefity w postaci miejsca parkingowego (wzrost o 3 p.p.) oraz dofinansowanie ubezpieczenia emerytalnego (wzrost o 5 p.p.). 
Największe różnice dotyczą dodatkowych dni urlopu – tutaj aż 35% badanych chciałoby otrzymywać taki benefit (wzrost o 6 p.p.), a nie ma go w ofercie obecnego pracodawcy. Kolejnym jest samochód służbowy – 24% respondentów chciałoby rozbudowania o ten punkt portfolio benefitów (wzrost o 2 p.p.) – oraz dofinansowanie edukacji – i tu analogicznie odnotowano 23% wskazań. Według specjalistów i menedżerów przeceniane są natomiast karty fitness – dodaje Marta Trybocka, konsultantka, Antal Sales & Marketing.

Co motywuje do zmian?

Według raportu Antal „Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy” w stosunku do zeszłego roku znacząco wzrósł – bo aż o 18 p.p. – odsetek specjalistów i menedżerów poszukujących aktywnie pracy i wyniósł 48%. Prawie połowa respondentów pozostaje otwartych na oferty pracy, ale nie podejmuje konkretnych działań w celu zmiany. Spadł natomiast odsetek badanych, którzy nie poszukują pracy aktywnie, ale zapoznają się z ofertami (z 54% w poprzedniej edycji badania do 45% w obecnej) oraz tych, k...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy