Skuteczna rekrutacja dla HoReCa – jak znaleźć i zatrzymać najlepszych pracowników

Pracownik

Sektor gastronomiczny i hotelarski odbudowuje się po kryzysie związanym z pandemią. W czasie COVID-19 wielu pracowników HoReCa przebranżowiło się i nie wróciło do wykonywanego zawodu, czego konsekwencją są zauważalne niedobory kadrowe. Dla pracodawców niemałym wyzwaniem stało się pozyskanie doświadczonych kandydatów, którzy sprawdzą się na danych stanowiskach.

Jak znaleźć doświadczone i pewne osoby do pracy? Każda organizacja stojąca przed problemem obsadzenia nowych stanowisk w swojej strukturze ma do rozwiązania nie lada dylemat, jaką strategię przyjąć, aby zatrudnić najlepszych ludzi. Istnieją dwie główne metody rekrutacji: zewnętrzna i wewnętrzna. Trudno odpowiedzieć jednoznacznie, która z tych form jest lepsza. Wszystko zależy od sytuacji w organizacji, koniunktury na rynku pracy oraz specyfiki stanowisk, na jakie firma planuje prowadzić rekrutacje.
Rekrutacja wewnętrzna zakłada poszukiwanie potencjalnych kandydatów do pracy wśród własnego personelu. Pracodawca może rozpocząć swoje poszukiwania od uwzględnienia osób, które są już zatrudnione w hotelu czy w danym punkcie gastronomicznym, bo być może odpowiedni kandydat jest w zasięgu ręki. W takiej sytuacji wystarczy przeszkolić danego pracownika i odpowiednio zmotywować, aby mógł realizować się zawodowo na nowym stanowisku. Dużym atutem takiego podejścia jest dobra znajomość kandydatów, a najważniejszym obszarem wymagającym omówienia na rozmowach jest dogłębne zbadanie motywacji pracownika oraz wspólna ocena, czy to odpowiedni czas na rozwój lub zwrot na ścieżce rozwoju. Ta forma rekrutacji posiada także inne zalety. Jest to przede wszystkim promocja i rozwój własnego personelu, ponieważ przejście pracownika na wyższe stanowisko postrzegane jest jako znaczący awans poziomy i daje mu możliwość ciągłego rozwoju oraz kształcenia się często w zupełnie nowych obszarach. Ponadto rekrutacja wewnętrzna wiąże się z krótszym procesem wdrażania pracownika (pracownik zna strukturę firmy) i w porównaniu do rekrutacji zewnętrznej zazwyczaj jest procesem mniej kosztownym. Jeśli jednak pracodawca nie planuje zmian w strukturach firmy, może poprosić pracowników o sprawdzenie wśród znajomych z branży, którzy spełnialiby warunki zatrudnienia, czy nie są aktualnie otwarci na nowe wyzwania zawodowe. 
Rekrutacja wewnętrzna, szczególnie ta polegająca na selekcji wśród osób poleconych, czyli polegająca na tzw. rekomendacjach ma jednak również wady. Przede wszystkim jest to proces czasochłonny i może minąć zbyt dużo czasu, zanim pracodawca otrzyma aplikacje, a następnie dokona selekcji i przeprowadzi spotkania z wybranymi kandydatami. To wszystko trwa. Dodatkowo wiele nadesłanych CV może być niezgodnych z poszukiwanym profilem. W przypadku konieczności szybkiego pozyskania specjalistów o konkretnych cechach polecam skorzystanie z usług profesjonalnej agencji rekrutacyjnej. Na takie działania decyduje się zresztą wielu pracodawców, którzy mają świadomość tego, że znalezienie nowego pracownika, który spełnia konkretne wymagania, bywa procesem czasochłonnym. Korzystając z usług firm rekrutacyjnych, pracodawca oszczędza czas, który może spożytkować na inne działania skupione na rozwoju firmy. Należy oczywiście pamiętać, że klient nie musi akceptować każdego kandydata skierowanego przez firmę headhunterską. Ma możliwość wyboru i dialogu z agencją, co sprawia, że rekrutacja zewnętrzna jest rozwiązaniem elastycznym.
Co więcej – współpraca z firmą rekrutacyjną gwarantuje pozyskanie kandydata, który będzie miał odpowiednie doświadczenie i kwalifikacje do zajęcia danego stanowiska. W Antal dysponujemy zestawem najskuteczniejszych narzędzi, które umożliwiają odpowiednią weryfikację umiejętności i kompetencji kandydata. Zaufanie, zarówno kandydatów, jak i klientów jest dla nas kluczowe, dlatego podstawę naszych działań stanowi wnikliwe rozpoznanie wymagań, potrzeb oraz oczekiwań obydwu stron. Operujemy rozbudowaną siecią kontaktów praktycznie w każdej branży, którą stale poszerzamy. Wiemy, w jaki sposób dotrzeć do najlepszych pracowników na rynku i znamy metody, dzięki którym efektywniej potrafimy przekonać osoby do zmian zawodowych. Decydując się na współpracę z zewnętrznym d...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy